نسخه چاپی

كشف یك سیاره غول آسا توسط محققان

مشتری‌های داغ، سیاراتی كه دوره مداری آنها كمتر از چند روز است، یكی از آسان‌ترین سیارات برای كشف هستند. بر خلاف این موضوع، تعداد این سیارات بسیار كم است و این نشان از آن دارد كه آنها ذاتا كمیاب هستند.

به گزارش نما از میان این سیارات، آنها که دوره مداری کمتر از یک روز دارند، آسان‌تر از بقیه پیدا می‌شوند و البته بسیار نادر هستند. در حقیقت از میان ۴۶۹۶ سیاره‌ای که تلسکوپ فضایی کپلر کشف کرده است، تنها ۴۱ مورد دوره مداری کمتر از یک روز دارند. از طرفی این سیارات، برای فهمیدن ساختار، تشکیل و تکامل سیارات و همچنین نحوه برهم‌کنش سیاره و ستاره، بسیار مهم هستند.

حال، تیمی از اخترفیزیکدانان بین‌المللی به رهبری کایولان پنف از دانشگاه پرینستون، مشتری داغی یافته‌اند که آنقدر بزرگ است که چرخش ستاره خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سیاره، HATS-18b نام دارد و ۲۱۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد و بزرگیش، باعث می‌شود که گرانش آن، چرخش ستاره مهمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

HATS-18b تنها در ۰.۸۴ روز دور ستاره خود می‌گردد و شعاعی ۱.۳۴ برابر مشتری دارد. ستاره HATS-18b، شبیه خورشید خودمان است. برای درک بهتر اندازه این سیاره فرض کنید، مشتری را در مدار مریخ قرار دهید. این مقاله می‌گوید:

ترکیب جرم سنگین سیاره و دوره مداری کم آن، باعث بهم‌پیوستگی جزرومدی مدار سیاره و ستاره شده است.

HATS-18b می‌تواند دنیایی جذاب برای مطالعه نحوه برهم‌کنش سیاره و ستاره باشد. این مقاله می‌گوید:

سیاره‌هایی با دوره‌های بسیار کوتاه مانند HATS-18،‌ آزمایشگاهی ایده‌ال برای برهم‌کنش سیاره و ستاره هستند و بنابراین یافتن تعداد بیشتری از این سیاره‌های فرامنظومه‌ شمسی بسیار مهم است.

۱۳۹۵/۳/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...