نسخه چاپی

وضعیت فیلم‌های مشكل‌دار از زبان‌سجادپور

عکس خبري -وضعيت فيلم‌هاي مشكل‌دار از زبان‌سجادپور

سیدعلیرضا سجادپور كه این روزها در معاونت جدیدالتاسیس فعالیت‌های سینمایی و سمعی و بصری مشغول به كار شده از آخرین وضعیت فیلم‌هایی كه با مشكل عدم اكران مواجه هستند سخن گفت.


به گزارش نما، مدير كل سابق اداره نظارت و ارزشيابي بعد از حضورش در مسئوليت جديد در گفت و گو با ايسنا، درباره فيلم هايي كه مشكل اكران دارند گفت: ما بارها اعلام كرديم فيلم هايي كه مطرح مي شوند توقيف نيستند بلكه سازندگان آنها هستند كه اراده اصلاح ندارند ما هم بر اساس قانون موظف هستيم رعايت موارد قانوني را بكنيم و وقتي شوراي مربوطه كه طبق قانون فصل‌الخطاب است موارد اصلاحي را ابلاغ مي‌كند ما نمي‌توانيم از طرف خودمان بخششي داشته باشيم و قانون اين اجازه را به ما نداده است و اگر هم قرار باشد در اصلاحات تعديلي صورت گيرد بايد باز با نظر مساعد همان شوراهاي مربوط كه طبق قانون فصل‌الخطاب هستند باشد.

وي افزود: برخي از اين موارد آرام آرام در حال رفع اشكال است و سازندگانشان متقاعد شدند اصلاحات را انجام دهند گرچه بعضي‌ها خيلي دير متقاعد شدند. در مجموع اطلاق فيلم توقيفي به آن‌ها نمي‌شود كرد.

سجادپور ادامه داد: فيلم هاي اندكي هم بوده كه تعدادشان به انگشتان يك دست نمي رسد چون مبناي مشكل داشتند راهي براي اصلاحشان وجود ندارد مگر آنكه برخي از صحنه‌هايشان دوباره فيلمبرداري شود كه معمولا از اينها با عنوان توقف كامل ياد مي‌شود و با اصلاحات مشكلشان حل نمي شود وگرنه راهي براي اصلاحشان پيدا مي‌كرديم. مانند «پاداش» و «زمهرير» و برخي فيلم‌هاي ديگر كه نياز به فيلمبرداري مجدد دارند.

وي درباره ديگر اسامي كه نامشان به عنوان فيلم هاي مشكل دارمطرح است گفت: «زادبوم» با انجام اصلاحات لازم امكان اكران خواهد داشت، «گزارش يك جشن» توسط سازمان سينمايي خريداري شده و انشاء الله با انجام اصلاحات لازم اكران مي‌شود، «بي‌خود و بي‌جهت: مشكل خاصي ندارد اصلاحي داشته انجام شده و منتظر نظر نهايي شوراي پروانه نمايش هستيم.

سجادپور دزباره «خانه پدري» كيانوش عياري نيز اظهار كرد: اي كاش سازندگان اين فيلم همان سال 89 به اصرار ما گوش مي‌كردند و موارد اصلاحي را انجام مي‌دادند و زمان را از دست نمي‌دادند. اما به هر دليلي زمان از دست رفت و الان تعامل خوبي در حال برقراري است و اختلاف نظري بين مالكان دولتي و خصوصي آثار هم وجود داشت كه برطرف شده است. آن‌ها توافق كردند بعد از دريافت پروانه نمايش نسبت به اكران اثر تصميم بگيرند. نسخه جديد براي دريافت پروانه نمايش عرضه شده و گفتيم دوستان شورا بيايند و حتي در جلسه فوق‌العاده كار را ببينند تا تعيين تكليف شود.

وي با اشاره به ديگر فيلم ها اظهار كرد: ما مشكلي براي اكران «خيابان‌هاي آرام» نداشتيم و پروانه را هم داديم. ظاهرا به توصيه افراد ديگري كه در موضوع ذينفع هستند نمي‌خواهند كار را اكران كنند،«تلفن همراه رييس جمهور» فعلا اكرانش عقب افتاده پيش ‌بيني ما اين است براي اواخر سال اكران شود، مشكل «پاداش» به قبل از ما بر مي گردد در همان ايام خود ما رسما اعلام كرديم فيلم از نظر ساختاري مشكل دارد و قابل عرضه نيست و همچنان هم ماند و «صد سال به اين سالها» كه مشكل اين فيلم هم متعلق به گذشته است كه تا حدود زيادي رفع مشكل و براي نمايش عرضه شد و به مشكل خورد.

سجادپور درباره اينكه در ميان آثار مشكل دار فيلمي وجود دارد كه مشكل اش خارج از مجموعه سينمايي باشد با رد آن گفت: خير مگر اينكه خود مالكان آثار به دلايلي نخواهند فيلم‌شان را اكران كنند كه اين حق طبيعي آن‌ها است. مجموعه‌اي خارج از اينجا بدون اينكه مالك اثر باشد بخواهد اعمال نظر كند خير. صرفا و صرفا سازمان سينمايي اعمال نظر مي كند.

وي تاكيد كرد: ميزان توليدات ما در دو سه سال گذشته رقم زيادي است و آثار متوقف شده فوق‌العاده كم است و بار چندان بزرگي وجود ندارد كه بخواهيم بگوييم چه مي‌شود. همه اينها منطق و استدلال خودش را دارد و خيلي شفاف به سازندگانش اعلام شده و چيزي در پرده ابهام نيست.

۱۳۹۱/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...