نسخه چاپی

ژاپن سفیر چین را احضار كرد

در پی نزدیك شدن یك ناوچه چینی به جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی برای اولین بار توكیو سفیر چین در ژاپن را احضار كرد.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: همزمان با ورود این ناوچه چینی به آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی، ناوهای روسی نیز برای اولین بار در این منطقه دیده شدند.

در همین حال وزارت خارجه ژاپن با انتشار بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: یک ناوچه چینی نیمه شب گذشته وارد آب‌های جزایر ژاپنی سنکاکو شد.

در همین حال، یوشیدا سوگا، رییس کابینه دولت ژاپن طی کنفرانس خبری درباره ورود این "ناوچه" چینی اظهار کرد: حضور این ناوچه در اطراف جزایر سنکاکو در آب‌های مورد مناقشه برای اولین بار اقدامی یک جانبه برای افزایش تنش‌هاست و کشور ما به شدت در این باره نگران است.

این در حالی است که روابط ژاپن و چین پس از ملی کردن تعدادی از جزایر آب‌های دریای چین جنوبی از سوی توکیو در سال ۲۰۱۲ به شدت تضعیف شد. از آن زمان این دو اقتصاد بزرگ آسیایی گام‌های برای بهبود روابط برداشته‌اند اما هنوز تغییری در وضعیت این روابط ایجاد نشده است.

در همین حال معاون وزیر خارجه ژاپن به منظور ابلاغ اعتراض این کشور نسبت به حضور این ناوچه در نزدکی جزایر سنکاکو سفیر چین در توکیو را احضار کرد.

دولت ژاپن می‌‌گوید، این ناوچه پس از حدود سه ساعت منطقه مذکور را ترک کرده است.

مقامات دفاعی ژاپنی اما از حضور سه ناو روسی نیز همزمان با حضور ناو چینی در این منطقه خبر دادند. این مقامات می‌گویند، توکیو فعلا در حال بررسی احتمال مرتبط بودن حضور همزمان ناو‌های روسی و چینی در دریای چین جنوبی است. با این حال به گفته سوگا، به دلیل نبودن منازعات منطقه‌ای بین توکیو و مسکو، ژاپن نگرانی چندانی نسبت به حضور ناوهای روسی ندارد.

۱۳۹۵/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...