نسخه چاپی

منتخب مردم تاكستان در مجلس دهم هشدار داد:

نباید سلایق جایگزین تخصص‌ها در كمیسیون‌ها شود / تصمیمات در مجلس باید خداپسندانه و عدالت‌محور باشد

عکس خبري -نبايد سلايق جايگزين تخصص‌ها در کميسيون‌ها شود /  تصميمات در مجلس بايد خداپسندانه و عدالت‌محور باشد

متأسفانه نمایندگان برای تعیین كمیسیون‌های خود، قبل ازآنكه به تخصص‌های خود توجه كنند به سلیقه‌های خود توجه می‌كنند. بعضا دیده می‌شوند افرادی كه تحصیلات‌شان مرتبط به یك حوزه خاص نیست اما متقاضی حضور در كمیسیونی هستند كه با تخصص آنها هم‌خوانی ندارد.

به گزارش نما؛ با شروع آغازین روزهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بعد از انتخابات هئیت رئیسه نمایندگان باید با توجه به تخصص و علایق خود کمیسیون‌های تخصصی خود را انتخاب نموده، تا آنها بتوانند طرح‌ها و لوایح را در مجلس مورد بررسی کارشناسانه قرار دهند. اما آنچه که این روزها شاهدیم عدم توازن متقاضیان برای ثبت نام در کمیسیون ها است؛ چنانچه برخی کمیسیون‌ها چون فرهنگی با رغبت کمتری مواجهه شده و برخی دیگر چون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیش 120 نفر متقاضی، ثبت‌نام ‌کننده داشته است.
بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان درمجلس دهم با اشاره به تمایل تعداد کثیری از نمایندگان به کمیسیون‌های خاص چون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: متأسفانه نمایندگان برای تعیین کمیسیون‌های خود، قبل ازآنکه به تخصص‌های خود توجه کنند به سلیقه‌های خود توجه می‌کنند. بعضا دیده می‌شوند افرادی که تحصیلات‌شان مرتبط به یک حوزه خاص نیست اما متقاضی حضور در کمیسیونی هستند که با تخصص آنها هم‌خوانی ندارد.به نظر می‌رسد که این موضوع بر محور خرد ورزی نیست؛ نماینده‌ای که می‌خواهد کمیسیونی را انتخاب کند تا در آن قرار گیرد، باید تخصص خود در نظر بگیرد واگر تخصص لازم را ندارد، به آن کمیسیون ورود پیدا نکند و خود این موضوع را مدیریت کند.
وی در پاسخ به چرایی متقاضیان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: شاید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نگاه اول برای برخی از نمایندگان جذابیت داشته باشد و هر کسی خود را متخصص امور بین الملل و سیاست‌گذاری خاورمیانه و کشور بداند، ولی واقعیت امر این نیست. در نظر بگیرید یک پزشک و یا مهندس کشاورزی وارد کمیسیون امنیت شود و یک حقوقدان بین الملل جای دیگری برود، این موضوع جای تعجب دارد و به نوعی ولنگاری فرهنگی اتفاق می افتد و همین مسئله نیز به جامعه سرایت می‌کند و هر فردی بدون توجه به تخصص خود در جایگاه‌ها و مسئولیت‌ها قرار می‌گیرند و به جای رفع مشکلات بر مشکلات می‌افزایند. لذا اگر این روند مرسوم شود به نظر من نوعی ولنگاری امور است، زیرا این امر هم باید فرهنگ شود. جامعه امروزی بیش از هر چیز دیگری، نیازمند انتظام ونظم و ضوابط و مقررات دارد. اگر این موضوع رعایت نشود، به نوعی ولنگاری و هرج ومرج به وجود می‌آورد، و اگر جلوی آن گرفته نشود، در جامعه نهادینه می‌شود.
نماینده مستقل حوزه انتخابیه تاکستان خاطر نشان کرد: معتقدم مجلس شورای اسلامی که سرآمد همه نهادها در قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری است، نمایندگان که خود را مدعی امنای این کشور می‌دانند، باید این موضوع را رعایت کنند؛ و با محوریت تخصص در انتخاب کمیسیون‌های خود این مسئله را فرهنگ‌سازی کنند که هر کس مطابق تخصص خویش برجایگاه‌ها قرار گیرند و تخصص را فدای سلایق نکنند. به تبع اگر هر کس مطابق تخصص، در جایگاه‌ها قرار گرفت بهتر می‌تواند، در رفع معضلات و مشکلات مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به تأثیرات فراکسیون‌ها در تصمیمات نمایندگان مستقل در مجلس یادآور شد: فراکسیون‌ها در مجلس بر اساس گرایش‌های سیاسی در مجلس شکل می‌گیرد؛ البته بنده به عنوان کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات شدم. ضمن اینکه خطوط قرمز اساسی را از جمله منافع نظام مقدس جمهوری‌اسلامی ایران، منافع ملت و حفظ خط ولایت و رهبری را ملزم به رعایت هستیم؛ دراتخاذ تصمیمات با توجه به استقلال نمایندگی که داریم و عضو فراکسیون خاصی نیستیم، نوع تصیمات، مبتنی بر عقلانیت و خردورزی است. لذا هر کدام از فراکسیون ها بنا به تشخیص خودمان پیشنهادی راه‌گشا به مجلس ارائه دهند، که تشخیص دهیم به نفع نظام و ملت است و ارزش‌های دینی و وفاق ملی ما را حفظ بکند، مسلما از آن تبعیت خواهیم کرد.
طاهرخانی در رابطه با تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس اظهار داشت: فراکسیون مستقل رسما در مجلس تشکیل نشده، چرا که اساستشکیل فراکسیون‌ها بر گرایش‌های سیاسیاست؛ لذا کسی که وارد عرصه‌های سیاسی می‌شود و رایزنی‌های سیاسی دارد، هیچ‌گاه نمی تواند به دور از گرایش خاصی باشد؛بینش من است که همه ما حزب الله و تابع دین خدا هستیم. اما تمشیعت امور جامعه می طلبد که ما حقیقت‌گرا و واقعیت‌نگر باشیم، که جامعه چه چیزی را می پذیرد و چه چیزی را می پسندد؟ و چه چیزی منافع نظام وجامعهرا حفظ می‌کند؟ لذا اگر بگوییم که ما هیچ گرایش سیاسی نداریم! این تفکر غیر قابل قبولی است. اما در عین حالی ما می توانیم تفکر سیاسی داشته باشیماما می توانیم در تصمیم‌گیری‌های خود، عدالت محوری را داشته باشیم. لذا اگر بینی و بین الله خدا را ناظر اعمالمان بدانیم و در تصمیمات خود این را در نظر می آوریم که آیا این قانون می تواند راه برون‌رفت از مشکلات جامعه باشد یا خیر؟بنابراین هرکس با حفظ مواضع‌ سیاسی‌اش می تواند، در تصمیات خداپسندانه و عدالت محورنظر بدهد./

۱۳۹۵/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...