نسخه چاپی

«ازدواج سبز» به سخره گرفتن جوانان

محمدرضا هادیلو

«ازدواج سبز» به سخره گرفتن جوانانآبان ماه سال گذشته بود كه معاون ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از اجراي طرحي با عنوان «ازدواج سبز» خبر داد كه قرار بود با هدف «‌اصلاح الگوهاي اجتماعي و زيست محيطي» شروع شود. حالا بعد از گذشت حدود هفت ماه از اين ماجرا، روز گذشته سرپرست دفتر محيط‌زيست و توسعه پايدار وزارت ورزش و جوانان از تدوين شاخص‌هاي ازدواج سبز خبر داد كه پس از نهايي شدن به ستاد ملي ساماندهي امور جوانان ارائه خواهد شد.

هر‌چند وضعيت ازدواج و آمار پايين آن در جامعه نشان مي‌دهد از هر طرح و ايده‌اي در اين زمينه بايد استقبال كرد و در نگاه اول هم به نظر مي‌رسد وزارت ورزش و جوانان تصميم گرفته تكاني به خود بدهد و پس از مدت‌ها غفلت از مقوله جوانان، كمي به اين مهم بپردازد اما اولين سؤال اين است كه ازدواج سبز چيست؟

زماني كه به صحبت‌هاي مبتكر اين طرح رجوع شد، به اين جملات رسيديم كه: «‌در اين طرح قصد داريم شاخص‌هاي محيط زيستي و ازدواج را به عنوان دو امر اجتماعي و محيط زيستي تركيب كنيم و الگوي جديدي با عنوان ازدواج سبز را به جوانان ارائه كنيم. در اين الگو مواردي كه مي‌تواند كمك‌كننده محيط‌زيست باشد به عنوان ملاك و معيار قرار داده‌ايم. در اين شاخص‌ها موضوعاتي مانند مصرف آب در عروسي‌ها و ساير مراسم‌ مرتبط با ازدواج مديريت مي‌شوند. همچنين مسائلي از جمله استفاده از گل طبيعي و فرهنگ غلطي كه به عنوان شادي استفاده مي‌شود و آلودگي‌هاي زيست‌محيطي ايجاد مي‌كنند مانند بوق زدن‌هاي مكرر در سطح خيابان و ايجاد ترافيك برداشته مي‌شود.»

با شنيدن اين جملات مي‌توان به عمق تلاش‌ها در وزارت ورزش پي برد، به نابغه‌هايي كه روزها و ماه‌ها وقت و انرژي صرف مي‌كنند تا مشكلي از مشكلات جوانان را رفع نمايند.

البته در اين طرح كاملاً مشخص شده اگر سن ازدواج بالا رفته و آمار آن به شدت پايين آمده، به خاطر استفاده از گل‌هاي طبيعي و ميزان مصرف آب در عروسي‌ها و فرهنگ غلط بوق زدن‌هاي مكرر و به تبع آن ايجاد ترافيك است كه در همين راستا وزارت جوانان مي‌توانست در كنار همكاري با سازمان محيط‌زيست، از وزارت نيرو، سازمان آب و فاضلاب و حمل و نقل و ترافيك شهري هم در جهت برگزاري عروسي‌هاي خوب كمك بگيرد.

با اين تفاسير، ازدواج سبز را بايد «جوك» سال قلمداد كرد زيرا در شرايطي كه وزارت ورزش و جوانان با پول بيت‌المال اداره مي‌شود، چطور مي‌توان پذيرفت افرادي در آن مشغول به فعاليت و دريافت حقوق هستند كه حتي نسبت به ساده‌ترين مباحث اجتماع نيز ناآگاهند.

آيا واقعاً با بوق نزدن و صرفه‌جويي در آب مي‌توان آمار ازدواج‌ها را افزايش داد؟ يا از نظر وزارت جواني‌ها، الان مشكلي در اين رابطه نداريم و همه چيز خوب و عالي است و درد جامعه استفاده بي‌مورد از گل‌هاي طبيعي در عروسي‌هاست كه آن هم به حول و قوه الهي و به همت اين عزيزان رفع خواهد شد.
در همين راستا روز گذشته خبر ديگري هم از وزارت جوانان به گوش رسيد مبني بر اينكه «به تازگي يك مورد ازدواج سبز به ثبت رسيده كه در آن كاشت نهال به عنوان مهريه در نظر گرفته شده بود كه اين زوج از سوي وزير ورزش و جوانان مورد تقدير قرار گرفتند...»

حال معلوم نيست چرا وزارت ورزش و جوانان در اين وانفسا و مشكلات اقتصادي كه از هر نظر دست و پاي جوانان را بسته، به جاي تأكيد بر افزايش ازدواج و ارائه تسهيلات به اين قشر، اولويت خود را به طرح‌هايي اختصاص داده كه هر شنونده‌اي را مجبور مي‌كند تا لبخند تلخي به آن بزند.

۱۳۹۵/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...