نسخه چاپی

اختصاصی نما

"حمید" شعر انقلاب، درگذشت

عکس خبري - "حميد" شعر انقلاب، درگذشت

استاد حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری شب گذشته در بیمارستان آسیای تهران دار فانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.

استاد حسین ممتحنی مشهور به حمید سبزواری شب گذشته در بیمارستان آسیای تهران دار فانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.
استاد سبزواری شاعر پیشکسوت انقلاب بود که مقام معظم رهبری در مود ایشان گفته بودند: "در مورد شخصیت آقای حمید دو بخش مورد توجه است: یکی رتبه شعری است و ایشان شاعر بسیار خوبی هستند، یعنی هم قریحه شعری خوبی دارند و هم مضمون‌ساز هستند.هم تسلط بر لفظ و گستره میدان واژگانی دارد و هم از واژگان فراوانی استفاده می‌کند و در انواع غالب غزل، قصیده، تصنیف و ترانه‌های گوناگون می‌گوید. ونکته دوم که اهمیتش از نکته اول کمتر نیست این است که ایشان این هنر را در خدمت مردم و انقلاب و در خدمت بصیرت‌افزایی قرار داده است و این خیلی مهم است."
او برای انقلاب شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نمازجمعه خوانده می‌شد؛ برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو، خمینی ای امام و الله اکبر خمینی رهبر.
زندگی‌نامه استاد
استاد در سال 1304 شمسی در خانواده ایی مذهبی و شاعر پیشه متولد شد نام پدرش عبدالوهاب بود پیشه‌ور ساده‌ای بود که قریحه شاعری داشت و جدّش ملا محمد صادق ممتحنی که شاعری مردمی بود و "مجرم" تخلص می‌کرد. استاد قبل از مدرسه، قرآن را در خانه و نزد مادرش آموخته بود و در دوران تحصیل فارسی را بهتر از همه می دانست. وی در سال 1311 در سن هفت‌سالگی به مدرسه رفت و در مدرسه شیخ حسن داورزنی که مدرسه مردمی بود به تحصیل علم و دانش مشغول شد. وی علاوه بر آن مطالعات خارج از درس نیز داشت و نزد میرزا حبیب جوینی، جامع المقدمات را خواند.
جناب سبزواری از 14 سالگی شروع به شعر گفتن کرد و اشعارش را در دفتری به نام "فریاد نامه" می نوشت که بیشتر مضمون‌هایش اجتماعی بود. ایشان دوران جوانی خود را در شهر سبزوار گذراند و به دلیل مشکلات معیشتی از تحصیل بازماند. وی کمی بعد به استخدام آموزش پرورش درآمد و در سال 1331 ازدواج کرد اما یک سال بعد پی ماجرای 28 مرداد تحت تعقیب قرار گرفت و مدتی متواری بود تا در معدنی در اطراف سبزوار کار پیدا کرد. بعد از آرام شدن جامعه مدتی در بانک بازرگانی مشغول کار شد و سپس به تهران منتقل شد و در شعبه‌های مختلف آن مثل دروازه دولت و محمودیه تجریش و مدتی هم در روابط عمومی بانک و نشریه داخلی آن مشغول کار شد. او ضمن کار در بانک، برای انقلاب شعر و شعار می‌ساخت که در راهپیمایی‌ها و نماز جمعه خوانده می‌شد.
بعد از مدتی استاد سبزواری خود را باز نشست کرد و به صدا و سیما رفت و از آن زمان در شورای شعر مشغول خدمت بود. شعر استاد دارای چنان گستردگی است که بعید است از اتفاق های انقلاب مضمونی در دیوان های ایشان نباشد. سروده های استاد سبزواری به دو دوره تقسیم می شود یکی دوره ایی که مربوط به دوران ستم شاهی و خفقان است و دوره دوم که به انقلاب اسلامی باز می گردد.
هفت دفتر از حمید سبزواری به چاپ رسیده است که به‌ترتیب عبارتند از: سرود درد، سرود سپیده، کاروان سپیده، یاد یاران، گزیده ادبیات معاصر، به رنگ آمده دشمن و سرودی دیگر.
استاد سبزواری در طول مدت فعالیت ادبی خود به افتخارات زیادی نائل آمد مانند: سرایش سرود خاطره انگیز خمینی ای امام. تحسین امام خمینی از برخی سروده‌های ایشان. مقدمه‌نویسی مقام معظم رهبری بر یکی از کتاب‌های شعر حمید سبزواری، به‌طوری که حمید تنها شاعری است که مقام معظم رهبری تاکنون برای کتاب وی مقدمه نوشته است. دریافت نشان درجه یک فرهنگ و هنر از دست ریاست جمهوری وقت ایران در دهه هفتاد و برگزیده شدن استاد به‌عنوان چهره ماندگار شعر و ادبیات کشور در سومین دوره از همایش چهره‌های ماندگار کشور در سال1382 و ... .
روحش شاد و یادش گرامی.

۱۳۹۵/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...