نسخه چاپی

معمای تعطیلی ارج؟

با گذشت چند ساعت از شكل گیری جریان خبری تعطیلی شركت ارج در فضای مجازی، این خبر توسط مدیرعامل این شركت تكذیب شد. با این حال، آن طور كه مشخص است شركت ارج حال و روز خوشی ندارد و كارگران این كارخانه نگران اخراج خود هستند.

به گزارش نما به نقل از رصد؛ خبر تعطیلی کارخانه «ارج» خیلی زود همه جا پخش شد. اما با گذشت چند ساعت از شکل گیری جریان خبری در فضای مجازی، این خبر توسط مدیرعامل و بزرگ‌ترین سهام دار این شرکت تکذیب شد. با این حال، آن طور که مشخص است شرکت ارج حال و روز خوشی ندارد و کارگران این کارخانه نگران اخراج خود هستند.روز گذشته یک خبر توجه همه را به خود جلب کرد:«ارج رسما تعطیل شد» این خبر آنقدر تکان دهنده بود که توجه همه را به خود جلب کرد. اما بعد از چند ساعت مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی این خبر را تکذیب کرد. شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی صاحب 47 درصد سهام شرکت ارج است. حنیفی در گفت و گو با ایرنا، ضمن تکذیب خبر تعطیلی کارخانه ارج، انتشار گسترده این خبر کذب را فضاسازی رسانه ای علیه دولت دانست و گفت: هفت شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند که بعد از بررسی نهایی، واگذاری انجام می شود. به گفته وی، این واحد تولیدی در دو سال اخیر نزدیک به 15 هزار کولر و بخاری تولید کرده و انبارهای این شرکت یک هزار دستگاه کولر و بخاری آماده فروش دارد. علاوه براین حنیفی تاکید کرده است:« شمار کارکنان کنونی کارخانه ارج 200 نفر است».این 200 نفر همان کارمندانی هستند که در بهمن ماه امسال در نامه ای به وزیر کار خواستار بررسی وضعیتشان شده بودند. در نامه کارگران به وزیر کار آمده بود:« در تاریخ 22 دی ماه، به صراحت اعلام شده که سهامدار عمده به دلیل زیان‌ده بودن تولید کلیه محصولات و عدم داشتن توجیه اقتصادی برنامه‌ای برای ادامه روند تولید در شرکت ارج ندارد»
چه شرکت ارج تعطیل شده باشد و چه در حال فعالیت باشد، یک نکته مهم در باره آن وجود دارد و آن کم شدن فعالیت این شرکت است. این شرکت در سال های بعد از سال 1378 مسیر نزولی در پیش گرفته است و در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد.
ارج آنقدر سابقه دارد که همه آن را لمس کرده ایم اما تاریخچه آن به سال 1316 باز می گردد. جایی که مهندس خلیل ارجمند در یک کارگاه کوچک کار خود را شروع کرد. ارجمند خیلی زود فعالیت خود را گسترش داد و از ساختن در و پنجره و نرده‌های فلزی به تولید سیم دینام و لاستیک اتومبیل رسید. مالک اولیه ارج خیلی زود و در 34 سالگی درگذشت و دو برادر او راهش را ادامه دادند و تولید لوازم خانگی را کلید زدند به گونه ای که در سال 1354 حدود 454هزار دستگاه از لوازم خانگی را با 2300پرسنل تولید می‌کرد. از نکات جالب توجه این کارخانه به روز بودن آن بود. به گونه ای که در سال 1353 اولین یخچال فریزر ساید بای ساید در این کارخانه تولید شد. یخچال، کولر، صندلی و … از جمله محصولات این کارخانه بود.
در سال های بعد از انقلاب، کارخانه همچنان به فعالیت خود ادامه می داد. با این تفاوت که مالکیت آن به دولت منتقل شده بود. به گونه ای که کارخانه ارج هم چنان در اوج خود به سر می برد و مردم می توانستند از محصولات آن به خوبی بهره مند شوند. اما به گفته مدیرعامل سابق این کارخانه، مشکلات این کارخانه از سال 78تا82 شروع شد. در این دوره یک بدهی 23 میلیارد تومانی اتفاق افتاد و سبب تعطیلی مقطعی این کارخانه شد. حامدی به تسنیم گفته است:« شرکت ارج برای مقطعی توقف تولید را تجربه و این وقفه بدهی‌های گسترده‌ای را برای شرکت به وجود آورد، به‌نحوی که در نهایت به‌دلیل بدهی‌های زیاد به وزارت صنعت، بانک صنعت و معدن و سپس به بانک ملی واگذار شد ».واگذاری شرکت ارج به یک بانک سبب شد تا نگاه سودآوری صرف جایگزین نگاه صنعتی شود. این موضوع سبب شد که احتمال سودآوری این شرکت برای سهام داران آن به صفر نزدیک شود.

سهامدارانی که نقشی در شکل گیری عظمت کارخانه ارج نداشتند، حالا خیلی راحت به فکر فروش زمین ها و تغییر مکان کارخانه افتادند. حامدی در این باره به تسنیم گفته است:« طی سال‌های اخیر چند قطعه از زمین‌های این کارخانه فروخته شده و مقداری از بدهی‌ها پرداخت شده است و در همین مسیر این کارخانه با بازخرید تعدادی از پرسنل و فروش قطعه‌های دیگری از زمین‌های شرکت که پیش از این 50 درصد آنها فروخته شده بود در حال تلاش برای پرداخت بدهی‌های خود است» فروش زمین ها و پرداخت بدهی ها سبب شد تا کارخانه در معرض تعطیلی کامل قرار بگیرد.با این حال، مدیران فعلی این شرکت می گویند که در حال مذاکره برای واگذاری این شرکت هستند. حنیفی به ایرنا گفته است:« نزدیک به یک سال از ابلاغ مصوبه مجلس درباره خروج بانکها از بنگاهداری سپری شده و ما در حال مذاکره برای واگذاری هستیم. »
حالا ارج تعطیل شده باشد یا نباشد. یک نکته مهم وجود دارد و آن تصمیم های سهام‌داران این شرکت در مجمع عمومی است. سهامدارانی که در جلسه مجمع عمومی در هفته گذشته برنامه های خود در سال 95 را اینگونه اعلام کردند:« مدیریت هزینه های مالی شرکت از محل فروش بخشی از دارایی های مجموعه» شاید این برنامه شرکت ارج به معنی خداحافظی همیشگی با این شرکت نام آشنا باشد. هر چند که تکذیب شده باشد.

حبیب نیکجو

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...