نسخه چاپی

دكتر افتخاری تشریح كرد:

چرایی اقبال كم مجلس دهم به كمیسیون فرهنگی مجلس

عکس خبري -چرايي اقبال کم مجلس دهم به کميسيون فرهنگي مجلس

این موضوع به جوی مربوط شود كه باعث می شود نماینده ها به سمت چند كمیسیون خاص سوق داده شوند و از توجه به برخی دیگر از كمیسیون ها باز بمانند.

اشاره: رهبر معظم انقلاب پس از اینکه نگرانی خود از مسائل فرهنگی کشور را با تعابیر مختلفی نظیر رخنه فرهنگی و نفوذ فرهنگی اعلام فرمودند، اخیراً و در دیدار نمایندگان مجلس دهم، از تعبیر ولنگاری فرهنگی استفاده کردند و تصریح فرمودند که در مسائل فرهنگی، احساس ولنگاری می کنم. در کنار این موضوع شاهد این هستیم که مجلسی که مخاطب این سخنان قرار گرفته، کمیسیون فرهنگی اش سه، چهار نفر بیشتر متقاضی برای عضویت ندارد. خبرنگار ما گفتگویی را با سرکار خانم لاله افتخاری؛ ترتیب داده است و به بررسی این موضوع پرداخته است. خانم افتخاری سابقه سه دور نمایندگی مجلس و نیز عضویت در کمیسیون فرهنگی را در کارنامه دارد. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.


 امام خامنه ای در دیدار با نمایندگان مجلس دهم، نگرانی خود را از وجود ولنگاری در فرهنگ ابراز فرمودند؛ از طرفی ما شاهد این هستیم که کمیسیون فرهنگی مجلس صرفاً سه، چهار متقاضی عضویت دارد. شما علت این موضوع و بی توجهی به کمیسون فرهنگی را در چه می دانید؟

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات. یک بخش از این موضوع به این بر می گردد که آقایان و خانم های نماینده از تخصص لازم برای حضور در این کمیسون برخوردار نبوده اند؛ در حالی که در بین نمایندگان مجلس، تخصص های مختلفی باید وجود داشته باشد. نکته بعدی شاید به جوی مربوط شود که باعث می شود نماینده ها به سمت چند کمیسیون خاص سوق داده شوند و از توجه به برخی دیگر از کمیسیون ها باز بمانند.موضوع بعدی به عدم آگاهی از شرح وظایف کمیسیون فرهنگی بر می گردد. کمیسیون فرهنگی زیرشاخه های متعددی چون مطبوعات، رسانه ها، صدا و سیما، حوزه های علمیه، هنر، ورزش، جوانان، زنان، خانواده را شامل می شود. به نظر می رسد اگر نمایندگان از گستره کاری این کمیسیون آگاهی لازم را می داشتند، تعداد قابل توجهی باید متقاضی حضور در این کمیسیون می شدند.بخش دیگر از این بی توجهی به همان مظلومیت فرهنگی بر می گردد. ما امیدواریم با تلنگری که آقا داده اند، انشاءالله یک تعدیل در افراد متقاضی حضور در کمیسیون ها صورت بگیرد. در هر صورت اگر افراد از روی رغبت متقاضی این کمیسیون نباشند، شعب 15 گانه کار خودشان را انجام می دهند و افراد را در کمیسیون ها مختلف توزیع می کنند و همانطور که رئیس مجلس گفتند حداقل باید 19 نفر در این کمیسیون عضو شوند.
 
 به طور کلی کمیسیون فرهنگی مجلس تا چه میزان می تواند در ریل گذاری فرهنگ کشور اثرگذار باشد؟

تأثیر زیادی می تواند داشته باشد. اگر نگوییم تنها، باید گفت که کمیسونی است که حداقل دو شورا که رؤسای سه قوه در آن عضو هستند، با این کمیسیون مرتبط هستند؛ یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی؛ خب این اهمیت موضوع را نشان می دهد. من فکر می کنم این جایگاه اگر خوب دیده بشود و اثرات آن مورد توجه قرار گیرد، می تواند بسیار مؤثر باشد؛ همانطور که آقا فرمودند فرهنگ همانند اکسیژن است. در کشورهای مختلف هم ما می بینم آنهایی که فرهنگ خودشان را تقویت کرده اند، توانسته اند به خودآوری برسند و توسعه و پیشرفت خوبی داشته باشند.


 با توجه به این که شما سابقه سه دوره نمایندگی مجلس را هم دارید، بفرمایید که مهم ترین طرح ها و مسائل فرهنگی که روی زمین مانده و مجلس دهم باید در دستور کار قرار دهد، کدام ها و هستند؟
 یکی از طرح هایی که باید کامل بشود، طرح جمعیت است، همچنین یک سری مسائل مربوط به خانواده که شاید نیاز به بررسی داشته باشد. در کل فکر نمی کنم طرح جامانده زیادی وجود داشته باشد.


درخصوص مسئله ولنگاری فرهنگی که حضرت آقا مطرح فرمودند، به نظر شما مجلس دهم چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

 یکی از طریق نظارت بر اجرای قوانینی که خودش وضع کرده است و دیگری، نظارت بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه های دیگر. مجلس همچنین باید رصد کند و در قسمت هایی که موازی کاری صورت می گیرد و باعث ضعف امورات فرهنگی شده است، انسجام و هماهنگی ایجاد کند. اقدام دیگری که جا دارد صورت بگیرد این است که دیدگاه های صاحبنطران، نخبگان و خود مردم هم گرفته شود و چنانچه نیاز به قانونگذاری وجود دارد، اقدام به قانونگذاری شود و اگر بودجه نیاز است همینطور اقدام شود. قطعاً این میان، نظارت مسئله مهمی است.

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...