نسخه چاپی

موزه‌ ها را چه به شب‌ زنده‌ داری؟!

«شبی با موزه» در ایران یك عنوان جدید است، عنوانی از كشورهای اروپایی كه ایران به تازگی آن را یافته و به قول معروف قدم‌هایی برای جذب جهانی‌ها در این زمینه نیز برداشته است، اما این كه تاكنون چقدر توانسته روح تازه‌ای در جذب مخاطبان در این عنوان ایجاد كند، جای سوال دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: «شبی با موزه» در ایران یک عنوان جدید است، عنوانی از کشورهای اروپایی که ایران به تازگی آن را یافته و به قول معروف قدم‌هایی برای جذب جهانی‌ها در این زمینه نیز برداشته است، اما این که تاکنون چقدر توانسته روح تازه‌ای در جذب مخاطبان در این عنوان ایجاد کند، جای سوال دارد.

سال گذشته با اجرائی شدن یک طرح اولیه با نام «شبی‌با موزه‌ها» توسط میراث فرهنگی استان تهران، دیگر مسئولان موزه‌ها و حتی میراث فرهنگی به این فکر افتادند که در ایران نیز هر از چند گاهی مراسمی مشابه «شبی با موزه» داشته باشیم.

هر چند پس از آن برنامه، موزه ملی ایران پیشقدم شد و نوروز امسال چنین برنامه‌ای را اجرائی کرد و استقبال نسبتا خوبی نیز از آن شد، مسئولان میراث فرهنگی در رده‌های بالاتر مانند محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها بارها در مصاحبه‌های مختلف خود با رسانه‌ها اعلام کرده بود قصد برگزاری چنین برنامه‌ای را به خصوص در ایام ماه مبارک امسال دارد.

و امروز (24 خرداد) هفتمین روز از ماه مبارک رمضان است و هنوز هیچ اعلام یا خبری از برگزاری چنین مناسبتی از سوی اداره کل موزه‌ها مطرح نشده است، هرچند «کارگر» در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، آن‌قدر امیدوار است که اعلام می‌کند دست‌کم امسال یک شب برنامه شبی با موزه را در ماه مبارک رمضان برگزار می‌کند.

او تاکید می‌کند: هر چند تاریخ دقیق برگزاری این برنامه مشخص نیست، اما شاید تا آخر هفته بتوانیم برنامه‌ای در این زمینه اعلام کنیم. چون اعلام این برنامه به یکسری برنامه‌ریزی‌ها نیازمند است که در دست انجامند.

اما با توجه به گذشت 7 روز از ماه مبارک و سپردن زمان به آخر هفته توسط کارگر، با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که تا مدت زمان مشخص شده چیزی حدود 10 روز از ماه مبارک رمضان می‌گذرد و با توجه به نزدیک شدن این روزها به ایام عزاداری و شب‌های قدر، مشخص نیست اداره کل موزه‌ها چه قدر در برنامه‌ریزی که باید آن را تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به نتیجه برساند، موفق است.

البته کارگر در آغاز هفته میراث فرهنگی امسال نیز که یکی از زمان‌های مشخص شده برای برگزاری چنین برنامه‌ای از مدت‌ها قبل مشخص شده بود، انجام این‌کار را بار دیگر به آینده‌ای نزدیک از جمله همین ماه مبارک رمضان موکول کرد که قطعا با توجه به گذشت حدود یک ماه از صحبت‌های مطرح شده، اگر قرار بود چنین برنامه‌ای انجام شود، تا کنون باید برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده بود! ‌

اقدامی که تا کنون در قالب یک حرکت خوب و مناسب اجرائی شده است و امروز دیگر باید آن از حالت یک مراسم ساده بیرون بیاید و موزه‌ها دست‌کم در این شب فعالیت‌های مناسبی تدارک ببینند.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به نظر نمی‌رسد اداره کل موزه‌ها و متولیان موزه‌های کشور تا کنون به فکر تهیه‌ی دستورالعمل مشخصی برای برگزاری چنین شب‌هایی در موزه‌های کشور افتاده باشند، چون نخستین بحثی که در این نوع از برنامه‌ها باید به آن توجه شود، تامین امنیت موزه‌ها و استانداردهای لازم است، با این اوصاف شاید بهتر است بگوئیم اصلا موزه‌های ایران را چه به «شب‌زنده‌داری»؟

چون اگر مانند اصل ماجرا، قصد تقلید از اروپایی‌ها را برای برگزاری چنین شب‌هایی در کشور داریم، مانند آن‌ها نیز باید از یک هفته‌ قبل برنامه‌ها اعلام شوند تا مردم حق انتخاب داشته باشند، حتی ‌تلویزیون و رادیو و دیگر رسانه‌های جمعی بسیار به این شب اهمیت می‌دهند و این باعث می‌شود که براساس آمارهای منتشر شده، در یک شب دو میلیون نفر از موزه‌ای مانند پاریس بازدید کنند.

از سوی دیگر شهرداری و بعضا میراث فرهنگی، هر سال در ماه مبارک رمضان برنامه‌های «تهران‌گردی شبانه در ماه رمضان» برپا می‌کند، اما به نظر می‌رسد متولیان موزه‌های کشور توانایی تدارک چنین برنامه‌ای را در ماه مبارک رمضان ندارد

البته باید از حاشیه‌هایی که چند سال است موزه‌ها در ماه رمضان با آن مواجه هستند گذشت، اتفاقاتی مانند تغییر ناگهانی ساعت بازدید موزه‌ها و در گذشته‌های دورتر تعطیلی نابهنگام موزه‌ها، هر چند کارگر به ایسنا اعلام کرد، امسال موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مانند دیگر زمان‌ها از ساعت 9 صبح تا 19 به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۱۳۹۵/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...