نسخه چاپی

سامان گلریزدر گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

آشپزی ایرانی خورشید تابناك آشپزی كره زمین است/ در مدت زمان میان افطار و سحر مایعات بنوشید

عکس خبري -آشپزي ايراني خورشيد تابناک آشپزي کره زمين است/ در مدت زمان ميان افطار و سحر مايعات بنوشيد

قند مورد نیاز بدن را با خرما یا هندوانه تامین كنید و از شب تا سحری آب زیاد مصرف كنید چون از دست دادن آب در این گرما در طول روز بدیهی است و اگر بدن آب مورد نیاز خود را كم بیاورد موجب بروز بیماری می شود.


سامان گلریزدر گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما در مورد منع تدریس غذاهای فرنگی در رسانه ها و صداو سیما گفت: این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. در این سالیان بسیار پیش آمده که این مسئله را مطرح کردند اما هیچ موقع واقعیت نداشته است. صدا و سیما چیزی را دیکته می کند که منطقی و درست باشد. تلوزیون خواستاربرنامه ایی است که تنها آشپزی نباشد بلکه اطلاعات جانبی مربوط به این حرفه را نیز در اختیار مردم بگذارد.
آشپز برجسته تلوزیون در ادامه توضیح داد: یک برنامه آشپزی تنها به یک معلم نیاز ندارد که بدون دانستن تاریخ غذایی سرزمین خود با دستوری پخت غذاهای فرنگی را به خط کند، این بی سوادی است. مانند اینکه شما تخت جمشید و مسجد جامع اصفهان را ندیده باشید ولی بگویید من برج ایفل را حفظم، این نوع دانش ها به درد مملکت ما نمی خورد ما کسی را می خواهیم که هم میراث فرهنگی را خوب بداند وهم آشپزی بین الملل را خوب بلد باشد.
سامان گلریز در ادامه راجع به آشپزی ایرانی گفت: همه میدانند آشپزی ایرانی خورشید تابناک آشپزی کره زمین است و کسی هم نمی تواند بر این ادعا حرفی بزند. زمانی که با تحقیق و مطالعه روی یک یک روستاهای کشور و دیدار از آنها دانشی به دست می آورید و با قرار دادن کتب بوعلی سینا به عنوان چراغ راه به مسائلی پی می بریم که بس شگفت انگیز است، دیگر چیزی جز خورشید تابان به آشپزی ایرانی نمی توان گفت. بوعلی سینا از راه غذا مردم سرزمینش را درمان می کرده است و با غذا صحت و سلامت مردم سرزمینش را نسخه می کرده چه چیز زیبا تر و اعجاب برانگیز تر از این می تواند وجود داشته باشد؟ با این تفاسیر یک رسانه ملی باید در اشاعه فرهنگ ایرانی و صد در صد از کسی که برای این اشاعه تلاش می کند، استفاده کند تا آن فرد توانایی اشاعه دادن این فرهنگ را داشته باشد. باید این نکته را هم متذکر بشوم همانطور که یوزپلنگ ایرانی در حال انقراض است و همانطور که ببر و شیر ایرانی در حفاظت هست تا از انقراضش جلوگیری شود، برخی از غذاهای ایرانی هم از بین رفته اند یا رو به انقراض هستند. غذاهایی که ما هیچ داده ای یا یادداشتی یا مطالعه ایی در مورد آنها نداریم ونه حتی کسی دیگر طبخ آن ها را می داند. اگر میبینید تلوزیون اصرار روی غذای بومی و غذای ایرانی دارد به این دلیل است. متاسفانه در این دوره خانمی در یکی از روستاهای دور افتاده زندگی می‌کند طبخ لازانیا را بهتر از طبخ غذای محلی و ملی خود می داند و ما می خواهیم از چنین اتفاقی جلوگیری کنیم تا غذاهای ایرانی به تلریخ نپیوندند. برخی می گوییند جهان در حال تحول است و این اتفاق ها بدیهی است اما مگر حالا که ژاپنی ها آدم آهنی می سازند سوشی و دیگر غذاهای ملی خود را فراموش کردند و از دست دادند؟ زمانی اساس یک مملکت ثبات دارد و از بین نمی ورد که مردمش اصالت خود و میراث کهن خود را خوب بشناسند و آن را دوست بدارند بعد سعی در فتح دیگر قله ها کنند.
وي افزود: از همین جا من از تلوزیون دفاع می کنم، تلوزیون همیشه مرا حمایت کرده و به من گفته آنچه درست است را به مردم بگوييد و به آن دروغ اضافه نکنيد. بیست سال است من در تلوزیون کار می کنم و تلوزیون بیست سال است که به من اطمینان دارد. من معتقدم آشپز خوب کسی است که تاریخ غذایی مملکتش را بداند شما الان از من بپرس لوبیا از کجا آمده است؟ یا کلمه اسفناج چطور درست شده است؟ یا کرفس بومی کدام استان است ؟من ریز مراحل را برای شما شرح می دهم. بنده در دانشگاه زوریخ و در دانشکده تاریخ، آشپزی تاریخ ایران را تدریس می کنم و جالب است بدانید برایشان بسیار جذابیت دارد انگار من برای آنها در حال قصه گفتن هستم. وقتی من با تاریخ مملکتم با میراث فرهنگی کشورم می توانم تعدادی را مجذوب ایران کنم تنها صحبت از ملل دیگر در تلوزیون کم لطفی است.
آشپز برجسته صدا و سیما با بيان اينكه به پخت غذا بسنده نمی کند گفت: برنامه آشپزی ما تنها به پخت غذا بسنده نمی کند بلکه ما در برنامه مان الگو سازی می کنیم به طور مثال درباره درست مصرف كردن صحبت می کنیم، درباره محیط زیست، انرژی، میراث فرهنگی و صنایع دستی اطلاعات می دهیم، در مورد انقراض سخن می گوییم و به طور جد در این قضایا موفق هم بوده ایم. چند روز پیش خانم ابتکار در دورهمی گفته بود: "ما این همه بیلبورد و برنامه های مختلف برای حفاظت از محیط زیست پیاده می کنیم ولی آقای گلریز در برنامه آشپزیش از ما جلوتر است و خیلی بهتر از ما برای مردم درست مصرف کردن و حفاظت از محیط اطراف را جا انداخته است." دلیل موفقیت ما در برنامه به این خاطر است که کار درست را علنی نشان می دهیم و خود نیز آن کار را انجام می دهیم حتی در پشت دوربین جایی که مردم نمی بینند. ما سعی می کنیم آب کمتری مصرف کنیم، نور افکن ها را کم می کنیم، زباله ها را جدا سازی می کنیم و خودمان مجری این کارهای توصیه شده در زندگی شخصی خود هستیم. به طور مثال اگر شما به بچه پنج ساله من در نوشابه و پوست موز بدهید میداند هر کدام را در چه سطل زباله ایی بیندازد. وقتی با عشق و دلسوزی واقعیات را به مردم متذکر بشوید مطمئن باشید آنها رعایت می کنند.
گلریز با اشاره به فرا رسيدن ماه مبارک رمضان گفت: به نظر حقیر اگر مردم دوست داشتی ما می خواهند روزه هایشان مورد قبول درگاه حق واقع شود، اصراف نکنند. اصراف بزرگ ترین گناه کره زمین است. من جسارت نمی کنم و فتوا نمی دهم ولی کسی که اسراف می کند نعمت های زمین را زایل می کند، امام صادق حدیثی دارند که می فرماید کسی که اسراف می کند مومن است. متاسفانه در مملکت ما اسراف در حد بی نهایت رواج دارد! شما صبح که به میوه فروشی ها می روی تا سقف پر از انواع سبزیجات و میوه است و شب با ظلم تمام بار مانده روز خود را دور می ریزند، ماهی فروشی ها و مرغ فروشی ها هم همینطور هستند. متاسفانه ایران جزء کشور های بسیار اسراف کار جهان است. آمار تکان‌دهنده فائو از اسراف غذا در ایران میگوید: به اندازه يك و نيم میلیون نفر غذا در ایران دورریز می‌شود. برآوردهای فائو نشان می‌دهد هرسال ۱.۳میلیارد تن غذا در جهان هدر می‌رود که ۳۵میلیون تن از این رقم معادل ۲.۷درصد در ایران دور ریخته می‌شود.

این مدرس افزود: در وعده های رمضانی زیاد نخورند. قند زیاد مصرف نکنید و از خوردن زولبیا و بامیه اجتناب کنند یا به مقدار خیلی کم میل کنید. میوه نفاخ کم بخورند و اگر توانستید شب موقع خواب از یک ساعت قبل چیزی نخورند. اما مهمترین نکته نخوردن قند کاذب مانند نوشانه و شیرینی زیاد است. قند مورد نیاز بدن را با خرما يا هندوانه تامین کنید. در آخر توصیه می کنم از شب تا سحری آب زیاد مصرف کنید چون از دست دادن آب در این گرما در طول روز بدیهی است و اگر بدن آب مورد نیاز خود را کم بیاورد موجب بروز بیماری می شود.

۱۳۹۵/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...