نسخه چاپی

برخی فتواهای عجیب در ماه رمضان

هر ساله در ماه مبارك رمضان فتواهای عجیبی از سوی برخی روحانیون و مبلغان كه بیشتر آنها سَلَفی هستند، منتشر می‌شود كه برخی از آنها برای مسلمانان دردسرساز می‌شود.

به گزارش نما، شفقنا به نقل از المصریون آورده است که در زیر برخی از این فتواهای عجیب ذکر می‌شود:

سیگار حرام است اما روزه را باطل نمی‌کند

از جمله فتواهای عجیبی که در محافل دینی به شدت سروصدا کرد، فتوای مبلغ مصری به نام «شیخ مصطفی راشد» مبلغ مصری بود که طی فتوایی اعلام داشت: «سیگار حرام است اما روزه را باطل نمی‌کند».

تماشای سریال‌های تلویزیونی در ماه رمضان حرام است

«شیخ محمد لطفی عامر» مفتی سلفی‌های مصر در فتوایی جنجال‌برانگیز بیان کرد: تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی در ماه رمضان حرام است؛ تماشای تلویزیون در این ماه از مبطلات روزه است مسلمانان نباید در ماه رمضان فیلم تماشا کنند.

بازکردن رستوران‌ها در ماه رمضان حرام است

«سامح عبدالحمید» مفتی منسوب به سلفی‌های مصر در فتوایی اعلام کرد: بازکردن رستوران‌ها و کافه‌سرا‌ها در روز ماه رمضان حرام است.

روزه نگرفتن زندانیان جایز است

«عصام تلیمه» معاون سابق شیخ یوسف قرضاوی در فتوایی، روزه نگرفتن زندانیان را جایز دانست.

وی در فتوای خود گفت: زندانیانی که علیه انها احکام اعمال شاقه، صادر شده، می‌توانند روزه نگیرند و جایز است افطار کنند.

گاز اشک‌آور

یکی از مبلغان ترکیه در جریان حوادث میدان تقسیم در ماه مبارک رمضان گذشته و پس از استفاده پلیس ترکیه از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان، در فتوایی گفت: استنشاق گاز اشک‌آور اگر بدون قصد باشد مثلا در تظاهرات و مانند آن، روزه را باطل نمی‌کند.

اختلاف وقت

فتواهای مربوط به احکام روزه در کشورهای شمال کره زمین هر لحظه تغییر می‌کند و دلیل چنین موضوعی هم اختلاف وقت است یکی از علمای این منطقه در فتوایی خواستار تغییر ماه رمضان و انتقال آن به ماهی دیگر شد.

روزه بیشتر از ۱۸ ساعت جایز نیست

«علی جمعه» مفتی سابق مصر در فتوایی اعلام کرد: جایز نیست که فرد بیشتر از ۱۸ ساعت روزه بگیرند و کسانی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که روزه از ۱۸ ساعت بیشتر می‌شود، باید براساس اوقات شرعی مکه مکرمه روزه بگیرند.

۱۳۹۵/۳/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...