نسخه چاپی

نماینده حوزه انتخابیه پلدختردر گفتگو با نما:

نظارت بر عملكرد نمایندگان یكی از ضرورت‌های مجلس آینده است

عکس خبري -نظارت بر عملکرد نمايندگان يکي از ضرورت‌هاي مجلس آينده است

به نظر می‌رسد نظارت نمایندگان بر نمایندگان را باید در دهمین دوره مجلس تقویت كرد. از آنجایی كه نمایندگان دو وظیفه عمده تقنین و نظارت را برعهده دارند؛ به نظر می‌رسد مجلس در بعد قانون‌گذاری خوب عمل كرده به گونه‌ای كه ما قوانین بسیاری داریم؛ اما درست اجرا نمی‌شوند

نظارت امری بازدارنده در برابر ایجاد فساد اعم از مالی و قانونی است؛ چنانچه عوامل نظارت به‌عنوان ضامنین اجرای قوانین در جامعه محسوب می‌شوند؛ اما مجلس که خود به‌عنوان نهاد نظارتی بزرگ در کشور محسوب می‌شود؛ مطلوب است که سازوکاری را تعریف نماید تا امر نظارت بر امور نمایندگان تسهیل شود؛ چنانچه این مهم نیز از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان سفارش شد. البته چند سالی است که طرح نظارت نمایندگان بر نمایندگان درمجلس مورد بررسی است و اقداماتی هم صورت گرفته است. سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده حوزه انتخابیه پلدختر در رابطه با ضرورت نظارت نمایندگان بر عملکرد نمایندگان به خبرنگار نما گفت: مطابق قانون اساسی نمایندگان دارای وظایف مشخصی هستند. برای آنکه نمایندگان از چارچوب وظایف قانونی خویش عدول نکنند، باید سیستمی برای نظارت اعمال و رفتار آنها وجود داشته باشد. به طبع نمایندگان مردم به جهت آنکه منتخب خود مردم هستند، می‌توانند بر اعمال یکدیگر نظارت کنند.
وی افزود: البته این ایده خوب در ادوار گذشته مطرح بوده؛ اما به جایی نرسید و آثار آن مشهود نبود. به نظر می‌رسد نظارت نمایندگان بر نمایندگان را باید در دهمین دوره مجلس تقویت کرد. از آنجایی که نمایندگان دو وظیفه عمده تقنین و نظارت را برعهده دارند؛ به نظر می‌رسد مجلس در بعد قانون‌گذاری خوب عمل کرده به گونه‌ای که ما قوانین بسیاری داریم؛ اما درست اجرا نمی‌شوند که این نشان از آن دارد که مجلس در بعد نظارت بر اجرای قوانین کوتاهی‌هایی داشته است. بنابراین در این دوره این ضرورت احساس می‌شود که بعد نظارتی مجلس را با قوت بیشتری دنبال کنیم که در این صورت نیز بعد نظارتی نمایندگان بر عملکرد مجلس و نمایندگان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کاظمی در ادامه با اشاره به برخی از دیدارهای نمایندگان با محکومان فتنه88 گفت: ملاک ما برای نظارت برعملکرد نمایندگان قانون است؛ لذا ما که قانون‌گذار هستیم نباید خلاف قانون عمل کنیم. کسی که مجرم است و تخطی کرده؛ کسی که جرمش به اثبات رسیده، دیدار با او مهر تأیید بر ادعا و عملکرد آن است؛ لذا نمایندگان باید در گفتار و عملکردش و ملاقات‌ها خود مراقب باشند از قانون و ریل قانون خارج نشوند.

۱۳۹۵/۳/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...