نسخه چاپی

انتشار اسناد تازه از نقش آمریكا در ظهور داعش

اسنادی فاش شده كه نشان می‌دهد «هیلاری كلینتون» در دورانی كه به عنوان وزیر خارجه آمریكا فعالیت می‌كرده، یادداشتی دریافت كرده كه حمایت دولت باراك اوباما از القاعده كه بعدها به داعش تبدیل شده است را نشان می‌داده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا در زمان تصدی پست وزارت خارجه گزارش محرمانه‌ای دریافت کرده که نشان می‌داده دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت فعالانه از «القاعده» در عراق حمایت می‌کرده است.

نشریه «بریت‌ بارت» گزارش کرد که این یادداشت به وضوح نشان می‌دهد که القاعده عراق از طریق «محمد العدنانی» که هم‌اکنون سخنگوی ارشد تکفیری‌های «داعش» است، حرف می‌زده است.

طبق این اسناد، کشورهای غربی و خلیج‌فارس از این گروه تروریستی به منظور تلاش برای سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه حمایت می‌کردند.

در آگوست 2012، یک یادداشت طبقه‌بندی شده «محرمانه» به مقامات ارشد دولت اوباما و سازمان‌هایی از جمله وزارت خارجه و خود دفتر هیلاری کلینتون فرستاده شد.

«کریستوفر فارل» عضو هیأت مدیره دیده‌بان قضایی که به این اسناد دست پیدا کرده است، می‌گوید: « این سند یک گزارش اطلاعات جاسوسی (IAR) است. این گزارش توسط کسی در سازمان اطلاعات دفاعی (DIA) تهیه شده است. این اسناد در خصوص یک میدانی توسط یک مأمور اطلاعاتی گزارش می‌دهد که این مأمور می‌تواند یک مأمور دولت آمریکا، کاردار دفاعی یا یک منبع باشد.»

فارل ادامه داد: «این سند در واقع گزارشی درباره موضوع مربوط به ستادهایی می‌باشد که برخی اطلاعات موجود در آن نشان می‌دهد که افرادی تمایل دارند در خصوص شغل و حرفه خود شرط‌بندی کنند».

فارل بر اساس آدرسی که در بخش گیرنده این اسناد وجود دارد، تأیید کرد که این گزارش به دفتر کلینتون نیز فرستاده شده است.

در این گزارش، القاعده عراق یکی از عناصر اصلی معارضان سوریه که غرب از آنها حمایت می‌کند، معرفی شده است.

در این اسناد اینگونه نوشته شده است:

وضعیت عمومی:

1) از نظر داخلی، حوادث و رخدادها یک مسیر واضح و روشن قومی را در پیش گرفته است.

2) سلفی‌گری، اخوان‌المسلمون و القاعده عراق، نیروهای اصلی محرک در شورش‌های سوریه هستند.

3) غرب، کشورهای خلیج (فارس) و ترکیه از معارضان حمایت می‌کنند. این در حالی است که روسیه، چین و ایران از رژیم (بشار) اسد پشتیبانی می‌کنند.

این گزارش اطلاعایت حاوی یک پیشینه گسترده درباره القاعده عراق، روش‌ها و قابلیت‌های آن‌ها است و اشاره می‌کند که القاعده عراق از طریق سخنگوی داعش یعنی محمد العدنانی حرف‌های خود را منتقل می‌کند.

طبق این گزارش، القاعده عراق با سوریه آشنا است، در سوریه آموزش دیده است و سپس به عراق نفوذ کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که القاعده عراق از از همان ابتدا از معارضان سوری چه از نظر ایدئولوژیکی و چه از طریق رسانه‌ها حمایت می‌کرده است. القاعده عراق مخالفت خود با دولت بشار اسد را اعلام کرد، زیرا آن را یک رژیم فرقه‌ای می‌دانست که سنی‌ها را هدف قرار می‌دهد.

در اسناد همچنین آمده است که القاعده عراق تحت عنوان جیش‌النصره، چندین عملیات در چندین شهر سوریه انجام داده‌اند.

یکی از بندهای این اسناد نوشته است، القاعده عراق، از طریق سخنگوی داعش به نام ابو محمد العدنانی، دولت سوریه را پیشگام «جبهه‌ الروافض» نامیده است و دلیل آن را اعلام جنگ علیه سنی‌ها اعلام کرده است. به علاوه آنکه العدنانی از سنی‌های عراق خواسته تا علیه دولت سوریه جنگ کنند و دولت سوریه را به دلیل حمایت از حزب‌الله، یک رژیم کافر نامیده است.

این گزارش اطلاعاتی همچنین ظهور یک خلافت اسلامی (داعش کنونی) از بخش‌هایی از گروه العدنانی را پیش‌بینی کرده و گفته است که این مسئله جو ایده آلی را برای بازگشت القاعده عراق به جایگاه اصلی خود در موصل و رمادی ایجاد می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در سال 2014، العدنانی را یک تروریست جهانی خواند. کلینتون هنوز اظهارنظری درباره این گزارش نکرده است.

۱۳۹۵/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...