نسخه چاپی

وزشمار ايام فتنه- 23 مرداد

از خواب‌نما شدن رضا ربع پهلوی تا توهمات شیخ اصلاحات

عکس خبري - از خواب‌نما شدن رضا ربع پهلوي تا توهمات شيخ اصلاحات

رضا ربع پهلوی در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل آلمان مدعی شد كه مأموریت من زمانی تمام خواهد شد كه ایران آزاد شود چرا كه احمدی‌نژاد تقلب كرده و انتخابات جعلی برگزار می‌كند‏.

* رضا ربع پهلوی فرزند محمد رضا پهلوی در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل آلمان گفت: «به عنوان مخالف سیاسی رژیم روحانیون در ایران فعال بوده و با اصلاح‌طلبان و معترضین ارتباط داشتم.» وی گفت: «جنبش ‏22‏ خرداد مورد حمایت تمام ایرانیان قرار دارد.» وی ادامه داد: «روحانیون عالیرتبه مذهبی که به دلیل دانش، فقاهت و مستقل بودن از دولت مورد احترام هستند، صدای خود را بلند کرده اند‏.» وی درباره نقش رفسنجانی و خاتمی در این جریانات و تأثیر انتقادات آنان گفت:‏ «مهم این نیست که آنها چه تأثیری دارند، بلکه مهم این است که آنها تحت تأثیر نارضایتی مردم قرار گیرند. آنها می بینند که یا باید طرف ملت و یا حاکمیت باشند‏.‏ خوشحالم که آنان طرف درست حرکت می کنند‏. من امیدوارم که آنها به شکل صریح تری انتقادات خود را نسبت به تمام نظام ابراز کنند.»



فرزند محمد رضا پهلوی در پایان گفت: «مأموریت من زمانی تمام خواهد شد که ایران آزاد شود و ایرانیان آزادانه رهبران خود را انتخاب کرده و درباره نظام سیاسی خود تصمیم بگیرند‏. احمدی‌نژاد تقلب کرده و انتخابات جعلی برگزار می کند‏. ‏موسوی شجاعت خود را نشان داده و ترسی از تهدیدات ندارد‏. ‏ضمن آنکه خواستار بازشماری مجدد آرا شده است‏. ‏طبعاً فرق بسیار بزرگی بین این دو نفر وجود دارد‏. ‏باید شرایط حساس موسوی را نیز در نظر گرفت‏.»



* مهر: سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه نامه اخیر مهدی کروبی را انحرافی دانست و گفت: "قوه‌قضاییه و کمیته تحقیق مجلس در پاسخ به این نامه اعلام کرد مواردی که این فرد ادعا می‌کند، دروغ است؛ انتشار این نامه با آبروی نظام بازی کرد از این رو باید در این زمینه برخورد شایسته و قاطعی صورت بگیرد."



* بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات بازدید نمایندگان از زندان اوین و دیدار با ابطحی، عطریانفر و تاج زاده را در گفتگو با فارس تشریح کرد. بروجردی گفت: «ابطحی می‌گفت که به خانواده‌اش گفته است که به هیچ وجه راضی نیست تحلیلی به جز اظهاراتی که من با جمع بندی به آن رسیده‌ام منعکس کنند. ابطحی به این نکته مهم نیز اشاره کرد که با آزادی کامل و بدون هر گونه عامل تاثیرگذار، اظهارات خود را به زبان آورده و معتقد است که در مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری عملا سران اصلاح طلب، این جریان را به پای موسوی ذبح کردند»



بروجردی با بیان اینکه عطریانفر هم اعلام آمادگی کرد که با هر یک از سران اصلاح طلب که به اظهاراتش نقدی دارد مناظره انجام دهد، خاطرنشان کرد: «عطریانفر می‌گفت که به نظرات و اظهاراتش در رسانه ملی و دادگاه پایبند بوده و معتقد بود هر کس که استدلال‌هایش را بیرون زندان هم بشنود نسبت به آن قانع می‌شود» وی از تاج زاده نیز اینگونه گفت: «تاج زاده میگفت، باورش در روز انتخابات آن بوده چون در شهر تهران نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که موسوی رای اول است بنابر این در کل کشور هم وی رای اول را خواهد داشت تاجایی که تا جمعه شب، روز انتخابات هم بر این نظر بودم اما از ساعت 12 تا 4 صبح که به تجزیه و تحلیل نتایج انتخابات در استان‌ها پرداختم متوجه‌شدم آنقدر رای احمدی نژاد بالا است که موسوی در کل کشور رای اول را نخواهد آورد»



تاج‌زاده همچنین گفت: «جمع‌بندی اش از نتیجه انتخابات و پیروزی بالای احمدی نژاد را 4 صبح به اعضای ستاد موسوی در تهران منتقل کرده است،‌ اما آنان گفته‌اند که اینگونه نیست و با تجمع به اعتراض علیه نتیجه انتخابات خواهند پرداخت که من به آنان گفتم پیشنهادات شما را قبول ندارم» تاج‌زاده اظهار داشت: «با توجه تجزیه و تحلیلش از نتیجه انتخابات اصلا بحث تقلب منطقی نیست و واقعیت همین بوده است که احمدی نژاد رای استان‌ها و روستاها را به دست آورده و سخن گفتن از تقلب در انتخابات قابل قبول نیست»



* سحام نیوز: کروبی در پاسخ به پرسش‌های کسانی که از علت نگارش این نامه به هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجلس خبرگان می‌پرسند، گفت:« من برای نگارش این نامه به آقای هاشمی دلایل بسیاری داشتم. نخست اینکه ایشان از ارتباط نزدیکی با رهبری برخوردار هستند و بنابراین مطمئن هستم که این مسائل را به ایشان منتقل می‌کنند. از طرف دیگر خود آقای هاشمی رفسنجانی نیز انتقاداتی را به حوادث اخیر داشت و در نماز جمعه نیز تا حدودی گلایه های خود را مطرح کرد و حتی درخواست کرد تا زندانیان را آزاد کنند.



همچنین من طی هفته های گذشته نامه‌ای را به وزیر اطلاعات و رییس قوه قضائیه نوشته بودم و بنابراین تصمیم گرفتم که این نامه را به ریاست مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بنویسم.» کروبی تصریح کرد: «البته این به معنای گلایه از آقای هاشمی رفسنجانی نیست بلکه من احساس کردم که ایشان نخواسته به این نامه پاسخ دهد و یا اینکه بنابر شرایط فعلی و وضعیتی که خود ایشان در آن قرار دارد نمی خواسته که وارد این معرکه شود و من هم بنابر نگرانی نسبت به اخباری که مدام به من می رسید این نامه را منتشر کردم.



البته بعدها متوجه شدم که ایشان نامه را به آقای هاشمی شاهرودی ارجاع داده است و ایشان نیز دستور رسیدگی به این نامه را صادر کرده و از آقای دری نجف آبادی دادستان کل کشور خواسته که با من تماس بگیرد و اعلام کند که نفراتی را به نزد من خواهند فرستاد تا نقطه نظرات مرا دریافت کنند و به انها منعکس شود.»



وی با انتقاد از اینکه رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی که رییس کمیته پیگیری وضعیت آسیب دیدگان حوادث اخیر است بدون هیچ پشتوانه تحقیقاتی به تکذیب اصل ماجرا پرداختند گفت: «من پیشنهاد کردم که مسولیت پیگیری این حوادث را می پذیرم هرچند که این مسولیت برایم افتخار آور نیست بلکه برایم زجر آور است ولی قصد دارم تا حقایق کشف شود و هیاتی مستقل و بی طرف تشکیل شود تا فضایی ایجاد شود که اگر کسانی هستند که مورد آزار قرار گرفته اند خودشان بیایند و این مسائل را بازگو کنند تا ریشه این فسادهای اخلاقی و شکنجه های قرون وسطی خشکانده شود.»



کروبی ادامه داد: «قبل از آنکه در اظهار نظری شتاب زده اصل ماجرا را تکذیب کنید حداقل با بنده تماسی می گرفتید یا از من می خواستید که نفراتی را نزد شما بفرستم شاید من اطلاعاتی در این رابطه داشتم.» کروبی در تکذیب سخنانی که گفته شده استنادات این نامه تلفن های خوانندگان روزنامه اعتمادملی بوده است گفت: «مستندات من کسانی بوده اند که نزد من آمده اند که یا خود مورد آزار قرار گرفته بودند و یا اینکه شاهد بوده و یا کسانی نزد آنها اقرار کرده بودند پس من آدمی نیستم که بدون آنکه مستنداتی داشته باشم و بنابر یک تلفن و یا اینکه کسی حرفی را بدون پشتوانه به من زده باشد چنین نامه ای را بنویسم.»



* سیدعلی محمد دستغیب، از اعضای مجلس خبرگان با انتشار متنی در وب سایت شخصی خود با عنوان «مشروعیت و مقبولیت در اسلام»،‌ خواستار تشکیل جلسه فوری مجلس خبرگان شد.



* دادسرای تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوادث پس از انتخابات دچار خسارت شده اند برای طرح و ارائه شکایات خود به شعبه 13 بازپرسی دادسرای ناحیه 28 ویژه کارکنان دولت تهران مراجعه کنند. بر اساس اطلاعیه دادستانی کشور موارد قابل شکایت به این شرح است: الف) تخریب وسائل نقلیه و اماکن و اموال خصوصی و عمومی در اغتشاشات اخیر تهران؛ ب) ایجاد خوف و ترس مبنی بر سلب آرامش و نظم عمومی از جانب افرادی خاص؛ ج) ایجاد مزاحمت و تعرض و ایراد ضرب و جرح عمدی و د) هر گونه خسارت مالی و جانی بر اثر تحریک به آشوب و بلوا در ناآرامیها و اغتشاشات اخیر.



* شبکه تلوزیونی المنار لبنان: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت سومین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه از طریق ویدئو کنفرانس در حومه بیروت، با اشاره به ناآرامی‌هایی که دشمن با هدف فروپاشی نظام در ایران سازماند‌هی کرده بود، گفت: «ایران با درایت امام خامنه‌ای از این بحران با قدرت بیشتری خارج شد و هر روز به این قدرت افزوده خواهد شد. در هفته‌های گذشته برخی بر احتمال سقوط نظام جمهوری اسلامی در ایران تکیه کردند که این تنها سراب و توهمی بیش نیست.»

۱۳۹۱/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...