نسخه چاپی

دستور كار چیست؟

محمدكاظم انبارلویی

اواخر هفته گذشته نشست سران سه قوه برگزار شد. این اولین نشست سران در سال 95 است.
سال 95، سال اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی است. چالش‌های پیش روی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بارها از سوی رسانه ها و منابع آگاه در دولت و بخش خصوصی اعلام شده است. مسئله پسابرجام، بدعهدی های آمریکا و دبه کرده آنها در عمل به تعهدات شان یکی از موضوعات مهم مطرح در جامعه ماست. مسائل فرهنگی و ولنگاری فرهنگی تازه ترین موضوعات در این باره است. موضوعات اجتماعی؛ مسئله طلاق، اعتیاد و وبیکاری ذهن دلسوزان جامعه را به خود مشغول داشته است. حقوق های چند ده میلیونی یک شوک به جامعه کارمندی و کارگری کشور بود که با حقوق بخور و نمیر روزگار می گذرانند، مسئله تهدیدات منطقه ای و تروریسم و شررات داعش در عراق و سوریه و بحران یمن، بحرین و ... از جمله موضوعات مهم در دیپلماسی خارجی کشور است. وقتی سران سه قوه با هم نشست دارند قاعدتا باید دستور کار و نیز خروجی این نشست با توجه به مباحث پیش گفته باشد. همه کسانی که چهره آرام و صمیمی سران سه قوه را در نشست مشترک می بینند منتظر خبرهای این نشست برای گره گشایی مشکلات کشور هستند. رئیس جمهور محترم پس از نشست درخصوص موضوعات مهم نشست سران اطلاع رسانی کرد.
با نگاهی به تیترهای روز پنج شنبه گذشته روزنامه‌ها احساس می‌شود این نشست گرهی از مشکلات مردم بازنکرده و ناظر به اهم موضوعات کشور و مسائل منطقه ای و جهانی ندارد. به تیترهای روزنامه به شرح آنچه در زیر از قول رئیس جمهور می آید توجه کنید.
روزنامه ایران؛ رئیس جمهور: پسابرجام فرصتی برای رونق و اشتغال
اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هدف اصلی کشور است
روزنامه همشهری؛ رئیس جمهور: ذهن مردم را به مسائل جزیی مشغول نکنیم
روزنامه اعتماد؛ روحانی: نقص های کوچک را بزرگ نمایی نکنید
روزنامه آرمان؛ روحانی: از شرایط پسابرجام حداکثر استفاده را ببریم، خواست سران قوا از رسانه ها افزایش فضای امید و نشاط است.
روزنامه اطلاعات؛ رئیس جمهور: دولت و مجلس با همفکری بیشتر برای حل معضلات مردم گام بردارند
روزنامه جمهوری اسلامی؛ رئیس جمهور: باید از فضای پسابرجام برای ایجاد رونق و اشتغال استفاده کنیم
روزنامه کیهان؛ روحانی: قراردادهای جدید نفتی اصلاح و به مجلس ارائه می‌شود
روزنامه رسالت؛ رئیس جمهور: اقتصاد مقاومتی را باید امسال عملیاتی کنیم
روزنامه وطن امروز؛ روحانی:‌ اگر در گوشه ای چند نفری حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله ملی نکنیم.
روزنامه جوان؛ رئیس جمهور: اقتصاد مقاومتی را امسال عملیاتی می کنیم
روزنامه مردم سالاری؛ رئیس جمهور: کمک هایمان را به کشورهای همسایه ادامه می دهیم
روزنامه قدس؛ رئیس جمهور: حمایت از مظلومان عالم سیاست تغییرناپذیر جمهوری اسلامی ایران است
روزنامه خراسان: رئیس جمهور: قراردادهای نفتی اصلاح و برای تطبیق به مجلس ارائه می‌شود
روزنامه های روزان، صنعت، کسب و کار، کارون و ابتکار؛ رئیس جمهور: رسانه ها امید را ترویج دهند
روزنامه جام جم؛ رئیس جمهور: اقتصاد مقاومتی در فاز عملیاتی است.
مخاطب رئیس جمهور محترم در این اطلاع رسانی کیست؟محتوای خبر چیست؟ اگر به این دو سوال بشود دقیق پاسخ داد، سوال بعدی این است؛ چقدر این اطلاع رسانی ناظر به مسائل و موضوعات مهم کشور است؟
اینکه گفته شود؛ پسابرجام یک فرصت برای رونق اقتصادی است یک رهنمود اخلاقی و اجرایی است مخاطب آن اگر دولت و سران سه قوه است که معنی ندارد در نشست سران سه قوه خودشان به خودشان رهنمود بدهند. اگر مخاطب مردم هستند باید دید چالش های پیش روی این فرصت چیست؟ آن را در نشست مورد کند و کاو قرار دهند و موانع را با تشریک مساعی مردم با یک اطلاع رسانی هوشمندانه بردارند.
اینکه گفته ‌شود، اقتصاد مقاومتی را امسال عملیاتی می کنیم آیا به معنای آنچه می رود در جوی آب است، یست.مگر قرار بود عملیاتی نکنیم. بیش از چهار سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی گذشته است. باید به این سئوال پاسخ داد چرا در این سال ها عملیاتی نشده است. به هر دلیلی که در این سالها عملیاتی نشده به همان دلیل هم سال 95 عملیاتی نخواهد شد. باید دید گیر کار کجاست و نشست سران می تواند معطوف به رفع گیر و گورهای عدم اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد و رئیس جمهور در این باره مخاطبانی را در نظر بگیرد و متناسب با آن اطلاع رسانی کند.
اینکه گفته شود، قراردادهای جدید نفتی اصلاح و به مجلس ارائه می‌شود هم از همین جنس است. مخاطب این سخن اگر دولت است باید دید چرا دولت تاکنون اشکالات موجود در مورد قراردادهای نفتی را اصلاح نکرده است. چرا تاکنون حتی متن یک قرارداد نفتی افشاء نشده و در نهادهای نظارتی مورد بررسی قرار نگرفته است؟ آنچه گفته می‌شود در مورد قراردادهای نفتی، نفس قرارداد نیست بلکه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز در قالب تصویب نامه هیئت وزیران است که باید رئیس مجلس با اتکاء به نظر کارشناسی هیئت تطبیق قوانین در مجلس نظر صریح خود را بگوید.بعد از تصویب معلوم شود قراردادها مطابق این قانون هست یا نیست. اکنون قراردادهای جدید امضاء شده و عمل می‌شود معلوم نیست این اقدام مستند به چه قانونی است. آنچه رئیس جمهور می گوید حکایت از آن دارد که قراردادهای نفتی هنوز در کش و قوس مجلس و دولت است.ضمن آنکه قرار نیست متن هیچ قرارداد نفتی در اختیار رسانه ها قرار گیرد و حتی به نهادهای نظارتی در مورد بررسی و ارزیابی چند و چون آن هم قرار نمی گیرد. اینکه به رسانه ها نصیحت کنند که امید را ترویج کنند و به مسئله حقوق چند صدمیلیونی نپردازند، شأن نشست سران سه قوه است؟
به نظر می رسد مسئولان امر اجرا در سه قوه دستور کار مشخصی را برای چنین نشست‌های مهم کلیدی مهیا نکرده اند برای نتایج نشست هم پیوست رسانه ای ندارند.
یک طراحی درست از این دست نشست ها حکم می کند خروجی این نشست برای دست اندرکاران و مسئولان نظام در سه قوه به لحاظ اقدام و عمل یک کار ملموس و عملی بیرون آید. یک طراحی درست از این دست نشست ها حکم می کند اگر کمکی از مردم یا رسانه ها می‌خواهند حدود و ثغور آن را هم مشخص کنند. مردم و رسانه ها از هیچ کمکی به دولت و دیگر قوا برای افزایش کارآمدی نظام دریغ ندارند.

۱۳۹۵/۳/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...