نسخه چاپی

ابراهیم رزاقی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

آقای رئیس جمهور بهتر است بر اساس شاخص ها از گشایش حرف بزنند

عکس خبري -آقاي رئيس جمهور بهتر است بر اساس شاخص ها از گشايش حرف بزنند

كارشناس اقتصادی در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینكه بعد از برجام هر روز یك گشایش در كشور ایجاد شده است، گفت: اگر ركود رو به كاهش است، اشتغال در حال افزایش یافتن است، تعداد فقرا در حال كم شدن هستند و مسائلی از این قبیل، آنگاه می توانیم بگوییم كه اظهارات آقای رئیس جمهور درست است.

ابراهیم رزاقی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه بعد از برجام هر روز یک گشایش در کشور ایجاد شده است، گفت: به نظر من هر فردی می تواند درباره هر چیزی اظهار نظر کند و تصور هم بکند که درست می گوید، ولی یک سری مبانی وجود دارد که اگر آن مبانی را در نظر بگیریم، شخص مجبور است که بر اساس آنها اظهارات خود را بیان کند.

وی ادامه داد: بر این اساس ما در خصوص اظهارات رئیس جمهور باید نگاه کنیم که شاخص ها تغییری پیدا کرده اند یا خیر؛ مثلاً اگر رکود رو به کاهش است، اشتغال در حال افزایش یافتن است، تعداد فقرا در حال کم شدن هستند و مسائلی از این قبیل، آنگاه می توانیم بگوییم که اظهارات آقای رئیس جمهور درست است. اما شما نگاه کنید؛ بیش از شش میلیون نفر بیکار در کشور داریم(طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس) که خود دولت می گوید سه میلیون نفر، فقر در حال افزایش است و تعداد شش میلیون مستأجر در کشور وجود دارد؛ این ها مبانی ای هستند که رئیس جمهور باید بر اساس اینها اظهارنظر کند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت می گوید تورم تک رقمی است اما مواد غذایی، کرایه خانه ها، هزینه آب و برق و امثالهم افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: می توان تورم را به گونه ای محاسبه کرد به بگوییم تک رقمی است؛ به این صورت که کالاهایی که در سبد مصرفی خانوارها، جزء کالاهای اصلی هستند را با کالاهایی که قیمتشان افزایش نیافته اما در سبد مصرفی طبقات پایین جامعه جایی ندارند را حساب کنید و خب در این صورت می توان گفت که اصلا تورمی نداریم. اما وقتی به آمار نگاه می کنیم می بینیم که نزدیک به 60 درصد از حقوق بگیران جامعه، یک میلیون نیم میلیون تومان حقوق می گیرند؛ فردی که در بخش خصوصی یک و نیم میلیون حقوق می گیرد، چگونه می تواند مخارج زندگی از جمله کرایه خانه، پوشاک، هزینه معالجه، آموزش و... را تأمین کند؟

رزاقی با اظهار تأسف از اینکه دولت آقای روحانی همه مسائل کشور را وابسته به خارج از کشور می داند، تصریح کرد: دولت فکر می کند خارجی ها می آیند برای ما بهشت درست می کنند؛ در حالی که به این موضوع توجه نکرده است که آنها از زمان قاجار به فکر امتیازات خودشان در این کشور هستند.

وی با بیان اینکه سه دولت هاشمی، خاتمی و روحانی علی رغم اختلافات جزئی، در مورد اقتصاد سیاست های یکسانی در پیش گرفته اند اظهار داشت: این سه دولت، سیاست های لیبرالی و سرمایه داری صندوق بین الملی پول را اجرا کرده اند، غافل از اینکه خود آمریکایی ها از تولید داخلی حمایت می کنند و بر فعالیت هایی که سود بالایی برای فرد به همراه دارد، مالیات های سنگین وضع می کنند و کاری می کنند که فعالیت غیر تولیدی، سودآوری خاصی نداشته باشد و به صرفه نباشد. به عنوان مثال کسی که می خواهد خانه ای بفروشد، هفتاد هشتاد درصد از او مالیات می گیرند؛ این رقم در انگلیس حتی به نود درصد هم می رسد. اما در کشور ما وضع برعکس است و اگر مالیاتی هم گرفته می شود از تولیدکننده ها و حقوق بگیران گرفته می شود و روز به روز آنها را فقیرتر می کنیم.

۱۳۹۵/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...