نسخه چاپی

ماجرای اصلاح قانون انتخابات جدی تر شد

عکس خبري -ماجراي اصلاح قانون انتخابات جدي تر شد

ماجرای اصلاح قانون انتخابات جدی تر شد/دولت مخالف است/ بررسی تغییر قانون انتخابات در مجمع تشخیص و مجلس

"کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی سه شنبه با دعوت از کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون انتخابات ریاست جمهوری را بررسی می کند." این آخرین خبر در خصوص تغییر قانون انتخابات است که به نظر می رسد با وجود مخالف های دولتی ها روز به روز رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد.



ماجرای تغییر قانون انتخابات اما حرف امروز نیست.از مدت ها قبل در آستانه انتخابات های سرنوشت ساز برای کشور، همواره صحبت از اصلاح و تغییر قانون انتخابات پیش می آید و هر از گاهی مطرح می شود و به دست فراموشی سپرده می شود.

این بار اما موضوع با موافقت شورای نگهبان جدی تر شد ه و همین امر مخالفت دولتی ها را در پی داشته است.

بعد از این که علی لاریجانی در دیدار با برخی از مراجع قم از تغییر قانون انتخابات سخن گفت و موافقت مجلس برای این تغییر را تلویحا اعلام کرد، سخنگوی شورای نگهبان نیز سخنان علی لاریجانی را تایید کرد و قانون انتخابات را دهه 60 ای خواند و نیزمند تغییر دانست.



اولین واکنش دولتی ها به این اظهارات را اما محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون رییس‌جمهوری در اجرای قانون اساسی که در واقع سمتی غیر قانونی است! نشان داد.

معاون رییس‌جمهوری در اجرای قانون اساسی طی یادداشتی اعلام کرد: «هرگونه تضعیف دولت، تضعیف نظام جمهوری اسلامی است.»

میرتاج‌الدینی همچنین تاکید کرد: «معلوم نیست طرح‌کنندگان چنین موضوعی چه ایده‌ای را در خلوت ذهن‌شان می‌پرورانند ولی به شخصیت‌های انقلابی و دلسوز یادآور می‌شوم، طوری نباشد که غافلانه در میدان دگراندیشان بازی کنیم که این نشستن بر شاخه و بن بریدن است.»



بعد از آن بود که بار دیگر عباس علی کدخدایی سخنان خود را تکرار کرد .هرچند موضع شورای نگهبان این بار نرم تر بود و کدخدایی اعلام کرد نباید دستگاه مجری انتخابات تغییر کند بلکه باید نظارت بر کار دولت بیشتر شود اما با زهم سیل اعتراضات دولتی ها به تغییر قانون انتخابات ادامه دار شد.



این بار اما نوبت استاندار تهران بود تا از موضع شورای نگهبان انتقاد کند. مرتضی تمدن ، اظهارنظر درباره تغییر مجری انتخابات را همانند سخن بیگانگان مبنی بر دخالت ناظران خارجی در امر برگزاری انتخابات دانست.

تمدن همچنین گفت: «دولت امین مردم است و مردم نیز آن را باور دارند و پذیرفته‌اند و همین گونه خواهد ماند.» تا به ین ترتیب سخنان میر تاج الدینی را تایید کند.



در هر حال، سخنگوی شورای نگهبان که بارها اعلام کرده این شورا موافق تغییر قانون ا نتخابات است این بار نیز بعد از واکنش های دولتی ها که هنوز هم در رسانهی دولتی ادامه دارد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا انجام اصلاحات در قانون انتخابات به منزله تایید تخلفات انتخاباتی و ایجاد شبهه در سلامت انتخابات نیست؟ گفت: برخی از دوستان به جای طرح سوال تحلیل خود را ارائه می‌دهند و من تحلیل‌ها را تایید نمی‌کنم. اصلاح قانون انتخابات به معنای بروز تخلف در گذشته نیست.انتخابات در طول سالیان گذشته در جمهوری اسلامی ایران در کمال سلامت برگزار شده و هیچ‌گونه خدشه به سلامت انتخابات وارد نبوده و نیست.



وی با بیان اینکه قانون انتخابات نیازمند اصلاح است و این اصلاحات نسبت به همه موارد هم وجود دارد، افزود: آیا وقتی که قانون تجارت یا هر قانون دیگری اصلاح می‌شود، باید فرض را بر این گذاشت که قبل از این تخلف صورت می‌گرفته است؟ در واقع این طور نیست؛ زمانی که مجلس برای اصلاح یک قانون ورود می‌کند، به منزله بروز تخلف در گذشته نیست.

کدخدایی با بیان اینکه با توجه به موارد10گانه‌ای که رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده‌اند،بحث قانون انتخابات هم‌اکنون در دستور‌کار مجمع است، اضافه کرد: معلوم نیست که زمان اصلاح این قانون چه زمانی باشد.تا به این ترتیب، سخنگوی شورای نگهبان بار دیگر نظر قاطع شورای نگهبان در خصوص تغییر قانون انتخابات را اعلام کند.

به این ترتیب به نظر می رسد با بررسی این طر ح در مجلس آن هم با حضور مصلحت نظامی ها، تغییر قانون انتخابات این بار دیر یا زود محقق خواهد شد.

۱۳۹۱/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...