نسخه چاپی

دولت چگونه از خزانه خالی حقوق نجومی می‌دهد؟

رئیس‌جمهور در واكنش به رسوایی فیش‌های حقوقی نجومی بیان داشته كه دریافت حقوق‌های بالای چند نفر را تبدیل به مسئله ملی نكنیم اما روند افشای این فیش‌ها نشان می‌دهد موضوع فراتر از این مسائل است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، افشای دومینو‌وار فیش‌‌‌های حقوق مدیران دولتی که رقم‌های نجومی را نشان می‌دهد دولت را با چالش عمده‌ای مواجه ساخته است؛ اما دولت یازدهم در آستانه ورود به چهارمین سال فعالیت خود بازهم رویه گذشته‌اش را پیش کشیده و دولت قبل را در هر کاری مقصر و خود را از اتهامات وارده با این بهانه مبرا می‌داند.جنجال رسوایی فیش‌های حقوقی دولتی‌ها یا همان «‌فیش گیت»‌، از افشای حقوق نجومی یکی از مدیران بیمه آغاز شد. این رسوایی باعث استعفای رئیس کل بیمه مرکزی شد اما برخوردی با فردی که حقوق‌های نجومی به حسابش واریز می‌شد، صورت نگرفت و ازسوی دیگر وی بعد از استعفای رئیس کل به عنوان سرپرست انتخاب شد.


بعد از این مسئله فیش حقوقی مدیرعامل بانک رفاه کارگران، علی صدقی با مبلغی معادل 230 میلیون تومان در رسانه‌ها انتشار یافت که صدقی در واکنش به افشای این سند گفت:‌ «سندی که در رسانه‌ها منتشر شد پرینت گردش حساب بود که مانده حساب را در 10 ماه گذشته نشان می‌داد و تنها حقوق ماه اسفند ماه نبود.» صدقی از نزدیکان حسین فریدون برادر رئیس جمهور است که صرافی «صدقی و شرکا»‌ را با شراکت فریدون راه‌اندازی کرده است.


جنجال فیش گیت اما ادامه یافت و فیش حقوقی صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی افشا شد که حاکی از اخذ وام 300 میلیونی با سود 4 درصد، دریافت 57 میلیون حقوق است که عناوینی چون کمک‌هزینه اوقات فراغت فرزندان، کمک‌هزینه خرید لباس، کمک‌هزینه خرید کتاب، کمک‌هزینه سفر، کمک‌هزینه ورزش، کمک‌هزینه تحصیلی و پاداش در آن جلوه می‌کند. صفدر حسینی که وزیر کار و امور اجتماعی دوره اصلاحات بوده است، فرزند خود سید فاطمه حسینی را نیز از طریق جریان اصلاحات وارد لیست امید کرده و در حال حاضر سید فاطمه حسینی نماینده مردم تهران است. البته در کنار افشای فیش حقوقی نجومی صفدر حسینی، حقوق چند ده میلیونی سایر اعضاء صندوق توسعه ملی نیز افشا شد.


اما این پایان کار نبود. قطار پرداخت‌های نجومی در دولت یازدهم به وزارت بهداشت رسید و فیش‌های حقوقی 10 رقمی با کارانه‌های چند صد میلیونی چشم‌های هر فردی را از تعجب گرد کرد. این موضوع سبب شکایت وزارت بهداشت از رسانه‌هایی که این فیش‌ها را برملا ساخته بودند شد اما بعد از مدتی وزارت بهداشت اعلام کرد که این‌یک اشتباه سیستمی بوده و وزارت بهداشت شکایتش را پس خواهد گرفت.


واکنش دولت به این موارد نیز در جای خود قابل توجه است. حسن روحانی با اشاره به اینکه نباید اعتماد میان مردم و جامعه سست شود، در واکنش به افشای فیش‌های حقوقی گفت: « اگر در گوشه‌ای چند نفر حقوق بالاتری را برداشت کردند، آن را تبدیل به مسئله ملی نکنیم و دولت نیز گوش شنوایی برای شنیدن نقدها دارد.»


اما آنچه از ظواهر امر پیداست ماجرای سریال فیش‌های حقوقی در بسیاری از دستگاه‌های دولتی وجود دارد و برخی از کارشناسان این موضوع را به صورت سیستمی دانسته و نسبت به عدم برطرف کردن آن و همچنین تقلیل شدت این ماجرا توسط دولت انتقاد کرده‌اند.


بر این اساس مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود موضوع را عمیق‌تر از این موارد توصیف می‌کند و می‌نویسد:‌ «مسئله فیش های حقوقی نجومی محصول مستقیم ظهور پدیده ای به نام "تاجر-مدیر" در دولت یازدهم است. صورت مسئله واقعی این است که برخی آقایان قبل از "مدیر" شدن تاجرانی بزرگ بوده اند و طبعا صرف نمی کرده که با حقوق معمول و متعارف مسئولیت بپذیرند. در نتیجه، اولا مسئولیت با کسب و کار تلفیق و بلکه به طفیلی آن بدل شده و ثانیا حقوق جای خود را به "باج و خراج از جیب ملت" داده است. این یک پدیده عارضی نیست که با بخشنامه و دستورالعمل حل شود بلکه جزو ذات "دولت داری لیبرال‌های نوکیسه" است. حالا شاید مختصر اخمی بکنند اما خواهید دید تا جایی که زورشان برسد این بساط جمع که نمی شود سهل است، عمیق تر هم خواهد شد.»


دولت چگونه از خزانه خالی به مدیران خود حقوق نجومی می‌دهد؟محمدباقر نوبخت، سخنگوی پاستورنشینان درباره پرداخت حقوق و مزایای نامتعارف به مسئولان دولتی تعبیر جالب توجهی دارد. او که ترجیع بند سخنانش مقصر دانستن دولت قبل است در این ماجرا نیز به همین روال سخن گفت و بیان کرد: «پرداخت حقوق و پاداش‌های نامتعارف بر مبنای مجوزهای صادره در دولت قبل بوده و قانونی است؛ اما قانون باید عوض شود. پرداخت حقوق مدیران ناعادلانه است؛ از مردم عذرخواهی می‌کنیم.»


در سخنان نوبخت دو مشکل اساسی وجود دارد. دولتی که اعلام می‌کند به جای دولت قبل آنهم بعد از سه سال اجرای همان سیاست‌ها با وجود اینکه می‌دانسته این سیاست‌ها غلط است عذرخواهی کرده به نوعی به خود و ملت ایران خیانت کرده است. دولت با ابزاری که در دست دارد می‌تواند طی لایحه‌ای به مجلس سریعا نواقص قانونی را برطرف سازد نه اینکه با اجرای آن بعد از سه سال و در سال آخر خود نسبت به اجرای آن از دولت قبل خرده بگیرد و با منت گذاری بر مردم بگوید به جای آن دولت عذرخواهی می‌کنیم.


از سوی دیگر اگر به این موضوع با درصد خوش‌بینی بالایی نگاه کنیم و عدم اطلاع دولت در این زمینه را بپذیریم بازهم نالایقی و ناتوانی دولت آشکار می‌شود؛ چه اینکه دولتی که از پرداخت حقوق در دستگاه‌های تحت اختیار خود خبر ندارد و نسبت به این امر عذرخواهی می‌کند،‌ به عدم توانایی خود اعتراف کرده است.


دولت همواره بیان می‌داشت که خزانه خالی و از دولت قبل بودجه‌ای باقی نمانده است. بر همین اساس موضوع واریز یارانه‌های نقدی به حساب مردم به مصیبت دولت تعبیر شد و همچنین دولت برای این مسئله رفتن به سوی توافق هسته‌ای را مد نظر سیاست‌های خود قرار داد اما حال فیش حقوقی چند ده میلیونی مدیران دولتی نشان می‌دهد که خزانه دولت لااقل برای مدیران خالی نیست بلکه بسیار پر پول است.


به هر جهت اگر از هر نقطه‌‌ نظری نگاهی به این رخداد بیندازیم، موضوع فیش‌های حقوقی با توضیحات دولت در خصوص قانون دولت قبل و چند نفر بودن اشخاصی که حقوق نجومی می‌گیرد قابلیت توجیه ‌و لاپوشانی ندارد. عدم برخورد صریح و جدی دولت با این مسائل و سعی در توجیه چنین موارد به هر وسیله‌ای هم نشان می‌دهد که کماکان دولت در اصلاح این روند گام موثری برنداشته است و به هر لحاظ عذری در این مسئله از سوی دولت پذیرفته نیست و ملت ایران نیز در انتظار اقدام عملی دولت در سال اقتصاد مقاومتی هستند.

۱۳۹۵/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...