نسخه چاپی

بوی انشعاب از اتاق فكر عبدالله نوری

نایب رئیس مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه این مجمع هر كجا كه بوی انشعاب آید وارد نمی‌شود، گفت: قطعا در جلساتی كه برگزار خواهد شد مجمع نیز به بررسی بحث و تبادل نظر در مورد طرح مناسك خواهد پرداخت.


به گزارش نما به نقل از باشگاه خبر نگاران ، نمازي نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به نحوه ورود مجمع نمايندگان ادوار مجلس به بحث انتخابات آتي رياست جمهوري اظهار داشت: براساس قانون اساسي و عرف دموکراسي اداره کشور و حق تعيين سرنوشت سياسي، فرهنگي، اجتماعي با مشارکت و راي مردم حاصل مي‌شود.

وي تصريح کرد: در نظامي که مبتني بر جمهوريت بوده، فراهم کردن ابزار انتخابات آزاد توسط تشکل هاي سياسي مي تواند به پويايي جمهوريت که اسلاميت نيز در گرو تقويت آن است مهيا شود.

*پويايي احزاب مانند فتح قله کوه است

نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار با اشاره به اينکه در انتخابات مردم به تشکل‌هاي مختلف تقسيم مي‌شدند که به نام احزاب شناخته مي‌شوند، افزود: پويايي احزاب همانند فتح قله کوه است که رفتن به آن راه‌هاي مختلف دارد و هر شخصي بر مبناي ديدگاه خود راه هاي مختلفي را پيشنهاد مي‌کند، اما هدف تنها فتح قله کوه است.

نمازي با بيان اينکه دغدغه اصلي شهيد بهشتي، مقام معظم رهبري و شهيد باهنر تشکيل حزب جمهوري اسلامي بوده است،‌ ادامه داد: تنها اتفاق ناگوار در مسير حزب جمهوري اين بود که در مسير تعطيلي قرار گرفت و عمده ترين دليل آن تک‌حزبي بودن فضاي سياسي در آن مقطع زماني بود.

وي يادآور شد:‌ اگر شخصي اذعان به اين داشته که در اين نظام از طريق انتخابات بر روي کار آمده است و وابسته به هيچ حزب و گروهي نبوده کار بديهيات انجام مي‌دهد زيرا هر شخص متعلق به يک حزب يا تشکل سياسي است.

*قطع يارانه احزاب خطري در برابر جمهوريت نظام است

نماينده سابق خانه ملت با اشاره به اينکه اگر به دنبال تقويت جمهوريت نظام هستيم بايد به احزاب بهاي بيشتري داده شود، ادامه داد:‌ اتفاقاتي رخ داده که منجر به تضعيف احزاب در کشور شده که ابتدايي ترين خطري که متوجه جمهوريت نظام شده قطع يارانه احزاب بوده است.

*تشکيل کميته انتخاباتي در مجمع نمايندگان ادوار

نمازي با بيان ا ينکه در دو جلسه گذشته شوراي مرکزي مجمع نمايندگان ادوار پيرامون انتخابات آتي رياست جمهوري بحث‌هايي مطرح شده است، تصريح کرد: با بررسي‌هاي صورت گرفته شده، کميته‌اي به اين منظور تشکيل شده و در همين راستا گزارشي را تهيه کرده که يک نسخه از آن در اختيار شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات و نسخه اي ديگر از آن به خاتمي داده شده است.

*تاثير گذاري شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بر موضع اصلاح‌طلبان

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا گزارش انتخاباتي توسط مجمع نمايندگان تهيه و در اختيار شوراي هماهنگي قرار داده شده است، گفت: ما معتقديم مرکزي که مي‌تواند بر موضع اصلاح‌طلبان و بحث اجماع ميان آنها تاثيرگذاري به سزايي داشته باشد شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بوده و بر همين اساس در جلسات آنها نيز شرکت و از ديدگاه خود دفاع خواهيم کرد.

* ديدار مجمع نمايندگان ادوار با خاتمي براي انتخابات

عضو مجمع نمايندگان ادوار مجلس در پاسخ به سوال ديگري پيرامون ديدار با خاتمي و شرح محورهاي اين ديدار اظهار داشت: ديدار با خاتمي با محوريت انتخابات صورت گرفته شده و ديدگاه‌هايي که در شوراي مرکزي مجمع نمايندگان جمع بندي شده در اختيار وي قرار گرفته است.

نمازي با اشاره به اينکه افرادي که عضو شوراي مرکزي نبوده‌اند نيز در اين جلسه حضور داشتند، ادامه داد: اين اشخاص در ديدار با خاتمي مطالباتي را در خواست کردند که مورد قبول ما نبوده و تنها ديدگاه‌هاي خود که اشتراک زيادي با وي داشته را مطرح کرده‌ايم.

*خاتمي را ديديم اما حامي وي براي انتخابات نيستيم

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي پيرامون اينکه مجمع از کانديداتوري خاتمي در ديدار با وي حمايت کرده است يا خير اظهار داشت: تاکنون وارد بحث مصاديق و انتخاب کانديدا نشده‌ايم و هيچ گونه حمايتي از خاتمي در ديدار با وي صورت نگرفته است.

نمازي با اشاره به مانيفست مجمع نمايندگان براي انتخابات آتي گفت: اصل، شرکت در انتخابات بوده اگرچه معتقديم که بايد شرايط به گونه‌اي فراهم شود که ديدگاه‌‌‌‌‌هاي ما محقق و عملي شود.


* اجماع حداکثري در جبهه اصلاحات در دستور کار جلسات مجمع

نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار با اشاره به جلسات ماهيانه اين مجمع و دستور کار بعدي آن، اذعان داشت: دستور کار جلسه آينده بر روي اجماع حداکثري در جبهه اصلاحات خواهد بود و مجمع نمايندگان سعي دارد در مواردي از جمله اجماع ميان اصلاح طلبان و خنثي‌سازي مواردي که به آن ضربه وارد مي‌کند نقش فعالتري داشته باشد.

* کانديداهاي احتمالي توجه خود را به اجماع اصلاحات طلبان معطوف سازند

نمازي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مجمع نمايندگان ادوار از گزينه‌هاي احتمالي مطرح شده در رسانه ها پيرامون انتخابات رياست جمهوري آتي بر روي کدام يک اجماع دارد، گفت: در مجمع نمايندگان بحثي پيرامون افراد صورت گرفته نشده و هيچ‌گونه اجماعي صورت گرفته نشده است.


وي با ارائه توصيه‌اي به کانديداهاي احتمالي اصلاحات که در رسانه‌ها نام آنها مطرح شده است، افزود: کانديداهاي احتمالي مطرح شده مراقب اجماع اصلاح‌طلبان باشند که پيروزي در گرو اجماع بوده و آرا خود را از اين طيف جمع آوري کنند و اگر فکر مي کنند اصولگرايان به آنها کمک خواهند کرد به شدت اشتباه مي‌کنند.

* هرکجا بوي انشعاب باشد وارد نمي شويم

نماينده سابق خانه ملت با اشاره به طرح‌هاي ارائه شده همچون مناسک (کواکبيان) و طرح 5 گام حزب کارگزاران و اينکه پيرامون آن در شوراي هماهنگي و مجمع نمايندگان بحثي صورت گرفته است، اظهار داشت: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات بر روي طرح مناسک که توسط کواکبيان ارائه شده بحث و تبادل نظرهايي داشته است.

نمازي با بيان اينکه مجمع نمايندگان ادوار هر کجا که بوي انشعاب مي آيد وارد نمي‌شود، ادامه داد: قطعا در جلساتي که برگزار خواهد شد مجمع نيز به بررسي بحث و تبادل نظر در مورد طرح مناسک خواهد پرداخت.

* ديدار با احزاب غير عضو شوراي جبهه هماهنگي اصلاحات

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا مجمع نمايندگان ادوار به غير از خاتمي ديدارهاي ديگري خواهد داشت يا خير، اظهار داشت: قصد داريم با افرادي که عضو شوراي جبهه هماهنگي نبوده اند نشستي برگزار کنيم و راجع به ديدگاه‌هاي خود با آنها به بحث و تبادل نظر بپردازيم و اگر اختلافاتي وجود داشته باشد آن را مرتفع کنيم.

* انتخابات تک قطبي خواهد بود

نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار با اشاره به آرايش سياسي و چند قطبي بودن انتخابات آتي رياست جمهوري يادآور شد: ظاهر امر اينگونه است که رقابت انتخاباتي در جبهه اصولگرايي رخ خواهد داد و يک انتخابات تک قطبي را شاهد خواهيم بود


نمازي پيرامون کانديداي اصولگرايان و نظريات مجمع نمايندگان ادوار اظهار داشت: بحث حضور قاليباف و برخي از دولتي‌ها در رسانه‌ها منتشر شده که به نظر مي‌رسد جامعتين نيز به آنها افزوده مي‌شود و پيرامون اين موضوع هيچ ديدگاه و نظري ميان اعضاي مجمع نمايندگان وجود ندارد.

* اتاق فکر مطالبات اصلاحات را نمايندگي کند

نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تشکيل اتاق فکر توسط عبدالله نوري ياد آور شد: در مجمع هيچ گونه بحث و تبادل نظري پيرامون اين موضوع مطرح نشده است و اتاق فکري که تشکيل مي‌شود بايد به دنبال تحقق مطالبات جبهه اصلاحات باشد که اگر اينگونه باشد مورد پذيرش جبهه خواهد بود.

* شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اتاق فکر اصلاحات

نمازي با اشاره به اينکه شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات اتاق فکر اصلاحات است،گفت: اتاق فکري با ايده خاتمي شکل گرفته است اما لازم است ايده هاي اين اتاق فکر از شوراي هماهنگي خروجي داشته باشد اگرچه خاتمي به شدت قائل به محوريت قرار گرفتن شوراي هماهنگي بوده است.

*کواکبيان مسبب ايجاد انشعاب در جبهه اصلاحات است

نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه کواکبيان به جبهه اصلاحات پشت کرده لذا اصلاح طلب نيست، ادامه داد: اصلاح‌طلب واقعي داراي شاخه‌هايي بوده که اولين شرط آن نگراني براي اجماع اين جريان است و کسي که به اصلاحات پشت کند قطعا مردود خواهد بود.

وي تصريح کرد: شخصي که وجود شوراي هماهنگي در داخل جبهه اصلاحات را قبول دارد و نماينده وي در آن شرکت مي‌کند به يکباره جبهه مردم سالاري را تشکيل داده که نمي‌توان اين تناقض را با يکديگر مرتبط دانست لذا مسبب ايجاد اين انشعابات کواکبيان است.

* کانديدا شدن کواکبيان

نمازي با بيان اينکه کواکبيان ابتدا بايد با خاتمي و سيد حسن خميني به رايزني پرداخته و سپس اسامي اين افراد را به عنوان کانديداي مردم سالاري معرفي مي‌کرده است، اظهار داشت: مطرح کردن نام افراد بدون رايزني با آنها کار غير اخلاقي بوده اگرچه کواکبيان سعي دارد با عدم کانديدا شدن اين افراد با بيان اينکه اين افراد حاضر به کانديدا توري نشده اند اعلام دارد که خود کانديدا خواهد شد.

نايب رئيس مجمع نمايندگان ادوار مجلس شوراي اسلامي در پايان با اشاره به شعار انتخاباتي در نظر گرفته شده توسط مجمع نمايندگان خاطر نشان کرد: ابتدا به دنبال تهيه برنامه‌اي براي انتخابات بوده‌ايم و با مهيا شدن شرايط ورود به انتخابات به دنبال آن خواهيم بود تا از دل برنامه تدوين شده شعار انتخاباتي خود را تدوين کنيم.

۱۳۹۱/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...