نسخه چاپی

جواد هروی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

بروكراسی اداری یكی از علل كاهش سرعت رشد علمی كشو است

عکس خبري -بروکراسي اداري يکي از علل کاهش سرعت رشد علمي کشو است

كارشناس مسائل علمی گفت: متأسفانه نظام اداری و بروكراسی كشور برای خلاقیت و ابتكار، جایگاهی قائل نشده است و نتوانسته به نسل جوان و پویا بها بدهد.

جواد هروی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص کاهش سرعت رشد علمی کشور که مورد اشاره رهبر انقلاب قرار گرفت گفت: یکی از اولویت های اساسی در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است؛ یعنی اینکه ما بتوانیم از تولید علم درآمدزایی کنیم؛ ما باید این را به عنوان یک واقعیت در جامعه باید بپذیریم، هرچند که تا اکنون نپذیرفته ایم. امروز نگاه به روند علمی در کشور، بیشتر شکل کمی به خود گرفته است و از شاخصه ها و ممیزه های کیفی عدول کرده است و شاید اصلاً به صورت ناقص هم در این عرصه ورود پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه آنچه حضرت آقا در دیدار اساتید دانشگاه ها بیان کردند یک واقعیت جدی است که دست اندرکاران عرصه آموزش عالی کشور باید مورد پیگیری قرار دهند، اظهار داشت: امروز اگر ما در عرصه فناوری دیجیتالی صدا و سیما خودمان را تقویت می کنیم به این جهت است که بتوانیم در رقابتی که دویست ماهواره فارسی زبان در آن حضور دارند، ما هم محلی از اعراب داشته باشیم و به توسعه و تقویت فرهنگی ایرانی- اسلامی خود بپردازیم. به رغم همه فرامینی که مقام معظم رهبری ارائه کرده اند، ما در فرایند توسعه علمی متأسفانه نتوانسته ایم آنچنان که بایسته و شایسته است گام جدی برداریم.

نماینده سابق قائنات، علت این امر را شتاب گرفتن سرعت علمی در دنیا عنوان کرد و افزود: ما نتوانسته ایم سرعت خودمان را با سرعت جهانی هماهنگ کنیم و این نیاز به این دارد که یک بازنگری در طرح ها، پروژه ها و تحقیقات عظیم ملی داشته باشیم تا بتوانیم این نقیصه را جبران کنیم. به عنوان مثال؛ یکی از مهم ترین دستاوردهای تحقیقات در آموزش عالی ما، ارائه طرح ها، پروژه ها و پایان نامه هاست؛ در حالی که می بینید بسیاری از پایان نامه ها در بازار و کف خیابان ها خرید و فروش می شوند و وزارت علوم برخورد جدی با اینها انجام نمی دهد. یا اینکه حضرت آقا فرمودند کرسی های آزاداندیشی باید توسعه پیدا کند؛ خب این امر طبیعتاً می تواند اسباب رشد علمی را در عرصه های مختلف برای ما فراهم کند که متأسفانه هنوز میسر نشده است.

هروی ادامه داد: به همین خاطر علی رغم تعالیم دینی و پیشینه تاریخی غنی و تأکیدات رهبر انقلاب، نتوانسته ایم آنچنان که در شأن نظام ما است، جریان فکری و جریان تولید علم را سرعت بخشیم، و مادامی که ما نتوانیم در این عرصه حرکت جدی انجام دهیم، توانایی رقابت در عرصه جهانی را نخواهیم داشت. امیدواریم با حرکاتی که دارد دنبال می شود، قانونگذاری هایی که صورت گرفته و تلاش دولت و اقدامات سازمان صدا و سیما، که انصافاً صدا وسیما در این خصوص خوب کار می کند، بتوانیم این موضوع را نهادینه کنیم به طوری که جمهوری اسلامی ایران نماد توسعه علمی در سطح منطقه باشد.

این کارشناس، در خصوص علل کاهش شتاب رشد علمی کشور گفت: یکی از این دلایل، نظام اداری و اجرایی ما است که متأسفانه نتوانسته خودش را با ابتکارات و اختراعات نسل جوان ما، همراه و همسو بکند. متأسفانه نظام اداری و بروکراسی کشور برای خلاقیت و ابتکار، جایگاهی قائل نشده است و نتوانسته به نسل جوان و پویا بها بدهد. علت بعدی این است که ما به طرز شایسته ای از طرح های علمی حمایت مالی انجام نداده ایم؛ بسیاری از بودجه های کلان کشور متأسفانه در قسمت هایی خرج می شود که منتهی به سرمایه گذاری علمی نمی شود. ما باید این را به عنوان یک اصل بپذیریم که سرمایه گذاری در عرصه های علمی به معنای هدر رفت سرمایه و بودجه نیست؛ بلکه هرگونه سرمایه گذاری در این بخش می تواند ضمانتی بر حیات قدرتمندانه و پر صلابت نظام ما باشد.

۱۳۹۵/۴/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...