نسخه چاپی

افزایش مصدومان زلزله به ۴۵۰۰ نفر

رئیس اورژانس كشور با اعلام اتمام كار تخلیه مصدومان، آخرین آمار مجروحان زلزله آ‌ذربایجان شرقی را ۴۵۰۰ نفر اعلام كرد و گفت: به علت وجود اجساد احشام در منطقه احتمال شیوع بیماریهای عفونی وجود دارد.

به گزارش نما، غلامرضا معصومی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: کار اصلی تخلیه و انتقال مصدومان زلزله آذربایجان شرقی طی 24 ساعت به اتمام رسید از مجموع 4500 مصدوم نیز تاکنون 1200 نفر از مصدومان به بیمارستان منتقل شده‌اند که بیشتر در بیمارستانهای تبریز بوده است. حدود 3300 مجروح دیگر نیز به صورت سرپایی در منطقه و در اتوبوس آمبولانسها به صورت سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد:‌ هنوز 16آمبولانس اورژانس و 50 تکنسین اورژانس در منطقه زلزله زده حضور دارند و مأموران بهداشت محیط و کارشناسان سلامت روان نیز برای جلوگیری از شیوع بیماریها و کاهش شوک و آسیبهای روانی زلزله زدگان در منطقه حضور دارند.

معصومی گفت: از مجموع مصدومان این حادثه 378 نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند. طی دو روز گذشته نیز بیشترین تعداد مصدومان به دو بیمارستان شهدا( با 403 نفر) و امام رضا(ع) ( با 355) نفر در تبریز بستری شدند، بیمارستانهای اهر و هریس نیز با وجود آسیب دیدگی در خارج از فضای بسته بیمارستان و در فضای باز به پذیرش و درمان بیماران اقدام می کردند.

رئیس اورژانس کشور افزود: یکی از مشکلات فعلی بهداشتی در منطقه کمبود توالتهای صحرایی بهداشتی و آب آشامیدنی سالم از جمله آب بطری است که ممکن است خطر بروز بیماریهای عفونی را افزایش دهد.

وی گفت: مسئله مهم دیگر این است که تعداد زیادی از احشام روستائیان منطقه مرده و لاشه و جسد آنها در منطقه و از جمله در آبها پخش شده است که ممکن است باعث بروز و شیوع برخی بیماریهای عفونی از جمله بیمارهای روده ای،گوارشی و کلیوی بشود.

وی ادامه داد: از سازمان دامپزشکی و سازمان مدیریت بحران می‌خواهیم که هر چه زودتر نسبت به جمع آوری احشام مرده در این منطقه اقدام کنند. البته جمعیت هلال احمر نیز در این زمینه همکاری خوبی دارد.

معصومی اضافه کرد: مسئله مهم دیگر این است که اکنون حدود 30 هزار روستایی که با شهرنشینان این منطقه بالغ بر 100 هزار نفر هستند دچار خسارت مالی یا از دست دادن عزیزان خود شده‌اند و به هر حال تعدادی از آنها به خدمات مشاوره و بهداشت روان نیازمند هستند و حتی ممکن است برخی آنها دچار شوک بعد از بحران بشوند.

وی گفت: گروههای بهداشت روان شامل روانپزشکان و روانشناسان نیز برای کمک به زلزله زدگان در منطقه حضور یافته اند و با توجه به تجربه موفقی که در زلزله لرستان داشتند امیدواریم بتوانیم در این زلزله نیز هر چه زودتر مردم را به شرایط عادی زندگی برگردانیم.

رئیس اورژانس کشور افزود: تجربه اورژانس کشور برای نجات مصدومان حوادث نسبت به سالهای گذشته از جمله زلزله بم بهتر شده به طوری که توانستیم ظرف 24 ساعت کار جست و جو و تخلیه مصدومان با تمام کنیم، البته زمان این زلزله با زلزله بم متفاوت بود زیرا زلزله بم در شب اتفاق افتاد و بیشتر مردم در خانه و خواب بودند اما این زلزله در روز و زمان بیداری رخ داد و بسیاری از مردم سر زمین و بیرون از خانه بودند.

۱۳۹۱/۵/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...