نسخه چاپی

خطری بانك‌های اروپایی را برای همكاری با ایران تهدید نمی‌كند

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینكه فضای روانی دوران تحریم‌ها هنوز در بانك‌های اروپایی و غربی وجود دارد، گفت: هیچ خطری این بانك‌ها را برای همكاری با ایران تهدید می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه استماع کمیسیون امور خارجه و دفاع مجلس سنای فرانسه طی سخنانی اظهار داشت: ما این فرصت را در پایان سال گذشته داشتیم که میزبان رئیس سنای فرانسه در ایران باشیم.

وی گفت: در هفته‌های آینده هم میزبان رئیس مجلس ملی هستیم و اعتقاد ما این است که روابط پارلمانی درک مشترک بین دو کشور را تقویت می‌کند.

ظریف با بیان اینکه ما در سه ماه گذشته انتخابات پارلمانی خوبی را پشت سر گذاشتیم و با مشارکت خوبی از مردم ایران مواجه بودیم، عنوان کرد: همانطور که می‌دانید در ایران رای دادن اجباری نیست با این حال حضور 62 درصد مردم پای صندوق‌های رای بسیار قابل توجه است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در این انتخابات بر خلاف تصورات مطرح شده، پارلمان متعادلی انتخاب شد و این باعث خوشحالی است که همه گروه‌های سیاسی از انتخابات خوشحالند و همه گروه‌ها فکر می‌کنند در انتخابات پیروز شدند و این نشان‌دهنده یک سیستم زنده در حوزه سیاست داخلی ایران است.

ظریف ادامه داد: پارلمان دهم ایران در هفته‌های گذشته تشکیل شد. رئیس مجلس انتخاب شد و کمیسیون‌ها و روسای کمیسیون‌ها نیز اخیرا انتخاب شدند. لذا در آینده نزدیک اعضای کمیسیون‌های دوستی هم انتخاب می‌شوند و زمینه برای روابط نزدیک پارلمانی بین دو کشور فراهم می‌شود.

وی گفت: من در وزارت خارجه اینگونه روابط پارلمانی را تشویق می‌کنم و معتقدم برای دو کشور و برای فهم و درک مشترک بسیار مفید است.

ظریف با بیان اینکه بعد از سفر روحانی به فرانسه ما توافقات خوبی داشتیم و این توافقات امروز در مرحله اجرایی قرار گرفته است، تصریح کرد: البته ما نیاز داریم که مشکلات بانکی را برای اجرایی شدن توافقات رفع کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشکلات بانکی قابل حل است در برخی موارد احتیاج به تلاش مشترک دارد. لذا ما معتقدیم روابط ایران و فرانسه می‌تواند به عنوان مدل و نمونه‌ای پس از توافق هسته‌ای باشد.

وی گفت: در حوزه مسائل منطقه‌ای و مشکلات منطقه ما اعتقاد داریم هیچ مشکلی امروز در دنیا در یک محل محدود نخواهد شد. فجایع و جنایات در پاریس به صورت دردناکی به دوستان ما در فرانسه نشان داده ما در دنیای کنونی مشکل محلی نداریم و مشکلات از منطقه‌ای به منطقه دیگر حرکت می‌کند. به همین دلیل هیچ راه‌حل منطقه‌ای نداریم و باید به دنبال راه‌حلی جهانی باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما اعتقاد داریم باید همکاری کنیم، عنوان کرد: اعتقاد داریم مشکل مشکلی نیست که از راه نظامی حل شود. همه مشکلات سیاسی نیازمند راه‌حل سیاسی است که من تمایل دارم وارد گفت‌و‌گو با دوستان در سوال و جواب شوم به جای اینکه در ابتدا نکات را مطرح کنم اما مهم‌تر از آن مشکلات مبنایی است که به گسترش افراط‌گرایی انجامیده است.

ظریف خاطرنشان کرد: احساس به حاشیه رانده شدن و بی‌احترامی، ناکامی اقتصادی، بی‌عدالتی، اینها در جوانان و جوامع مختلف شرایطی را ایجاد می‌کند که به جذب افراد به گروه‌های تروریستی می‌انجامد و همزمان با مبارزه با گروه‌های افراطی باید آنها را از منابع مالی و انسانی‌شان محروم کنیم و این به تلاش جهانی نیاز دارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک کشور قربانی تروریسم آماده همکاری برای رفع مشکل هستیم و معتقدیم همه ما باید با دید باز و آمادگی برای پذیرش مشکلات و پیدا کردن راه حل مشترک حرکت کنیم.

پس از سخنرانی ظریف جلسه با پرسش‌هایی از سوی نمایندگان مجلس سنا و اعضای کمیسیون امور خارجه و دفاع سنای فرانسه ادامه پیدا کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حقوق بشر گفت: اگر به وضع حقوق بشر در منطقه نگاه کنید شاید کمتر کشوری را پیدا کنید که 37 انتخابات برگزار کرده باشد.

ظریف ادامه داد: از کشورهایی که شما رابطه راهبردی با آنها دارید، کدام یک حتی یک انتخابات برگزار کرده‌اند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در رای‌گیری اخیر حقوق بشر، شما کشورهای اروپایی با کشورهایی بر ضد ایران رای دادید که در کشورشان گردن می‌زنند و حتی یک قطعنامه هم بر ضد آنان صادر نشده است.

ظریف اظهار داشت: استفاده سیاسی با حقوق بشر بسیار خطرناک است و ما هیچگونه نگرانی درباره گفت‌وگو در این حوزه نداریم.

وی درباره مسائل منطقه‌ای نیز گفت: برای حل مشکلات منطقه نیاز به راه‌حل سیاسی داریم و راه‌حل سیاسی هم باید به گونه‌ای باشد که همه احساس کنند که می‌توان به نتیجه رسید.

* واکنش ظریف به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم

ظریف با تاکید براینکه حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شده و مردم از حق تابعیت خود محروم می‌شوند، گفت: همه دنیا با چنین اقدامی مخالف است و آن را نمی‌پذیرند.

وی درباره روابط ایران با همسایگان هم عنوان کرد: ایران به دنبال بهترین روابط خود با همسایگان بوده و اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است.

وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران یک چارچوب گفت‌وگوی منطقه‌ای با نام مجمع گفت‌وگو در خلیج فارس را پیشنهاد کرده اما متاسفانه بیش از چند سال است که روی میز مانده است.

ظریف افزود: احساس می‌کنیم برخی نگرانی‌ها در منطقه این است که گفته می‌شود از طریق ایجاد تنش با ایران مشکل‌ها پنهان می‌ماند.

وی با بیان اینکه باید بدانید مشکل برخی کشورهای منطقه زمامداری و ناتوانی برای پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم است، تصریح کرد: حال اگر این را با عنوان اختلاف شیعه سنی نشان دهید این تلاشی برای تغییر جهت دادن به موضوع است چرا که شما تلاش می‌کنید موضوع را تغییر دهید و این نشان می‌دهد دنبال راه‌حل نیستید و خودتان را به خواب زده‌اید.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره روابط ایران و فرانسه پس از برجام گفت: در چند حوزه همکاری های دوجانبه، پارلمانی، اقتصادی و مشکلات منطقه‌ای اقداماتی شده است.

وی به مشکلات اقتصادی اشاره و عنوان کرد: ما یک رشته همکاری‌های دوجانبه داریم که نیازمند حل مشکل بانکی نیستند مثل ارتباطات دانشجویی فرهنگی توریستی و گفت‌وگوهای سیاسی.

ظریف اظهار داشت: در این حوزه‌ها با توجه با توافقاتی که با حضور رئیس‌جمهور روحانی در فرانسه به امضا رسید، بسیار همکاری‌های خوبی داریم.

وی در پاسخ به سوال در خصوص صنعت توریسم در ایران گفت: من احساس کردم ایران مستعد پذیرش توریست‌های خارجی است. اما احترام به قوانین داخلی ایران به تبادل فرهنگی کمک می‌کند. تا به حال ما کسی را ندیدیم که مشکلی داشته باشد. توریست‌هایی که به ایران می‌آیند آمادگی احترام به قوانین ما را دارند و ما تشکر می‌کنیم.

ظریف ادامه داد: امکان زیادی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هست. صنعت توریسم در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و فرانسه هم در این حوزه این امکان را دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در مورد زمینه‌های همکاری‌های پارلمانی ما به زودی کمیته گروه دوستی ایران و فرانسه را در پارلمان کشورمان تشکیل می‌دهیم.

ظریف با بیان اینکه در دو روز گذشته هیات رئیسه کمیسیون‌ها تشکیل شد، عنوان کرد: مرحله بعدی گروه‌های دوستی است که در چند هفته آینده تشکیل خواهد شد که همزمان با سفر رئیس مجلس ملی به ایران گروه دوستی هم شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در مورد همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور ما هم سابقه خوبی در این دست همکاری‌ها داریم ار این رو زمینه‌های خوبی برای همکاری فراهم شده است.

ظریف گفت: در ایران نیروی انسانی نخبه و توانمندی داریم. ایران پنجمین کشور از لحاظ فارغ‌التحصیلان مهندسی است. در بایو و نانو جزو 10 کشور اول است و شما با حضور در ایران از این امکانات وسیع برای تولید و صادرات به منطقه می‌توانید استفاده کنید.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: به ویژه در حوزه خودروسازی که دو کشور زمینه طولانی دارند می‌شود همکاری داشت، اما اینجا مشکل موانع بانکی هست.

*هیچ خطری بانک‌ها را برای همکاری با ایران تهدید می‌کند

وی با اشاره به توافق هسته‌ای اظهار داشت: ایران در اجرای توافق هسته‌ای به تمام تعهداتش پایبند بوده است و آژانس هم این موضوع را تصدیق کرده است اما فضای روانی دوران تحریم که بانک‌ها را از ارتباط با ایران منع می‌کرد در بانک‌های اروپایی و غرب هنوز وجود دارد به نظر ما هیچ خطری برای همکاری با ایران بانک‌ها را تهدید می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از بانک‌های فرانسوی 9 میلیارد دلار به واسطه تعامل با ایران جریمه شده و نگران است.

وی ادامه داد: در گذشته فرانسه برای اینکه اجازه ندهد تحریم‌های فرامرزی آمریکا موفق باشد، نقش مهمی ایفا کرد. من فکر می‌کنم بانک‌های فرانسوی و اروپایی باید این فضای روانی را بشکنند چرا که به نفع همه حتی آمریکا است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما معتقدیم آمریکا هم برای توافقی که دو سال پای رسیدن به آن تلاش کرده، نمی‌خواهد با اجرا نکردن آن را بشکند، تصریح کرد: ما هم آدم‌های بیکاری نبودیم که دو سال برای توافقی زحمت بکشیم که می‌خواستیم آن را بشکنیم.

ظریف افزود: الان ایران وظایفش را برای توافق انجام داده و این برای کشورها منافع زیادی به همراه داشته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه توافق با ایرباس بسیار مهم است، گفت: ما احساس کردیم برای تسریع روابط با ایرباس باید توافقی با بوئینگ داشته باشیم اگر منظور من را درک می‌کنید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف با بیان اینکه توافق با پژو بیش از یک توافق تجاری است چرا که تولید است که حتما برای پرو هم مفید خواهد بود، ادامه داد: درمورد سیتروئن هم همین طور. همچنین توافق با شرکت‌های فرودگاهی فرانسه برای تقویت امکانات فرودگاهی‌مان به نفع هر دو کشور است.
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: همه این توافقات در راستای این است که همه به اجرای توافق هسته‌ای پایبند هستند و فرانسه در این خصوص نقش مهمی دارد.

۱۳۹۵/۴/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...