نسخه چاپی

هاشمی: حمایت تقدس‌گونه از دولت سابق اشتباه بود

رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام تاكید كرد: كسانی كه بر شانه‌ روحانیت تا مسند مسؤولیت‌های اجرایی آمده بودند، صراحتاً می‌گفتند: امام زمان(عج) كه بیاید، روحانیون و حتی مراجع را گردن می‌زند.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از علما، فضلا، روحانیون و طلبه‌های حوزه‌های علمیه شهرهای مختلف استان‌های تهران و البرز، با تبریک میلاد مقدس حضرت امام حسن مجتبی(ع)، به تشریح وظایف شیعیان، ایرانیان و روحانیان در عصر حاضر پرداخت و گفت: باید براساس فقه اسلامی، برای انجام وظایف، شرایط زمان و مکان را در نظر بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر سرعت تحولات جهانی، گفت: ما به عنوان ملت مسلمان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) حق توقف در زمان را نداریم و باید پا به پای تحولات جدید، حوزه‌های علمیه را به روز نگه ‌داریم.

اهم اظهارات رییس مجمع تشخیص را در ادامه بخوانید؛

*نمی‌توان با اجرای شیوه‌های سنتی، انتظار داشت مردم در شرایط کنونی به ویژه جوانان در همه ابعاد اسلامی، آشنا و مقیّد باشند. تکلیف روحانیت است که خود را با امکانات روز و شرایط اجتماعی جهان آشنا و منطبق کند تا جوانان و مردم که می‌خواهند براساس راهنمایی‌های دین، به مسلمانی عمق بدهند، اقناع و به روز باشند.

*{با اشاره به شیوه‌های حضور مؤثر و مفید روحانیت در کنار مردم در طول تاریخ ایران}: اکنون که حاکمیت کشور در دست روحانیت است، باید با نگاه جامع، مسایل شیعیان را پیگیری و هدایت نماید که با توجه به ظلم‌های اخیر، شیعیان مظلوم‌ترین ملت در میان مسلمانان هستند.

*اسلام دین وحدت و برادری است، توصیه می کنم که با اهل سنت که در کشورهای اسلامی جمعیت زیادی هم دارند باید برادرانه زندگی کنیم و نگذاریم افراطیون مذهبی در ارتباطات و بیان مسایل میدان‌داری کنند و به اختلافات دامن بزنند.

*{با هشدار به مسلمانان در جهان اسلام که «وضع ما خوب نیست»}: با دامن زدن بزرگان فرقه‌های شیعه و سنی به اختلافات و تبدیل آن به تنازعات، از عظمت اسلام کاسته می‌شود که همان «فتفشلوا» است.

*پیشتازی روحانیت در مسایل اجتماعی را ضرورت دارد. در خلاء حضور دلسوزان واقعی اسلام، داعش با عنوان جعلی دولت اسلامی، تابلوی اسلام می‌شود، در حالی که می‌دانیم تفکرات آنها در تضاد کامل با دین خاتم است. متأسفانه دارند امت اسلامی و به ویژه شیعیان را در جهان، تروریسم جلوه می‌دهند و اسلام‌هراسی و شیعه‌ستیزی را ترویج می‌کنند.

*{با اشاره به اتفاقاتی که این روزها در بحرین افتاده}: کار جهان اسلام به جایی رسیده است که حاکم مستبد یک کشور کوچک، یک آیت‌الله بزرگ چون شیخ عیسی قاسم را سلب تابعیت می‌کند، در حالی که اکثریت مطلق مردم آنجا، شیعه هستند.

*اسلام، علما و دانشمندان برجسته‌ای دارد، جای تأسف است که پیروان رحمانی‌ترین دین جهان که ریشه در وحی آسمانی دارد، با تحریک دشمنان اسلام، هر روز از طلوع تا غروب آفتاب همدیگر را می‌کشند و تأسف بارتر اینکه به آن افتخار هم می‌کنند.

*{با اشاره به برخی عقاید و اظهارات دولتمردان سابق}: حمایت تقدس‌گونه‌ از آن جریان یکی از اشتباهات تاریخی برخی جریان‌های سیاسی و حتی قشری از روحانیت در ایران بود. کسانی که برشانه‌ روحانیت تا مسند مسؤولیت‌های اجرایی آمده بودند، صراحتاً می‌گفتند امام زمان(عج) که بیاید، روحانیون و حتی مراجع را گردن می‌زند.

*{ در پاسخ به تقاضای یکی از روحانیون که از میان جمع برخاست و گفت: مردم خواستار برگشت شما به نماز جمعه هستند}: مردم لطف دارند و همین لطف آنان سرمایه‌ من در دنیا و آخرت است، اما هرجا که بدانم تندروها به بهانه‌ حضور من مردم را به زحمت می‌اندازند و اختلافات بیشتر می‌شود، نمی‌روم.

*متأسفانه در جامعه امروز، شاهد نادیده گرفتن بسیاری از فضایل و مسائل اخلاقی حتی توسط افراد و جریان‌های مدعی ارزشمداری هستیم و برخی جریان‌ها به خاطر تأمین برخی مطامع دنیوی، با توسل به غیبت، تهمت، افترا، دروغ و شایعه به راحتی با آبرو و حیثیت مخالفان خود بازی می‌کنند و تأسف بارتر اینکه در مقایسه با سایر جرایم و رذیلت‌ها، در این مورد دستگاه‌های مسؤول واکنشی در خور نشان نمی‌دهند.

*جامعه با بی‌اخلاقی‌‌ها به سرمنزل مقصود متعالی نمی‌رسد، بخشی از عوامل گسترش اخلاق یا بی‌اخلاقی‌ها، همین رفتار و گفتاری است که ما به عنوان انسان در جامعه انجام می‌دهیم و می‌گوییم.

* امنیت، ازدواج و شغل از جمله حقوق قشر جوان و تأمین زمینه‌‌ها و مقدمات آن را وظیفه‌ی حاکمیت است. نباید با محدودیت‌های غیراسلامی، جوانان را به سوی انزوا یا پرخاشگری سوق بدهیم.

*اگر پس از گذشت حدود 37 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، برخی آمارهای نگران کننده مسائل سوء اجتماعی و فرهنگی به ویژه بین جوانان بالاست باید صادقانه در روش‌ها و عملکردهای تربیتی و آموزشی خود بازبینی کنیم و با آسیب‌شناسی دقیق این‌گونه مسائل، با اصلاح عملکردها و روش‌ها، راه درست و صحیح را به مردم و جوانان نشان دهیم.

۱۳۹۵/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...