نسخه چاپی

مهار آتش سوزی جنگلهای كوه نور بعد از یك شبانه روز

به علت صعب الیور بودن منطقه و عدم امكان دسترسی مستقیم به محل عرصه مورد حریق، با هماهنگی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع كشور، یك دستگاه بالگرد از استان فارس به منطقه اعزام شد

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین،بعدازظهر روز پنج شنبه سوم تیرماه سال جاری جنگلهای تنگ پیواره کوه نور(کوه نیر) در شهرستان بویراحمد در بخش لوداب آتش گرفت که بعد از یک شبانه روز تلاش پرسنل اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد و منابع طبیعی شهرستان بویراحمد، مردم منطقه، بخشدار لوداب،نیروی انتظامی، هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس مهار شد.
به علت صعب الیور بودن منطقه و عدم امکان دسترسی مستقیم به محل عرصه مورد حریق، با هماهنگی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع کشور، یک دستگاه بالگرد از استان فارس به منطقه اعزام شد.
حضور مردم منطقه و از خودگذشتگی آنها، و همچنین تلاش بخشدار لوداب در مهار این آتش سوزی قابل ستایش است. حتی نوجوانان و کودکان روستاهای وحدت، ده آزادی، تنگ پیوار پابه پای بزرگسالان نیز آمده بودند تا این آتش را خاموش کنند. مردان پیری نیز بودند که به خاطر علاقه و انس با طبیعت، عصا به دست از ارتفاعات بالا رفتند و در اطفاء حریق نقش داشتند. تصویر یکی از این افراد که خسته روی زمین خواب رفته است و کلاه خود را سایبان چشم ها کرده تا دمی بیاساید، زیبا و ماندگار است.
مدیر کل منایبع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد در مورد مساحت عرصه مورد حریق گفتند: مساحت عرصه مورد حریق به علت کوهستانی بودن منطقه هنوز مشخص نیست و بعد از اندازه گیری توسط همکاران اعلام می گردد.
عزت الله بهشتی فرد گفت: این آتش سوزی که از بعداز ظهر روز پنجشنبه سوم تیر شروع شده بود عصر روز جمعه بعد از ساعتها تلاش بی وقفه خاموش شد.
بهشتی فرد که خود در ارتفاعات کوه نیر جهت اطفاء حریق حضور داشت افزود: از حضور مردم منطقه، بخشدار لوداب، هلال احمر استان و نیروی انتظامی تشکر و وقدر دانی میکنم. وی همچنین از نیروی اعزامی از استان فارس و خلبان بالگرد جمعیت هلال احمر فارس که با صبر و حوصله در مهار آتش نقش داشتند تشکر و قدر دانی کرد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص عامل آتش سوزی گفت: عامل آتش سوزی هنوز مشخص نیست.
سرهنگ محمدرحیم برزمند که هم به مدیریت اطفاء حریق می پرداخت و هم آتش را خاموش میکرد گفت: بیشتر آتش سوزیها به خاطر سهل انگاری یا بی توجهی به منابع طبیعی و عدم توجه به اهمیت و منزلت این هدیه الهی از سوی بعضی افراد اتفاق می افتد.
سرهنگ برزمند گفت: به خاطر کوهستانی بودن منطقه یک فروند بالگرد از سوی هلال احمر فارس در اختیار ما گذاشته شد.
وی گفت: اگر مردم روستاهای منطقه از جمله روستاهای وحدت و آزادی با ما همکاری نمی کردند مهار آتش سوزی خیلی طول می کشید و لازم است از همه این افراد و سایر نیروهای امدادگر تشکر و سپاسگزاری نمایم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد این آتش سوزی را در منطقه کوه نور بی سابقه خواند و از حضور نیروهای مردمی و هلال احمر فارس و کهگیلویه و بویراحمد قدر دانی کرد.
جواد رحیمیان پوشش غالب گیاهی منطقه را گونه بلوط دانست که گونه های دیگر از جمله کیکم، ارژن، بنه نیز در این منطقه نیز وجود دارد.
وی گفت: علاوه بر عامل شیب منطقه، وجود پرتگاه ها و نقاط غیر قابل دسترس، وجود گیاهان خشک علفی در بین درختان جنگلی و وزش باد در ارتفاعات را عامل گسترش آتش سوزی و طول کشیدن مهار آن دانست.
بخشدار لوداب یکی از کسانی بود که یک شبانه روز در ارتفاعات محل حادثه حضور داشت و باجان ودل برای نجات درختان و بوته ها و کنترل شعله های آتش تلاش میکرد و با ترغیب مردم به حفظ جنگلها و مراتع علاقه خود را به طبیعت نشان می داد.
جمال روحانی محافظت از طبیعت و جنگلها را یک وظیفه همگانی دانست و اظهار داشت: جنگلها و مراتع سرمایه ای متعلق به همه افراد جامعه است و هم مردم و هم مسئولان وظیفه دارند از تخریب و زوال آنها جلوگیری کنند.

۱۳۹۵/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...