نسخه چاپی

حجت الاسلام سیدعلی طاهری در گفتگو با نما :

برخی مسئولین، حركات ضدفرهنگی را فرهنگی می دانند/ مردم همانگونه كه به غذای مسموم حساس هستند، به فرهنگ مسموم هم حساس باشند

عکس خبري -برخي مسئولين، حرکات ضدفرهنگي را فرهنگي مي دانند/ مردم همانگونه که به غذاي مسموم حساس هستند، به فرهنگ مسموم هم حساس باشند

كارشناس مسائل فرهنگی در خصوص عوامل ایجاد ولنگاری فرهنگی گفت: گاهی اوقات ما آثاری را در زمینه های سینمایی، تئاتر، كتاب و یا شعر می بینیم كه ضد فرهنگی است، اما از نگاه برخی مدیران فرهنگی ما كار فرهنگی است. این نگاه باید این نگاه تغییر كند و یا اینكه چنین افرادی با چنین دیدگاه هایی، در نظام جمهوری اسلامی مدیر فرهنگی نباشند.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص عوامل ایجاد ولنگاری فرهنگی در کشور گفت: دو عامل در این خصوص دارای نقش هستند؛ یکی نگاه نادرست برخی از مسئولین فرهنگی کشور به مقوله فرهنگ و مفهوم آن است؛ درواقع گاهی اوقات ما آثاری را در زمینه های سینمایی، تئاتر، کتاب و یا شعر می بینیم که ضد فرهنگی است، اما از نگاه برخی مدیران فرهنگی ما کار فرهنگی است. این نگاه باید این نگاه تغییر کند و یا اینکه چنین افرادی با چنین دیدگاه هایی، در نظام جمهوری اسلامی مدیر فرهنگی نباشند.

وی عامل دوم را، عدم حساسیت عموم مردم به مسائل فرهنگی دانست و اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی در زمینه غذایی یک مسمومیتی گزارش می شود، مردم چقدر حساسیت نشان می دهند و اگر غذای مسمومی به دستشان برسد پیگیری و حتی شکایت می کنند، اما وقتی مسمومیتی در ارتباط با فرهنگ ایجاد می شود، ما هیچ عکس العملی از طرف مردم نمی بینیم و متأسفانه این مثل یک بیماری مخفی است که زمانی خود را نشان می دهد که دیگر قابل علاج نیست. بنابراین هر دو عامل باید تغییر کنند؛ هم نگاه مسئولان فرهنگی که در نظام مسئولیت دارند به مقوله ولنگاری فرهنگی باید نگاه دقیقی باشد و از خود حساسیت نشان دهند و هم مردم. وقتی هر دوی این ضعف ها با هم وجود داشته باشد، متأسفانه ولنگاری افزایش پیدا می کند و کم نخواهد شد.

نماینده سابق مجلس در خصوص ضرورت تقویت مجموعه های انقلابی و خودجوش فرهنگی گفت: گاهی اوقات متأسفانه شاهد این هستیم که به عکس عمل می شود؛ یعنی مجموعه هایی که بدون اینکه باری به دوش دولت بگذارند، بار دولت را به دوش می کشند و برای مسائل فرهنگی و دفاع از انقلاب هزینه می کند، گاهی اوقات به جای اینکه از سوی مسئولین دولتی مورد تشویق قرار بگیرند، مورد هجمه قرار می گیرند. وظیفه نظام اسلامی این است که از اینگونه حرکت های مردمی با تمام توان حمایت کند و در مقابل کسانی که به نظام ضربه می زنند، ایستادگی کنند اما با وجود اینکه رهبر فرزانه انقلاب بارها در این خصوص تذکر دادند و حمایت خودشان را از اینگونه حرکت ها اعلام کردند، ما چندان که لازم و شایسته است، از سوی دولت شاهد حمایت از این مجموعه ها نیستیم و این قطعاً به ضرر نظام خواهد بود.

طاهری در خصوص مهم ترین طرح ها و برنامه های فرهنگی که لازم است در دستور کار مجلس دهم قرار بگیرد اظهار داشت: برخی از طرح هایی که دو مجلس قبل ما آنها را پیگیری کردیم و به سرانجام نرسیدند می توانند در اولویت قرار بگیرند، که یکی از آنها طرحی در ارتباط با صدا و سیما است؛ ضمن اینکه مطالبات فرهنگی مقام معظم رهبری که در روزهای اخیر مطرح شد، باید در اولویت مجلس قرار بگیرد.

۱۳۹۵/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...