نسخه چاپی

نما در گفتگو با نمایندگان خانه ملت:

نامه سردار؛ اقدامی انقلابی در عرصه بین‌الملل بود/ ضعف دستگاه دیپلماسی در منطقه، عامل نگارش نامه سردار سلیمانی شد

عکس خبري -نامه سردار؛ اقدامي انقلابي در عرصه بين‌الملل بود/  ضعف دستگاه ديپلماسي در منطقه، عامل نگارش نامه سردار سليماني شد

وقتی موضوعات منطقه و ضعف‌های موجود در دستگاه دیپلماسی و ... در كنار هم قرار می‌‌دهیم، متوجه خواهیم شد كه در شرایطی كه در منطقه به گفتمان انقلابی نیاز داریم؛ سردار سلیمانی با اقدامی انقلابی براساس وظیفه و رسالت دست به قلم شد.

به گزارش نما، اقدام خصمانه رژیم آل خلیفه مبنی بر سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است.
حزب‌الله و مجلس اعلای لبنان، نوری‌المالکی و جریان العمل بحرین در بیانیه‌های جداگانه به این اقدام اعتراض کردند و 252 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ایران نیز سلب تابعیت از آیت‌الله عیسی قاسم را محکوم کردند.
اما به یقین می‌توان بیانیه بی‌سابقه حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را دقیق‌ترین و قاطعانه‌ترین واکنش به این اقدام رژیم آل خلیفه دانست. در بخشی از این بیانیه که رسانه‌های خارجی آن‌را نادر توصیف کرده‌اند آمده است: «یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت.»
محمدرضا ملکشاهی‌راد، نماینده مردم خرم‌آباد و دوره، در دهمین مجلس شورای اسلامی با اشاره پروژه شیعه‌هراسی در منطقه اظهار داشت: پرواضح است که استکبار جهانی با عامل خود در منطقه وهابیت وعربستان، تمام مقدسات شیعیان و انقلابیون شیعه را مورد هجمه قرار داده‌ است. لذا با تشکیل گروه‌های تروریستی خون شیعیان را بی‌گناه بر زمین می‌ریزند. هدف اصلی آنها از بین بردن شیعیان و حذف آنها در اقصی نقاط جهان است. نقشه‌ای که با پول‌های نفتی عربستان در حال اجرا است.
وی افزود: حکومت آل‌خلیفه در بحرین چندین سال است که با کشتار و فشارهای شیعیان در اجرای این پروژه جهانی نقش آفرینی می‌کند و با تحت فشار قراردادن علمای شیعه قصد تضعیف شیعیان در بحرین را دارند.
ملکشاهی‌راد؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در رابطه با هشدار جدی سردار سلیمانی اذعان داشت: سردار سلیمانی به عنوان یک شیعه و یک انقلابی این نامه را خطاب به حاکمان آل‌خلیفه نوشت که از نظر جایگاه حقیقی و حقوقی نافذ است و اقدامات اخیر آل‌خلیفه را محکوم کرد و آن را عاملی برای از بین رفتن و ساقط شدن آل‌خلیفه در بحرین دانست.
وی خاطر نشان کرد: مسلما وقتی شیعیان را تهدید می‌کنند و آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، وظیفه هر مسلمانی است که در قبال آنها و در محکومیت این اقدامات، موضع گیری کند و از حقوق حقه شیعیان دفاع کند. حال این دفاع از حق ربطی هم به مذهب خاصی ندارد بلکه وظیفه انسانی هر فردی هم می‌تواند باشد.
ملکشاهی‌راد با اشاره به ضعف دستگاه دیپلماسی در مسائل و رویدادهای منطقه اظهار کرد: این مسئله کاملا مشخص است که در هر موضوعی در عرصه بین‌الملل کشور عقب‌نشینی و یا ضعیف وارد میدان شده، کشور مقابل گستاخ‌تر ما را مورد حمله قرار داده است. قطعا ضرورت دارد که نظام دیپلماسی ما در شرایطی را به وجود آورد تا به اقتدار جمهوری اسلامی آسیبی وارد نشود و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در چارچوب قوانی بین الملل حفظ شود.
وی افزود: به طور مثال عربستان در قضیه هتک حرمت به زائران و کشته شدن زائران در حادثه منا، عربستان نه از کشور ما عذرخواهی کرد و نه مقدمات جبران آن را فراهم آورد و نه در هیچ دادگاه بین‌المللی پاسخگو بودند. به گونه‌ای که خانواده‌های شهدای منا از عدم رسیدگی به این موضوع ابراز ناراحتی کرده‌اند. عدم اقدامات مؤثر از سوی دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه موجب این نارضایتی و رفتارهای گستاخانه عربستان است.
ملکشاهی‌راد تصریح کرد: وقتی موضوعات منطقه و ضعف‌های موجود در دستگاه دیپلماسی و ... در کنار هم قرار می‌‌دهیم، متوجه خواهیم شد که در شرایطی که در منطقه به گفتمان انقلابی نیاز داریم؛ سردار سلیمانی با اقدامی انقلابی براساس وظیفه و رسالت دست به قلم شد.
همچنین سید احسان قاضی‌زاده؛ نماینده مردم فریمان، با اشاره به برکناری حسین امیرعبداللهیان معاونت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، در این رابطه اظهار داشت: به نظر بنده این اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، خصوصا در مورد برکناری آقای امیرعبدالهیان باید بررسی ویژه شود. اما نکته‌ای که وجود دارد، نامه قاطع سرداز سلیمانی فرمانده نیروی قدس است که نقش به سزایی در تحولات اخیر منطقه خصوصا در مبارزه با داعش داشته است.
وی افزود: به هرجهت نیروی قدس رسما و علنا در کشورهای مختلف منطقه، ایفای نقش خاص خودش را دارد و به نظر من این پیام بسیار جدی و واضح بود؛ و در غیاب حضور جدی و واضح دستگاه دیپلماسی، سردار سلیمانی در اقدامی انقلابی وارد ماجرا شدند. امیدواریم که مسئولین سیاست خارجی هم انقلابی‌تر عمل کنند.
لازم به ذکر است؛ حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در توییتر خود پیامی تعجب برانگیز و ناشیانه‌ای را منتشر کرد که به جای حمایت از رویکرد سردار سلیمانی به طور غیر مستقیم به انتقاد از سردار مقاومت پرداخته است.
ابوطالبی در بخشی از پیام خود واکنش قاطع به تحولات بحرین را به نفع کشور حامی داعش خواند و نوشت: آگاه باشیم که خشونت‌پروری صرفاً به نفع کشور حامی داعش است.باید آگاه بود مارپیچ بحران آفرینی برای نا‌امن‌سازی منطقه و تخریب روابط و حضور قدرت ها در حال نقش آفرینی است باید آن را با درایت دفع کرد نه با خشونت.
نکته جالب توجه اینجاست که ابوطالبی پا را فراتر از این گذاشت و مدعی شد حتی خود آیت الله عیسی قاسم نیز مخالف این رویکرد است.
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در این باره می‌نویسد: نقطه قوت مردم آن کشور و عامل پیروزی آن، حرکت مسالمت آمیز مدنی است. نه شیخ عیسی تنش را می پسندد نه مردم خشونت را!!

۱۳۹۵/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...