نسخه چاپی

آیا عمان از شورای همكاری خلیج فارس خارج می شود؟

یادداشت كوتاه وزارت خارجه عمان در توئیتر و استقبال از نتایج همه پرسی انگلیسی ها برای خروج از اتحادیه اروپا، بحث هایی را درباره لزوم خروج عمان از شورای همكاری خلیج فارس به دنبال داشت.

به گزارش نما به نقل از العالم، وزارت خارجه عمان در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: "ملت انگلستان تصمیمی شجاعانه و تاریخی برای خروج از اتحادیه اروپا اتخاذ کرد... که برخی آن را پاسخی قاطعانه در قبال برخی سیاستهای کمیساریای اروپا می دانند".
به نوشته تارنمای "عربی 21"، این توئیت وزارت خارجه عمان بحث و جدل گسترده ای در شبکه های اجتماعی برانگیخت بویژه که معاون سابق رییس شورای مشورتی عمان به این توئیت پاسخ داد و از کشورش خواست تا از شورای همکاری خلیج فارس خارج شود.
اسحاق سالم السیاب در پاسخ به توئیت وزارت خارجه کشور آورده است: "امیدوارم پادشاهی عمان نیز تصمیمی مشابه برای خروج از شورای همکاری اتخاذ کند".
بسیاری از ناظران بر این باورند که پادشاهی عمان برای شکوفا ساختن هویت ویژه برای خود، اخیرا تلاش می کند تا به آرامی خود را از شورای همکاری خلیج فارس کنار بکشد.
مسقط در نشست فوق العاده ریاض در سال 2014 که در آن توافق تکمیلی ریاض برای حل اختلافات قطر با عربستان و امارات و بحرین تصویب شد، شرکت نکرد و عدم حضور خود را اینگونه توجیه کرد که نه در اختلافات طرفی بوده و نه میانجیگر آن.
سالم السیاب ادعا کرد که عمان همچنین بدون اطلاع شورای همکاری خلیج فارس، میزبان بخشی از مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران برای بیش از شش ماه بوده است.
همچنین برخلاف دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان که سفرای خود را از دمشق فراخواندند و خواستار برکناری بشار اسد شدند، عمان همچنان سفارت خود را در دمشق حفظ کرد و در ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش به طور مؤثر مشارکت نداشت.
همچنین یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در سفری به دمشق با بشار اسد رییس جمهوری سوریه دیدار کرد که سفر نادرِ یک مسئول از کشورهای حاشیه خلیج فارس به سوریه از زمان آغازدرگیری ها در این کشور در سال 2011 به شمار می آمد و در حالی که عربستان تمام توان خود را در یمن بکار گرفت و ائتلاف نظامی متشکل از اغلب کشورهای عربی برای ضربه زدن به حوثی ها و علی عبدالله صالح تشکیل داد، مسقط در این عملیات شرکت نکرد که این امر بسیار سوال برانگیز بود.
علوی در آن زمان در خصوص موضع کشورش در قبال دخالت نظامی در یمن گفت: "پاسخی نمی دهم". وقد رد حينها علوي حول موقف بلاده إزاء التدخل العسكري باليمن بعبارة "لا جواب".
از این رو سوالات بسیاری درباره احتمال خروج عمان از شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد؛ بویژه پس از آنکه در مهمترین مواضع شورای همکاری بی طرفی اختیار کرد.

۱۳۹۵/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...