نسخه چاپی

گزارش بی‌سابقه رسانه آمریكایی از طرح ریاض

یك روزنامه آمریكایی در گزارشی به برنامه‌ریزی‌های سعودی‌ها برای ورود به جنگ مستقیم با ایران اشاره كرد و نتیجه‌گیری كرد كه جنگ با ایران حتی در بهترین شرایط نیز دشوار است و پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از فارس، «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان و شاهزاده 30 ساله سعودی که پسر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان می‌باشد، در نهایت سفر خود به آمریکا را به پایان رساند.

او در سفر خود به آمریکا با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن و همچنین با «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در نیویورک نیز دیدار کرد و در این میان از «سیلیکون ولی» بورس فناوری الکترونیک آمریکا بازدید کرد و در خصوص برنامه «چشم‌انداز 2030» به منظور اصلاح و مدرن کردن اقتصاد عربستان سعودی گفت‌وگو کرد.

روزنامه آمریکایی «دیلی‌بیست» با این مقدمه نوشت که محمد بن‌ سلمان از زمانیکه در سال گذشته به عنوان جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع کشورش منصوب شد، به دلیل اقداماتی همچون به راه انداختن جنگ یمن به منظور مهار و کاهش نفوذ ایران در منطقه، توجهات جهانی را به خود جلب کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است، پسر پادشاه عربستان در دیدار با اوباما در خصوص فعالیت‌های ایران که به ادعای آنها بی‌ثبات کننده است، بحث و گفت‌وگو کرده و همچنین دو طرف توافق کردند راهی بیابند که در نهایت به «تنش‌زدایی» منتهی شود.

طبق گزارش دیلی‌بیست، آمریکا تا حدودی شروع به مستقل شدن در زمینه تأمین انرژی کرده تا به طریقی وابستگی خود را به نفت عربستان کاهش دهد و در نتیجه تعهدات این کشور در قبال ریاض در مقایسه با گذشته کاهش یافته است.

این گزارش سپس به شکافی که بین ریاض و واشنگتن در خصوص رویکرد آمریکا در قبال ایران به وجود آمده، نوشت که آمریکا، ایران را به عنوان یک تهدید حساب نمی‌کند و از طرف دیگر سعودی‌ها در واقع از ایران و انقلاب منطقه‌ای این کشور احساس تهدید می‌کنند.

بنا بر این گزارش، تلاش واشنگتن برای تعامل با تهران از طریق برجام تنها یکی از بسیار موضوعاتی است که منجر شد که سعودی‌ها به این باور برسند که دیگر نمی‌توانند به آمریکا بعنوان یک پشتیبان تکیه کنند.

از طرف دیگر، اخیراً دولت اوباما انتقال بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کرد، زیرا این نگرانی وجود داشت که محموله‌های قبلی تسیلحات، در جنگ عربستان در یمن مورد استفاده قرار گرفته است و به کشتار زیاد غیرنظامیان در یمن منجر شده است.

سنای آمریکا نیز لایحه‌ای را به تصویب درآورده است که به خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر اجازه می‌دهد که عربستان سعودی را به دلیل نقشی که در حمایت از این حملات در نیویورک و پنتاگون داشته، مورد پیگرد قانونی قرار دهند.

این رسانه آمریکایی سپس با اشاره به ناامیدی سعودی‌ها از آمریکا در تقابل با ایران، به برنامه‌ریزی «تیم سرخ» (Red Team) سعودی‌ها برای جنگ با ایران اشاره کرد، که در واقع ایده‌ آن دسته از افرادی را بیان منعکس می‌کند که به پادشاه و پسرش مشاوره می‌دهند.

در یکی از این موارد به نامه‌ای اشاره شد که سرهنگ «فارس بن سیف آل حربی» برای ملک سلمان درباره آمادگی برای جنگ با ایران نوشته شده بود.

وی در ابتدای این نامه نوشته بود: «من طرحی را برای درگیری اجتناب ناپذیر علیه ایران و مرتدین (مسلمانان شیعه) آماده کرده‌ام. به منظور پیروزی باید، قدرت خود را به کار گیریم اما در عین حال باید از نقاط ضعف خود نیز آگاه باشیم».

*ایرانیان باهوش و بی‌شمار هستند

فارس بن سیف به توانمندی ایران اشاره کرد و نوشت: «ایرانیان باهوش و بی‌شمار هستند. به منظور غلبه بر برنامه سلطه‌گری آن‌ها، باید قدرتمند و باهوش باشیم و باید اطمینان حاصل کنیم که در مبارزه (علیه ایران) تنها نیستیم. زمانی می‌توانستیم روی آمریکا حساب کنیم، اما دیگر نمی‌توانیم».

وی ادامه داد:‌ «یکی از معمولی‌ترین تهدیدات نیروهای مرتدین، علیه زیرساخت نفتی ما در خلیج (فارس) است. نیروهای دریایی، موشکی و نامنظم سپاه، پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی ما در امتداد ساحل خلیج‌ (فارس) را تهدید می‌کنند».

*خرید ناوچه‌های کوچک‌تر برای مهار قایق‌های ایران در خلیج‌فارس

فارس بن سیف سپس تصریح کرد: «ما به منظور دفاع از اینها، می‌بایست به سرمایه‌گذاری در دفاع هوایی استاندارد و نیروهای هوایی و دریایی ناتو ادامه دهیم. ما از قبل در فرایند دستیابی به زیردریایی برقی دیزلی از آلمان و به روز رسانی موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا خود هستیم. با اینحال به جای خرید کشتی‌های بسیار گران آمریکا، می‌بایست تعداد زیادی ناوچه‌های کوچک‌تر و قایق‌های گشت سریع به منظور مهار هجوم قایق‌های ایران در خلیج (فارس) خریداری کنیم».

این سرهنگ سعودی تأکید کرد: «ناوگان کنونی بالگرد آپاچی ما می‌بایست در نزدیکی ظهران مستقر شود، زیرا آمریکایی‌ها به من اعلام کرده‌اند که موشک‌های آپاچی و هلفایر در مقابل قایق‌های کوچک نیروی دریایی موثر واقع می‌شوند».

* دفاع کافی نیست باید به زیرساخت‌های نفتی و گازی ایران حمله کنیم

وی تصریح کرد: «تنها دفاع کافی نیست ما باید قابلیت حمله به زیرساخت‌های نفتی و گازی ایران را داشته باشیم. بدین منظور، ما باید درس‌هایی را از ایران بگیریم و به موشک‌های ضدکشتی مستقر در ساحل و موشک‌های بالستیکی بیشتر به منظور تهدید زیرساخت‌های آن‌ها (ایران) و قدرتنمایی از خط ساحلی خود، دست یابیم».

فارس بن سیف مدعی شد که چین و روسیه برای فروش سامانه‌های ضدکشتی به عربستان آمادگی دارند و پاکستان نیز منبع خوبی برای ارائه موشک‌های بالستیکی توانمند و مقرون به صرفه به منظور تکمیل موشک‌های چینی کنونی عربستان می‌باشد.

وی با اینحال توصیه کرد که در خصوص برقراری ارتباط با روسیه و چین باید با احتیاط پیش رفت و ادامه داد که ممکن است این دو کشور در جبهه ایران قرار گیرند.

*به کارگیری نیروهای نظامی خارجی برای مبارزه با ایران

این مقام سعودی تصریح کرد: «ما باید همچنین الگوی امارات متحده عربی را دنبال کنیم و به قابلیت نیروی هوایی و زمینی کاملاً اعزامی دست یابیم. متأسفانه عربستان فاقد تعداد کافی از مردانی است که هم انضباط و هم انعطاف‌پذیری در مبارزه مدرن را داشته باشند، بنابراین باید سربازان با کفایت را به استخدام درآوریم نه اینکه تنها به ازدحام پاکستانی‌هایی اکتفا کنیم که در حال حاضر حجمی از نیروهای زمینی ما را پر کرده‌اند».

فارس بن سیف تأکید کرد که عربستان باید با نیروهای نیابتی خارجی وارد تعامل شود و آن‌ها را به منظور مبارزه با سپاه قدس آموزش دهد.

*استفاده از «سیا» در آموزش نظامیان برای مبارزه با ایران

وی همچنین توصیه کرد که در آموزش نیروهای نیابتی خارجی به منظور مبارزه با ایران، از مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» بهره جویند.

*نقش تکفیری‌های تروریستی در جنگ عربستان با ایران

فارس بن سیف تصریح کرد: «حتی تکفیری ‌ها (افراطی‌های هم سوی با داعش یا القاعده) در بین جمعیت ما، می‌توانند در جنگ آتی (با ایران) نقشی را ایفا کنند. همانطور که یادگرفتیم که کنترل طرفداران بن لادن می‌تواند مشکل‌ساز شود، همچنان می‌توانیم از غرایز پست آنها بهره جوییم. تکفیری‌های داعش و جبهه‌النصره در خط نخست جنگ علیه مرتدین (مسلمانان شیعه) قرار دارند. گرچه هیچ‌یک از این گروهها به خاندان سعود عشق و علاقه‌ای ندارند، می‌توان در تمرکز بر روی ایران و نوکرانشان به آنها (تکفیری‌ها) تکیه کرد».

وی تأکید کرد که گروههای تکفیری همچنین موجب شده‌اند که اذهان آمریکا و اروپا از تهدید اصلی که ایران است، منحرف شود.

این مقام سعودی جنبش انصارالله یمن و «بشار اسد» و حزب‌الله را بادمجان دور قابچین‌های ایران نامیده است.

وی همچنین پیشنهاد داد که باید بعد از آنکه گروه‌های تکفیری مقابل ایران به پیروزی رسیدند با آن‌ها وارد تعامل شد.

مصر در مواجهه جنگ زمینی عربستان با ایران بسیار ارزشمند است

فارس بن سیف در خصوص بهره‌ بردن از برخی همپیمانان عربستان گفت: «به طور قطع، مهم‌ترین همپیمانان ما نیز فقیر هستند. رژیم عبدالفتاح السیسی در مصر به ویژه به کمک ما نیاز دارد و زمانی که جنگ فرا برسد، ما به کمک آن‌ها نیاز داریم. مصر پتانسیل آن را دارد که در مبارزه (با ایران) همپیمان مهم ما باشد. اگر نتوانیم نیروهای زمینی، سربازان مزدور را تقویت کنیم، آنگاه مصر منبع فوق‌العاده‌ای از قدرت نظامی به حساب می‌آید. ارتش مصر بزرگ است و به خوبی مجهز است و طبق استانداردهای منطقه آموزش دیده است و در حین مواجهه جنگ زمینی ما مقابل ایران، بسیار ارزشمند است».

ترکیه می‌تواند در جنگ ریاض با ایران، عربستان را همراهی کند

وی سپس به ترکیه اشاره کرد و نوشت: «ترکیه از مقابله با مرتدین، نفع می‌برد. نفرت رجب طیب اردوغان (رئیس‌جمهور ترکیه) از اسد معروف است، همانطور که عشق او به اخوان المسلمون مشخص است... دلیلی ندارد که بخواهیم فکر کنیم که در جنگ با ایران، ترکیه از ایران طرفداری کند... حمایت آنکارا (از عربستان) در صورتی تضمین می‌شود که ما به آن‌ها تضمین بدهیم که نفع اندکی از چگونگی شیوه مدیریت آن‌ها در مقابل کردها می‌بریم. اگر اردوغان در بی‌طرفی یا حمایت از اخوان المسلمون سرسختی ورزد، ما می‌توانیم از کردها به عنوان یک اهرم فشار بهره جوییم؛ همان کاری که در حال حاضر در عراق انجام می‌دهیم».

*صهیونیست‌ها در کوتاه تا میان مدت نقش سازنده‌ای علیه ایران دارند

فارس بن سیف به صهیونیست‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «دو دلمشغولی حساس را باید مورد توجه قرار داد و آن صهیونیست‌ها و بمب هستند. در حالیکه در طولانی مدت، از بین رفتن صهیونیست‌ها اجتناب‌ناپذیر است، در کوتاه تا میان مدت، آنها (صهیونیست‌ها) نقش سازنده‌ای علیه ایرانی‌ها دارند».

وی ادامه داد: «دشمنی حزب لیکود در قبال ایران به همان اندازه دشمنی ما است. همکاری آشکار به طور قطع غیرممکن است. با توجه به آنچه گفته شد، ما می‌توانیم به صورت مخفیانه هدف مشترک خود را دنبال کنیم.»

مشاور خاندان حاکم بر عربستان گفته است که اسرائیل ارتباط نزدیکی با گروه‌های تروریستی فعال در منطقه سیستان و بلوچستان ایران دارد و می‌توان از این ارتباطات بهره گرفت.

فارس بن سیف تأکید کرد که تلاش‌های پیشین صهیونیست‌ها در امتداد این خطوط توسط سپاه پاسداران ایران دفع شده است.

وی در ارتباط با تقویت روابط عربستان با پاکستان پیشنهاد داد: «مرز مشترک پاکستان با ایران و ارتش بزرگ این کشور، می‌تواند پاکستان را به شریک ایده‌آل (عربستان) در مهار جاه‌طلبی‌های ایران، تبدیل کند. که البته اولویت اول پاکستان تقابل با هند است و باقی می‌ماند».

*بدون همراهی آمریکا خطر تکرار قادسیه صدام وجود دارد

وی ادامه داد: «آمریکایی‌ها بزرگترین چالش دیپلماتیک به حساب می‌آیند. اگر آن‌ها ما را همراهی کنند، جنگ (با ایران) کوتاه و قاطعانه است. بدون کمک آن‌ها، خطر تکرار اشتباهات قادسیه صدام (جنگ هشت ساله ایران و عراق) وجود دارد».

فارس بن سیف در پایان نوشت: «لطفا به خاطر داشته باشید که جنگ آتی (با ایران)، حتی اگر در بهترین شرایط هم باشد، دشوار است. دشوار نه به واسطه آنکه ما ایمان، دیدگاه یا منابع برای پیروزی نداریم بلکه به این دلیل که ما پیامدهایی فراتر از جنگ داریم. شکست ایران و مرتدین، کافی نیست، ما باید اطمینان حاصل کنیم که در پایان جنگ، به طور مسلم در چشمان خدا و جهان، قهرمان وفاداری هستیم».

۱۳۹۵/۴/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...