نسخه چاپی

"برخی زیرباد كولر از دولت انتقاد می‌كنند"

عکس خبري -"برخي زيرباد كولر از دولت انتقاد مي‌کنند"

رحیمی با ارائه گزارشی از اقدامات دولت در راستای مقاوم‌سازی خانه‌ها و واحدهای مسكونی گفت: متاسفانه عده‌ای در كشور در خانه‌های خود زیر باد كولر گازی نشسته‌اند و از مدیریت صحبت می‌كنند و بعضا با بی‌انصافی اقدامات و خدمات دولت را نادیده می‌گیرند.


به گزارش نما به نقل از ایسنا ، محمدرضا رحيمي شب گذشته پس از تشكيل اين كارگروه ويژه در جمع خبرنگاران، ابتدا به بازماندگان زلزله تسليت گفت و ضمن ابراز همدردي با آنها گفت: مردم آذربايجان همواره نقش اساسي در انقلاب اسلامي داشته‌اند و در واقع حضور و نقش آنها براي ساختن و آباداني كشور نقش اساسي است.

وي با بيان اينكه "آذربايجان هميشه براي ايران مهم و اساسي بوده است"، اظهار كرد: خدا را شكر مي‌كنيم كه اين حادثه در تابستان، روز و در ساعاتي رخ داده كه مردم كمتر در منزل بودند و اين عوامل موجب شده تلفات زلزله نسبت به شدت زلزله كاهش داشته باشد.

معاون اول رييس‌جمهور افزود: آنچه كه اتفاق افتاده يك اتفاق طبيعي و از درون زمين است و ما بايد خودمان را در برابر قهر طبيعت آماده كنيم. بايد خانه‌ها را در شهرها و روستاها مقاوم بسازيم و اين موضوع بسيار مهمي است و در كنار آن بايد به گسترش بيمه ساختمان‌ها كمك شود. استانداري و مسئولان وزارت راه و شهرسازي بايد تلاش كنند كه در امر ساخت‌و‌سازها در اين استان كار اساسي انجام و بر موضوع مقاوم‌سازي تاكيد ويژه شود.

رحيمي با بيان اينكه "آنچه در روستاها شاهد بوديم، غفلت بزرگ از مقاوم‌سازي است"، گفت: از همه مردم دعوت مي‌كنيم كه با كمك دولت به امر مقاوم‌سازي خانه‌ها بپردازند، چراكه اگر مقاوم‌سازي انجام شود، تلفات كاهش پيدا مي‌كند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اظهار كرد: از اولين ساعاتي كه متوجه شديم زلزله در اين استان رخ داده، همه بسيج شديم و طي بخشنامه‌اي از سوي دولت، وزرا و استانداران همه موظف شدند به استانداري آذربايجان شرقي كمك كنند و با هماهنگي با استانداري كمك‌ها ارسال شود. خودم هم بلافاصله با استاندار تماس گرفتم و از طرف ديگر وزراي بهداشت و كشور ماموريت پيدا كردند هرچه زودتر به مناطق زلزله‌زده بروند و از اين مناطق بازديد داشته باشند. همزمان در جلسه هيات دولت نيز آقاي احمدي‌نژاد دستور دادند كارگروهي در اين ارتباط با حضور تعدادي از وزرا و معاونان رييس‌جمهور تشكيل شود كه اين كارگروه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله‌زده بازديد و خسارت‌ها را برآورد كرد و تصميم‌گيري‌هايي را انجام داد. در همين راستا، گروهي از وزرا به شهرستان‌هاي اهر، هريس و ورزقان رفتند.

معاون اول رييس‌جمهور به ضرورت اسكان اضطراري زلزله‌زدگان اشاره كرد و افزود:‌ در اين ارتباط چادرهايي به زلزله‌زدگان دادهه شده و هلال‌احمر در اولين ساعات خود را به منطقه رساند و فعاليتش را آغاز كرد. البته اين نكته نيز وجود دارد كه وقتي مردم دچار آسيب مي‌شوند در ساعات اوليه با رنج و مشقات فراواني روبرو هستند و دولت براي رفع اين مشقات تلاش كرد كه با كمترين اتلاف وقت تصميمات و اقدامات لازم را براي حل مشكلات انجام دهد.

رحيمي با بيان اينكه "نياز آسيب‌ديدگان مواردي همچون پتو، چادر، غذا و ساير احتياجات بود و تلاش شده كه اين نيازها تا حد امكان برآورده شود"، تاكيد كرد: بخش عمده‌اي از مردم خواهان اخذ چادر بودند و در اين ارتباط تصميم گرفته شد كه با همكاري استانداري چادر در اختيار كساني كه نياز دارند قرار داده شود و از طرف ديگر هلال‌احمر نسبت به تعمير سرويس‌هاي بهداشتي براي مردم بلافاصله بسيج شود. در روستاها همه چادر گرفتند و در شهرها نيز به شكل عمومي چادرها برافراشته شده؛ البته عده‌اي خواهان چادر خصوصي بودند كه از روز سه‌شنبه با هماهنگي استانداري اين چادرها به آنها داده مي‌شود.

وي با بيان اينكه "در مناطقي كه مورد بازديد قرار داديم شاهد ابراز رضايت از بسيج تمام دستگاه‌ها براي كمك به آسيب‌ديدگان بوديم"، اعلام كرد: قرار شد حداكثر طي دو ماه، خانه‌هاي روستايي بازسازي و آماده شود.

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه "بايد با بسيج همگاني مشكلات بوجود آمده را جبران كنيم"، ‌در تشريح مصوبات كارگروه گفت:‌ در اين كارگروه تصميم گرفته شد كه به هر خانواده آسيب‌ديده ‌بر اساس تاييد استانداري و دستگاه‌هاي مربوطه يك ميليون تومان بلاعوض بصورت فوري و براي تامين معاش داده شود و البته قبل از آمدن به استان، آقاي بهمني ـ رييس كل بانك مركزي ـ دستورات لازم در ارتباط با اين موضوع را به بانك‌هاي مربوطه داده است.

رحيمي همچنين اظهار كرد: ‌قرار بر اين شد كه دو ميليون ديگر نيز به صورت بلاعوض براي بازسازي مقدماتي به زلزله‌زدگان اختصاص داده شود. برخي منازل به صورت صددرصد آسيب ديده‌اند و سرپناه مردم از بين رفته است و در اين ارتباط تصميم گرفته شده است كه وامي تا سقف 12.5 ميليون تومان با سود چهار درصد به اين افراد اختصاص داده شود.

وي خاطرنشان كرد: سود وام‌هاي بانكي حداكثر 20 درصد است و در اين ارتباط تصميم گرفته شد كه 16 درصد اين سود را دولت و چهار درصد را وام گيرنده بپردازد. البته اگر مي‌توانستيم و امكانات مقدور بود، اين چهار را نيز در نظر نمي‌گرفتيم.

معاون اول رييس‌جمهور همچنين گفت: به پيشنهاد آقاي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت تصميم گرفته شد كه يك مركز تحقيقات گسل زلزله در اين استان ايجاد شود چراكه اين استان در مسير گسل قرار دارد. اين مركز تحقيقات با هزينه دولت ايجاد مي‌شود و وظيفه آن مطالعه در ارتباط با اين موضوع و دادن اطلاعات و آگاهي لازم به مردم است.

رحيمي با اشاره به ديگر تصميمات اين كارگروه ويژه اظهار كرد: در اين كارگروه تصميم گرفته شد كه استاندار، مسئوليت هماهنگي كليه دستگاه‌هاي مربوطه از جمله بنياد مسكن و شهرسازي را بر عهده بگيرد تا در عرض دو ماه واحدهاي آسيب‌ديده ترميم شود. هلال‌احمر نيز موظف شد با شرايطي كه استانداري اعلام مي‌كند چادرها را در اختيار مردم قرار بدهد و به وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي و مخازن آب رسيدگي كند.

وي همچنين به اهميت رسيدگي به زنان باردار در مناطق زلزله‌زده اشاره كرد و افزود: در اين ارتباط خانم دستجردي ـ وزير بهداشت ـ به آقاي يعقوبي ـ رييس دانشگاه علوم پزشكي تبريز ـ مسئوليت اين موضوع و پيگيري بحث دارو و درمان را واگذار كردند. در كارگروه به استاندار اختيار داده شد تا هركس در انجام وظايف مربوطه مماشات و كوتاهي كرد، با او برخورد كند.

رحيمي در ادامه، با انتقاد از برخي سودجويان گفت: متاسفانه سودجويان از وضعيت بوجود آمده سوء‌استفاده مي‌كنند و جنس‌ها را گران و مثلا به دو برابر قيمت به حادثه‌ديدگان مي‌فروشند و اين موضوع مورد پسند نيست و بايد با آن برخورد شود. در اين ارتباط تاكيد شد كه تعزيرات حكومتي با هماهنگي سازمان صنعت با كساني كه گران‌فروشي مي‌كنند برخورد كند.

وي همچنين با اشاره به آسيب‌ديدگي برخي بيمارستان‌هاي منطقه، بر اهميت رفع اين آسيب‌ها تاكيد كرد و يادآور شد: متاسفانه برخي از بيمارستان‌هايي كه در چند سال اخير ساخته شده بودند نيز آسيب ديدند. در اين ارتباط تصميم گرفته شد كه هياتي از طرف آقاي مرادي (معاون رييس‌جمهور) و خانم دستجردي اين موضوع را بررسي كنند و پيمانكاراني كه در ساخت اين بيمارستان‌ها درست عمل نكردند به دادگاه معرفي شوند.

معاون اول رييس‌جمهور اضافه كرد: آقاي خليليان ـ وزير جهاد و كشاورزي ـ به رييس‌ جهاد استان ماموريت داد كه مسئوليت سازماندهي كليه امور كشاورزي و دامپروري را در مناطق زلزله‌زده بر عهده بگيرند. در اين مناطق دام‌ها در اطراف روستاها و بيابان‌ها پراكنده شده‌اند و بايد به وضعيت دامپروري سامان بدهيم. همچنين تصميم گرفته شد كه ارائه سود وام‌هاي كشاورزان و دامپروران آسيب‌ديده به بانك‌ها، به مدت يك سال به تعويق بيفتد و دولت تقبل كرد كه از بودجه‌هاي دولت، اين سود را به بانك‌ها پرداخت كند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با بيان اينكه "ما بايد مردمان روستايي و شهري را متوجه بيمه مسكن كنيم"، تاكيد كرد: اگر مشكلي در حين حمايت از زلزله‌زدگان پيش آمد، اين كارگروه باز هم تشكيل جلس خواهد داد و مشكلات را بار ديگر بررسي و رصد مي‌كند و تصميمات لازم را خواهد گرفت.

معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه "بانك مسكن از روز سه‌شنبه موظف است كه پرونده‌‌ها را دريافت و ارائه وام بازسازي را آغاز كند"، تاكيد كرد: دولت از ساعات اوليه وقوع زلزله همراه مردم بود و تا ساعات آخر همراه آنها خواهد ماند. براي كمك به مردم زلزله‌زده و دريافت كمك‌هاي مردمي در سازمان صنعت نيز حسابي گشوده خواهد شد تا كمك‌هاي مردمي را دريافت كنند. ما نيازمند كمك‌هاي مردمي و بويژه از سوي كساني هستيم كه توانايي مالي دارند تا با همراهي كمك‌هاي دولتي مشكلات مردم اين منطقه برطرف شود.

رحيمي با ارائه گزارشي از اقدامات دولت در راستاي مقاوم‌سازي خانه‌ها و واحدهاي مسكوني گفت: متاسفانه عده‌اي در كشور در خانه‌هاي خود زير باد كولر گازي نشسته‌اند و از مديريت صحبت مي‌كنند و بعضا با بي‌انصافي اقدامات و خدمات دولت را ناديده مي‌گيرند.

وي در بخش پاياني صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: كمك‌هاي دولت به زلزله‌زدگان در زمينه‌هاي مختلف ادامه خواهد داشت و دولت تلاش دارد كه هرچه زودتر و قبل از آغاز زمستان بازسازي مناطق زلزله‌زده را انجام دهد.

در اين نشست مطبوعاتي ميرتاج‌الديني و مرادي ـ دو تن از معاونان رييس‌جمهور، غضنفري ـ وزير صنعت، معدن، تجارت، وحيددستجردي ـ وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، خليليان ـ وزير جهاد كشاورزي، حسيني ـ وزير اقتصاد و دارايي، بهمني ـ رييس‌كل بانك مركزي و بيگي ـ استاندار استان آذربايجان شرقي حضور داشتند.

۱۳۹۱/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...