نسخه چاپی

داعش در تركیه

عکس خبري -داعش در تركيه

بر اثر سه انفجار انتحاری كه دیشب در فرودگاه «آتاتورك» استانبول رخ داد، دست‌كم ۳۱ تن كشته و ۱۴۷ نفر نیز زخمی شدند. بینالی ایلدیریم، نخست‌وزیر تركیه با حضور در محل حادثه گفت: تمام شواهد اولیه نشان می‌دهد، احتمالاً داعش عامل این حمله بوده است. این اقدام تروریستی در تركیه كه سومین اقدام در طول یك ماه گذشته است، بازتاب‌ها و تحلیل‌های مختلفی به همراه داشته است.

بر اثر سه انفجار انتحاری که دیشب در فرودگاه «آتاتورک» استانبول رخ داد، دست‌کم ۳۱ تن کشته و ۱۴۷ نفر نیز زخمی شدند. بینالی ایلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه با حضور در محل حادثه گفت: تمام شواهد اولیه نشان می‌دهد، احتمالاً داعش عامل این حمله بوده است. این اقدام تروریستی در ترکیه که سومین اقدام در طول یک ماه گذشته است، بازتاب‌ها و تحلیل‌های مختلفی به همراه داشته است.
این حادثه تروریستی از ابعاد پیچیده و زوایای چندلایه برخوردار است و برای تحلیل آن باید به مسائل مختلفی از نوع و نحوه مناسبات اخیر آمریکایی‌ها با ترکیه تا روند کاهشی حمایت اردوغان از گروه‌های تروریستی در منطقه توجه کرد. اینکه گفته می‌شود سفارت آمریکا در ترکیه چند روز پیش در اطلاعیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته بود از حضور در مراکز عمومی شهرهای مختلف ترکیه، مانند استانبول خودداری کرده و نکات امنیتی را رعایت کنند، در تحلیل قضیه سؤالاتی را در زمینه اطلاع داشتن یا نداشتن آنها و اینکه این انفجارها به اشاره آمریکایی‌ها بوده، ایجاد می‌کند.
از سویی، اردوغان پس از پنج سال حمایت از داعش و تجهیز آنها و اصرار بر رفتن بشار اسد نتوانسته است در صحنه عمل به هیچ‌یک از اهداف خود برسد؛ بلکه با بزرگ‌ترین شریک تجاری و توریستی خود، یعنی روسیه هم اختلاف جدی پیدا کرده و امروز به دنبال عذرخواهی از پوتین است. از این رو کاهش حمایت از داعش و سایر گروه‌های تروریستی می‌تواند انگیزه‌ای برای نشان دادن ضرب شست به ترکیه باشد. ضمن اینکه تغییر رویکرد اسلامی اردوغان از حمایت از فلسطین و لزوم پایان محاصره غزه به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، فرصت خوبی را در اختیار گروه‌های تروریستی، مانند داعش برای بازسازی چهره منفور خود در قبال مسئله فلسطین می‌گذارد. در واقع، داعش با ارائه چهره‌ای اسلامی و مدافع از حقوق فلسطینی‌ها، سود این اقدام تروریستی را از آن خود کرده و به دنبال آن است که همزمان با دور نگه داشتن نوک پیکان حملات از رژیم صهیونیستی، اربابان آمریکایی و صهیونیستی را نیز از خود راضی کند.

۱۳۹۵/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...