نسخه چاپی

حمله با بمب‌ آتش‌زا به مسجدی در استرالیا

حمله با بمب‌ آتش‌زا به مسجدی در استرالیا در حالی كه نمازگزاران در حال ادای نماز جماعت بودند، با محكومیت و انتقاد شدیدِ نخست وزیرِ این كشور روبرو شده است.

به گزارش نما به نقل از پرس تی وی، شامگاه سه‌‍شنبه یک مسجد و کالج اسلامی در پرت در ایالت استرالیای غربی هدف حمله قرار گرفت. این حمله تلفات جانی در بر نداشت و تنها یک خودرو که در مقابل آن پارک شده بود، منهدم شد.

پلیس استرالیای غربی در این باره اعلام کرد: «بر این باوریم که از زودگیرکننده برای برافروختنِ آتش‌‍ استفاده شده است... بر روی دیوار کالج، در نزدیکی خودروهای آسیب دیده، با اسپریِ رنگی شعارهای ضد اسلامی نوشته شده بودند.»

پلیس افزود علاوه بر خودروی منهدم شده، سه خودروی دیگر نیز بر اثر این حادثه آسیب دیده‌اند.

یحیی عادل ابراهیم، امام جماعت این مسجد گفت جامعۀ مسلمانان در پرت با «نفرت» روبرو شده‌اند، اما درصدد تلافی یا مقابله به مثل برنخواهند آمد.

وی با انتشار پیامی در صفحۀ خود در شبکۀ اجتماعی فیسبوک، نوشت: «این، بدون شک یک عملِ مجرمانۀ ناشی از نفرت است، اما عمل یک فرد یا یک گروه است، نه کل جامعه.»

یحیی عادل همچنین در گفت‌وگو با شبکۀ خبریِ سی.ان.انِ امریکا گفت: «نمازگزاران می‌پرسیدند چرا ما؟ آیا آن‌ها نمی‌دانند که کودکان در داخل مسجد حضور دارند؟ اینجا مکان عبادت است.»

اسلام‌ستیزی و اسلام‎هراسی طی سال گذشته در کشور استرالیا در پی آن افزایش یافت که تعداد زیادی از افراط‌گرایانِ تبعۀ این کشور برای پیوستن به گروه‌های تروریستی راهی عراق و سوریه شدند.

مالکوم بلای ترنبول، نخست وزیر استرالیا نیز روز چهارشنبه (۹ تیر) گفت احترام متقابل از اصول اساسی این کشور بوده است.

وی در گفت‌وگو با شبکۀ رادیوییِ ۶پی.آر افزود: «من این (حمله) را محکوم می‌کنم و هرچه بگویم در محکومیتِ شدیدِ حملاتی از این دست، کم است.»

عبدالله خان، مدیر اجرایی کالج اسلامیِ پرت نیز اعلام کرد، اگرچه این حمله بهت‌آور بوده، اما حمایت جامعۀ استرالیا موجب آرامش است.
زهرا الاسدی یکی از شاهدینِ حمله به مسجد و کالج اسلامی منطقۀ پرت در استرالیا

زهرا الاسدی، مادر یکی از کودکانی که در مدرسۀ کالج اسلامی تحصیل می‎کند، به عنوان شاهد حمله، گفت: «ما بارها با نفرت روبرو شده‌ایم. به واقع با نژاد پرستی. شب گذشته یکی از مقدس‌ترین شب‌‎های ماه مبارک رمضان بود و مردم خودروهایشان را در خارج از مسجد پارک کرده بودند، شاید این مردم هدف حمله بودند.»

وی افزود: «اما بخشی که هدف حمله قرار گرفته بخش مدرسه (کالج) ساختمان است و مسجد در آن طرف قرار دارد... نمی‌فهمم هدف آن‌‎ها چیست و قصد دارند چه پیامی برسانند.»

به گفتۀ این زن مسلمان، پیشتر نیز شعارهای ضداسلامی بر دیوار کالج اسلامی پرت نوشته شده بود.

براساسِ آخرین سرشماریِ ملی در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسلمانان کمتر از سه درصد از کل جمعیتِ ۲۴ میلیونی استرالیا را تشکیل می‌دهند و اکثر مردمِ این کشور مسیحی هستند.

۱۳۹۵/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...