نسخه چاپی

سلاح‌های بیولوژیك آمریكا

عکس خبري -سلاح‌هاي بيولوژيک آمريکا

مطابق ادعای برخی دانشمندان بیولوژیك مانند جاكوب سگال ویروس ایدز به وسیله ی ایالات متحده و در همین مركز ایجاد شده است.


مهدي ليسار- ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهای پیشرو در تولید مواد رادیواکتیو، سلاح‌های شیمیایی و میکروبی، استفاده از سلاح‌های اتمی و کشتار جمعی و... است که در راستای برنامه آمریکا در آنچه که مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق‌ بشر نام گرفته است، از سوی دولتمردان این کشور انجام می‌پذیرد. یکی از برنامه‌های خطرناک این کشور برای توسعه سلاح‌های کشتار جمعی، تولید سلاح‌های بیولوژیک و بیوتروریسم است؛ اقداماتی که به ظاهر کاملاً علمی و در آزمایشگاه‌های مجهز در نقاط مختلف و با هدف یافتن راه درمان بیماری‌های مختلف انجام شده، اما نگاهی دقیق‌تر به این فعالیت‌های علمی نشان می‌دهد هدف اصلی، شناسایی عوامل مخرب علیه بشریت، آزمایش آنها بر روی نمونه‌های انسانی و استفاده از آن (در جنگ‌های تحمیلی به ملت‌ها) در مقیاس‌ گسترده بوده است.
حادثه یازده سپتامبر و اجرای آنچه دولتمردان آمریکا «برنامه مبارزه با تروریسم» می‌دانند بهانه خوبی بود تا تعداد آزمایشگاه‌های تحقیقات بیولوژیک در این کشور روزبه‌روز افزایش یابد.
موضوع نامه‌های آلوده به سیاه‌زخم نیز جنجال دیگری بود که می‌توانست مردم و نمایندگان کنگره آمریکا را قانع کند تا با این ادعا که «دشمن علیه ما تسلیحات بیولوژیک به کار می‌برد» هزینه‌هایی را که قرار بود صرف تولید دارو برای مداوای بیماران شود، به تحقیق بر روی تسلیحات بیولوژیکی اختصاص دادند. در نهایت هم مظنونان به ارسال نامه‌های آلوده، دانشمندان آمریکایی حوزه تحقیقات سلاح‌های بیولوژیک بودند.
نتیجه این اقدام این شد که هم‌اکنون بیش از 400 مرکز تحقیقاتی در درجات امنیت بیولوژیک 3 و 4 در آمریکا فعال هستند که توانایی تولید عواملی چون باکتری سیاه‌زخم و فرآورده‌های آن را دارند و بیش از چهارده هزار نفر بر روی تولید چنین عوامل خطرناکی کار می‌کنند.

مرکز فورت دیتریک
دولت آمریکا در بهار سال 1942 به دستور فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور وقت این کشور در ایالت یوتا اولین تحقیقات خود برای ساختن بمب‌های میکروبی و ویروسی را آغاز کرد. در سال 1943 با در اختیار گرفتن محققان این تحقیقات توسعه یافت و بلافاصله آزمایشگاه فورت دیتریک در ایالت مریلند به مرکز اصلی تحقیقات تسلیحات بیولوژیک تبدیل شد. در خلال سال‌های پس از آن، آمریکا موفق شد انبار عظیمی از عوامل و سلاح‌های بیولوژیک داشته باشد.
این برنامه تا سال 1969 در آزمایشگاه فورت پیگیری می‌شد، تا اینکه در این سال رئیس‌جمهور وقت آمریکا ریچارد نیکسون به ظاهر این نوع تسلیحات و تحقیقات را به طور رسمی مذموم و مطرود دانست و اهداف فورت دیتریک را تغییر داد.
پس از یازده سپتامبر، دولت نومحافظه‌كار بوش به یکباره چهل‌وسه میلیارد دلار به تحقیقات جدید بر روی سلاح‌های نامتعارف بیولوژیك تخصیص داد. پس از دستور دولت بوش برای توسعه و از سرگیری تحقیقات تسلیحات بیولوژیك، ارتش آمریكا انستیتوی نظامی بیماری‌های عفونی را در فورت دیتریك به یك لابراتوار جدید تبدیل كرد كه بخشی از یك كمپ بزرگ به ظاهر دفاع بیولوژیك بود كه شامل چندین گروه می‌شد. توسعه کار لابراتوار فورت دیتریک تنها یکی از اهداف اختصاص بودجه میلیاردها دلاری به آن بود؛ بودجه‌ای که پس از پخش نامه‌های آلوده به «باکتری سیاه‌زخم» در اکتبر 2001 به تصویب کنگره رسید و به مراکز تحقیقاتی آمریکا و در رأس آنها فورت دیتریک اختصاص یافت.
بر اساس برنامه‌های اعلامی، پایگاه جدید انستیتوی بیماری‌های عفونی ارتش آمریکا در فورت دیتریک تا اواخر سال 2015 به تکمیل کارکنان خود خواهد پرداخت. آن‌گونه که برای این پایگاه برنامه‌ریزی شده قرار است، حدود یک هزار دانشمند و 800 کارمند که هم‌اکنون در ساختمان‌های بناشده سال 1960 مشغول به کار هستند، به این مرکز ملحق شوند تا تحقیق روی عوامل خطرناک بیولوژیک همچون باکتری‌ها و ویروس‌ها را آغاز کنند.
بر اساس اعلام کارشناسان ارتش آمریکا از جمله «اریک شوماخر» این آزمایشگاه با پیشرفته‌ترین فناوری بررسی آلودگی‌های بیولوژیک تجهیز خواهد شد تا از انتشار اتفاقی ارگانیسم‌های خطرناکی مانند باکتری سیاه‌زخم، باکتری طاعون و ویروس ابولا جلوگیری به عمل آید.
از معروف‌ترین افرادی که در مرکز فورت دیتریک مشغول به فعالیت هستند می‌توان به رابرت گالو اشاره کرد. نام وی به دلیل ایفای نقش در کشف ویروس ایدز و شناسایی آزمایش‌های خونی برای کشف این بیماری شناخته شده است.
در حالی که مطابق ادعای برخی دانشمندان بیولوژیک مانند جاکوب سگال ویروس ایدز به وسیله ایالات متحده و در همین مرکز فورت دیتریک ایجاد شده است.
سگال مدعی بود که رابرت گالو از جمله کسانی است که در تولید این ویروس نقش جدی برعهده داشته است.

پرورش ناامنی بیولوژیک
ایالات متحده آمریکا در سال‌های اخیر، به ویژه پس از وقایع 11 سپتامبر و به دنبال پیش‌آمدن برنامه طراحی‌شده نامه‌های آلوده به باکتری مولد سیاه‌زخم، تحقیقات خود برای گسترش سلاح‌های بیولوژیک را همچنان ادامه می‌دهد. جالب و قابل توجه آنکه این توسعه گسترده تحقیقات تنها به بهانه احساس خطر از چند گروهک تروریستی و انتقال تبلیغاتی این احساس به مردم آمریکا انجام گرفته است!
«کلاتز» و «سیلستر» دو نفر از کارشناسان برجسته دفاع بیولوژیک، در کتابی با عنوان «پرورش ناامنی بیولوژیک: چگونه برنامه دفاع بیولوژیک آمریکا سبب گسترش ترس، جهانی شدن خطر و ناامن‌تر شدن همه ما می‌شود؟» در سال 2009، می‌نویسند: «در سال‌های پس از حادثه 11 سپتامبر، آمریکا میلیاردها دلار را برای گسترش آزمایشگاه‌های بیولوژیک دارای امنیت بالا هزینه کرده و دانشگاه‌ها و مؤسسات خصوصی را ترغیب کرده تا این آزمایشگاه‌ها را بسازند.» این مؤلفان میزان هزینه‌ای که آمریکا پس از 11 سپتامبر بر روی سلاح‌های بیولوژیک صرف کرده‌ را تا حدود 60 میلیارد دلار ذکر می‌کنند.
به نظر می‌رسد، دیگر هزینه‌های ساخت و نگهداری تسلیحات هسته‌ای چندان به صرفه نیست و نظم نوین جهانی ادعا شده از سوی جهان غرب نیاز به اسلحه نوین کم‌هزینه و مخرب‌تری دارد. با این وصف توسعه تسلیحات بیولوژیک خطر جدی مسابقه تسلیحاتی قدرت‌ها در جهان آینده خواهد بود؛ زیرا هم‌اکنون در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای مدعی قدرت، مراکز ملی دفاع بیولوژیک در تمامی زیرشاخه‌های آن تأسیس شده است.

۱۳۹۵/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...