نسخه چاپی

فتح الله زاده: نمی توانیم بازیكنان را به خانه خودمان ببریم

عکس خبري -فتح الله زاده: نمي توانيم بازيکنان را به خانه خودمان ببريم

مدیرعامل باشگاه استقلال معتقد است كه اگر باشگاه‌هایی مانند استقلال و پرسپولیس استادیوم اختصاصی داشته باشند می‌توانیم در همه دوره‌های المپیك حضور ایران را شاهد باشیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، علی فتح‌الله‌زاده به اظهارنظر درباره مسائل مختلفی از جمله مشکلات مالی و اسپانسر استقلال، تغییر در هیات مدیره، مقایسه عملکرد کاروان ایران با فوتبال، اهمیت فوتبال پایه و میزان توجه به آن، مشکلات مربوط به برگزاری داربی و ... پرداخت.


* کمی از شرایط تیم استقلال صحبت کنید. شرایط تیم چگونه است؟
- در حال حاضر بخشی از بازیکنان ما در اردوی تیم ملی هستند و سایر بازیکنان به طور مستمر تمرینات خوبی را زیر نظر قلعه نویی انجام می‌دهند و هیچ مشکل خاصی در تیم نداریم. تنها مشکل ما همان بحث مالی است که ان‌شاءالله با قراردادی که با اسپانسر تیم می‌بندیم، این موضوع هم برطرف خواهد شد و همه چیز روال عادی خود را طی خواهد کرد، به غیر از این مشکل، هیچ مشکل خاصی در تیم ما وجود ندارد.


* نتیجه‌ مذاکرات شما برای جذب اسپانسر به کجا رسید؟
- در حال مذاکره نهایی با دو اسپانسر هستیم و سعی می‌‌کنیم که تا آخر هفته‌ یکی از آنها را قطعی کنیم. یکی از این اسپانسرها یک شرکت صنعتی است و دیگری هم یک بانک است که در نهایت یکی از این دو به عنوان اسپانسر استقلال انتخاب خواهند شد.


* با بستن این قرارداد بالاخره مشکلات مالی باشگاه و بازیکنان حل خواهد شد؟
- در چند وقت اخیر مشکلات زیادی را تحمل کردم. چرا که بازیکنان قول و قرارهایی داشتند و چک‌هایی داده‌ بودند و برای آنها هم سخت است. از آنها ممنونم که این مسایل باعث نشد تا کارشان را خوب انجام ندهند. ما هم سعی می‌‌کنیم با زودتر پرداخت کردن قسط دوم قرارداد آنها این موضوع را جبران کنیم. من تمام تلاش خود را برای حل این مسائل انجام می‌دهم و در چند روز اخیر آرام و قرار نداشتم. ما نباید با این مشکلات مواجه می‌شدیم. در سال‌های گذشته که خودم پیگیر اسپانسر بودم، قبل از این که لیگ شروع شود با اسپانسر تیم قرارداد می‌بستم و مبلغی را هم دریافت می‌کردم، اما امسال این مساله را به عهده کمیته‌ اقتصادی باشگاه گذاشتیم، ولی متاسفانه چک اسپانسر آنها دقیقا روز بازی ما برگشت خورد. اما به هر حال خدا کمک کرد و در حال حاضر مشکل خاصی نداریم و همه چیز در تیم ما تحت کنترل است و همه هم قسم شدیم تا با قدرت به سوی قهرمانی پیش برویم.


* پس از این که هیات مدیره باشگاه استقلال مشخص شده بود جلسات منظم هفتگی برگزار می‌شد، اما چند وقتی است که از جلسه هیات مدیره خبری نیست؟ دلیل این موضوع چیست؟
- به هر حال بازی‌های المپیک در حال برگزاری است و عده‌ای درگیر این رویداد بوده‌اند و بعضی از دوستان هم مشکلات دیگری داشتند. اگر دوستان بخواهند جلسات هیات مدیره را برگزار می‌‌کنیم و از این بابت مشکلی نیست. فعلا که درگیر مسایل مالی هستم تا بتوانم آن را حل کنم.



* گویا وزیر ورزش قصد دارد تغییراتی را در میان اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال ایجاد کند؟
- وزیر ورزش و جوانان تصمیم دارد که چند نفر از اعضای هیات مدیره را کنار بگذارد و این مسئولیت هم به عهده او است، بنابراین به من ارتباطی پیدا نمی‌کند و درباره آن اظهارنظر نمی‌کنم. وی می‌تواند هر کسی که دوست دارد را کنار بگذارد. حتی رسولی‌نژاد به بعضی از اعضا هم اعلام کرده است که استعفا بدهند. ان‌شاءالله وزیر ورزش در این زمینه تصمیمات مناسبی خواهد گرفت.


* به عنوان مدیرعامل باشگاه نیاز دارید که اعضای هیات مدیره هماهنگی لازم را با شما داشته باشند. با توجه به این موضوع آیا در جریان گزینه‌های احتمالی حضور در هیات مدیره هستید؟
- مطمئنم که وزیر ورزش انتخاب‌های خوبی را انجام خواهد داد تا به کمک باشگاه بیایند. اگر بین اعضا همدلی وجود نداشته باشد کار مدیرعامل سخت می‌شود و حتما در این زمینه افرادی حضور پیدا خواهند کرد که بتوانند کمک کنند.


* داربی رفت لیگ دوازدهم هم نزدیک است و برگزاری این مسابقه با اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد همزمان شده است و این موضوع باعث شده تا با مشکل رزرو هتل مواجه شوید. آیا این مساله حل شد؟
- ما مشکلات خاص خودمان را داریم و بهروان هم آن را حل کرده و گفته است که برویم خارج از تهران هتل بگیریم.


* موافق برگزاری داربی در چنین شرایطی هستید؟
- ما موافقیم که داربی برگزار شود و از این لحاظ نیز مشکلی نداریم، ولی دوستان به ما کمک نمی‌کنند. نمی‌توانیم بازیکنان را به خانه خودمان ببریم و یا در جایی مانند زنجان اردو بزنیم و بعد برای مسابقه به تهران برگردیم. به جای این که مسئولان چنین صحبت‌هایی را انجام دهند، کمک کنند تا کار پیش رود. کار فدراسیون همراهی کردن و کمک در راه انجام امور باشگاه‌ها است، نه این که طرح‌هایی را بدهد که شدنی نیست.


* نظر شما درباره عملکرد کاروان ایران در المپیک لندن چیست؟
ـ پیروزی شکوهمند ورزشکاران ایرانی در رقابت‌های المپیک را به وزیر ورزش، ملت ایران و تمام ورزش دوستان تبریک می‌گویم. آنها واقعا حماسه بی‌نظیری را آفریدند.


* در رقابت‌های فوتبال المپیک شاهد بودیم که تیم‌های کره و ژاپن در دیدار رده بندی شرکت کردند و از طرفی فوتبال بانوان ژاپن نیز به عنوان نایب قهرمانی المپیک رسید. با توجه به این موضوع می‌توان فاصله گرفتن این دو کشور از فوتبال آسیا را احساس کرد. به نظر شما چرا فوتبال کره و ژاپن به چنین سطحی می‌رسند، اما ما هنوز در حسرت رفتن به المپیک هستیم؟
- معتقدم که فوتبال کره و ژاپن تنها در بخش فنی پیشرفت نکرده است، این که آنها به مراحل بالا دست پیدا می‌کنند، فقط به خاطر مسایل فنی نیست، بلکه به دلیل زیر ساخت‌هایی است که برای آنها فراهم شده است. آنها منطقی‌تر شده‌اند و با توجه به زیر ساخت‌هایشان توانستند توسعه پیدا کنند و حالا هم نتیجه‌ این کارشان را می‌گیرند. فوتبال ایران در ذات خودش تکنیکی و فنی است و بازیکنان ما از لحاظ فنی بالاتر از آنها هستند، اما زیرساخت مناسبی نداریم و از نظر تشکیلاتی هم سلیقه‌ای عمل می‌‌کنیم و این مساله در کار ما تاثیر منفی می‌گذارد. چرا در بعضی از رشته‌ها توانستیم در المپیک به قهرمانی دست پیدا کنیم؟ مگر در گذشته کشتی‌گیرانی نداشتیم که بتوانند چنین عملکردی داشته باشند؟ پس چرا حالا چنین نتیجه‌ای کسب می‌کنند؟ عملکرد خوب آنها به این دلیل است که خانه کشتی ساخته شد و کمپ‌های کشتی و تکواندو در کشور ایجاد شد. هر چند که این زیر ساخت‌ها در حد ایده‌آل نبود، اما باعث شد که این رشته‌ها تکانی بخورند و تاثیر ایجاد فضای ورزشی و زیر ساخت‌ها نمود پیدا کند. اگر در فوتبال هم به جای هزینه‌هایی که برای جذب بازیکنان می‌شود به زیر ساخت‌ها توجه کنیم و برای باشگاه‌ها کمپ‌های اختصاصی ایجاد کنیم مطمئنا به راحتی می‌توانیم در المپیک حضور پیدا کنیم. اگر استقلال و پرسپولیس هر کدام برای خودشان استادیومی داشته باشند، می‌توانیم هر دوره به المپیک راه پیدا کنیم و تیم‌های بزرگ ما نیز می‌توانند نتیجه‌های‌ خوبی را کسب کنند. رییس جمهور هم نسبت به این موضوع نظر مثبتی دارد و معتقد است که باید این کار انجام شود. مطمئن باشید که داشتن استادیوم اختصاصی تاثیر زیادی دارد. سپاهان به این دلیل نتایج خوبی را کسب می‌کند که امکانات لازم را دارد، درست است که سپاهان استادیوم ندارد، اما از ورزشگاه باشگاه ذوب آهن استفاده می‌کند. در مجموع توجه به زیر ساخت‌ها و تشکیلات فوتبال اهمیت زیادی دارد و این مساله در باشگاه سپاهان وجود دارد.


* بسیاری از کارشناسان عدم توجه به فوتبال پایه را از عواملی می دانند که نمی‌توانیم در فوتبال موفقیت‌های لازم را کسب کنیم و در این میان انتقادهای زیادی به عدم توجه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به فوتبال پایه انجام می‌دهند. شما به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال تا چه اندازه با این نظرات موافق هستید؟
- این مساله که کارشناسان مطرح می‌کنند، صحیح است، اما من فردی هستم که به فوتبال پایه اهمیت زیادی می‌دهم و روش کارم این مساله را نشان داده است. روزی که به باشگاه استقلال آمدم، اوضاع بسیار آشفته‌ای بود و تنها چند بازیکن از تیم بزرگسال ما باقی مانده بودند و من تلاش زیادی کردم تا تیم اصلی را جمع کنم. آن سال تمام تمرکزم معطوف به تیم بزرگسالان شد تا آبروریزی نشود و در نهایت هم توانستیم در رده دوم جدول حضور پیدا کنیم. سال گذشته هم علاوه بر این که تلاش کردیم تیممان را تقویت کنیم، اصغر حاجیلو را به عنوان مسئول تیم‌های پایه منصوب کردیم تا در این زمینه کارها را پیگیری کند، اما برای این که نتیجه‌ کار در تیم‌های پایه مشخص شود، حداقل سه سال زمان نیاز است، چرا که باید استعدادها را پیدا کنیم و آنها را تحت آموزش قرار دهیم. مطمئن باشید که سال آینده از بازیکنان پایه برای تیم بزرگسالان استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر نیز دو بازیکن امید ما در تیم بزرگسالان حضور دارند و با آنها تمرین می‌کنند. اگر روند بازی‌های ما سیر مثبت‌تری را در پیش بگیرد، قطعا قلعه نویی از آنها در ترکیب تیم استفاده خواهد کرد. من هم موافقم که باشگاه‌ها باید به فوتبال پایه اهمیت دهند، به خصوص باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس باید در این زمینه فعالیت زیادی داشته باشند، چرا که اگر ما در پایه کار نکنیم به فوتبال ظلم ‌کرده‌ایم. من از این انتقادها استقبال می‌کنم، اما باید بگویم که کارمان را در این زمینه آغاز کردیم و سال آینده تیم پایه پرقدرتی را خواهیم داشت. هر چند که همین حالا هم تیم‌های پایه ما در مسابقات خود در رده‌های بالا حضور دارند.


* چگونه باید برنامه‌ریزی کنیم تا تمام باشگاه‌ها به این مساله توجه کنند و فوتبال پایه با یک برنامه‌ جامع کار خود را پیش ببرد؟
- در حال حاضر باشگاه‌هایی مانند سایپا و پیکان در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما تا زمانی که استقلال و پرسپولیس وارد نشوند، نتیجه‌ لازم حاصل نمی‌شود، این باشگاه‌ها امکانات لازم را دارند، ولی اسم و رسم مانند استقلال و پرسپولیس ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند بازیکنان زیادی را جذب کنند، اما از طرفی استقلال و پرسپولیس اسم و رسم دارند، ولی امکانات لازم برای انجام چنین کاری را ندارند. کار ما مانند این است که در جایی که دریا ندارد، می‌خواهیم ماهی پرورش دهیم. اگر دولت کمک کند تا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس استادیوم و امکانات لازم را داشته باشند، می‌توانند برای فوتبال پایه برنامه‌ریزی کنند. به عنوان مثال می‌توان در سال 10 بازیکن شهرستانی را به تیم‌های پایه آورد و در نهایت چهار ـ پنج نفر از آنها را به تیم بزرگسالان و سایر تیم‌ها منتقل کرد، اما در حال حاضر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، چرا که امکانات لازم را نداریم که این بازیکنان را جذب کنیم. به دلیل این که امکانات و تجهیزات لازم برای نگهداری از بازیکنان شهرستانی وجود ندارد، استعدادها می‌سوزند.


* پس از موفقیت‌هایی که ورزشکاران ایرانی در المپیک لندن کسب کردند، صحبت‌هایی در میان مردم و محافل ورزشی مطرح می‌شود که چون فوتبال با هزینه‌های گزافی که برای آن می‌شود نمی‌تواند نتیجه‌ لازم را کسب کند، بهتر است که روی ورزش‌هایی تمرکز کنیم که در المپیک توانستند برای ما افتخار آفرینی کنند، آیا با این موضوع موافق هستید؟
- این بحث بیشتر احساسی است. هر گلی بوی خودش را دارد. مگر در کشورهایی که در فوتبال جایگاه بالایی دارند و در المپیک هم توانستند نتایج خوبی را کسب کنند، چنین صحبت‌هایی مطرح می‌شود؟ هر چیزی جای خودش را دارد. فوتبال درآمد و هزینه خودش را دارد و نمی‌توان آن را با برخی از رشته‌های دیگر مقایسه کرد. این که به این ورزشکاران عزیز کمتر بها داده می‌شود، درست است. واقعا پاداشی که به یک قهرمان کشتی جهان داده می‌شود ظلم به او است، اما به هر حال هر رشته ای هزینه‌های خودش را دارد. ورزشکاران رشته‌های که مدال آور بودند می‌گویند نزدیک به 10 ماه در اردو بسر برده‌اند، اما آیا چنین امکانی برای فوتبال وجود دارد، آیا می‌توان 10 ماه برای فوتبال اردو برگزار کرد؟ در فوتبال نمی‌توان چنین کاری را کرد، چون تیم‌های فوتبال همیشه درگیر مسابقات باشگاهی یا ملی هستند. کشتی ما گل سرسبد همه ورزش‌ها است و قهرمانان زیادی در کشتی جهان داریم، اما فوتبال هم جایگاه خودش را دارد و به جای این که بر سر این فوتبال بزنیم بهتر است که به رشته‌های دیگر هم اهمیت دهیم و امکانات آنها را بالا ببریم. به عنوان مثال همیشه در فوتبال برابر تیم‌های قطری و اماراتی پیروز می‌شویم و از آنها بالاتر هستیم، اما آیا آن پولی که در فوتبال آنها داده می‌شود با فوتبال ما یکسان است؟ ضمن این که در فوتبال ما تنها پنج درصد از فوتبالیست‌ها پول‌های خاصی می‌گیرند و همه این طور نیستند. شما ببینید بازیکنان تیم‌های مانند فجر یا گهر چقدر پول می‌گیرند.


* به نظر می‌رسد با توجه به مطرح شدن این بحث‌ها اهمیت این موضوع که فوتبال از خودش درآمدزایی کند، بیشتر مطرح می‌شود و در صورت انجام این کار دیگر کسی فوتبال را متهم نمی‌کند که پول بیت المال را هدر می‌دهد.
- من اعتقاد به این ندارم که پول بیت المال در فوتبال بیهوده صرف می‌شود و حاضرم با هر کسی که چنین نظری دارد، بحث کنم و ثابت کنم که این طور نیست. ببینید فوتبال دنیا درآمدش را از چه منبعی تامین می‌کند و چه هزینه‌هایی را انجام می‌دهد؟ در فوتبال ما درآمد فوتبال به آن داده نمی‌شود و از طرفی یک سوم این درآمد را به فوتبال می‌دهند. اگر فوتبال هزینه دارد، خودش هم می‌تواند درآمدش را تامین کند.


* چه برنامه‌هایی برای حمایت از مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی دارید؟
- به مردم غیور آذربایجان به خاطر زلزله اخیری که رخ داد تسلیت می گویم و باید بگویم که باشگاه استقلال و بازیکنان تصمیم گرفتند تا برای ابراز همدردی و کمک به مردم عزیز استان آذربایجان شرقی حقوق یک ماهشان را به آنها اختصاص بدهند. همچنین پیشنهاد برگزاری بازی دوستانه با تراکتورسازی تبریز را هم داده‌ایم.

۱۳۹۱/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...