نسخه چاپی

طرح محرمانه برای پادشاهی محمدبن‌سلمان

یك پایگاه آمریكایی از برنامه های موجود برای رساندن محمد بن سلمان به پادشاهی تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است.

به گزارش نما ، باشگاه خبرنگاران به نقل از «بیزنس اینسایدر» نوشت: محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی که فرزند پادشاه فعلی این کشور است، قصد دارد تا پایان سال 2016 میلادی جانشین پدر خود شود. دو منبع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود گفته‌اند که برای رسیدن به این هدف، بن سلمان از محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی مشاوره می‌گیرد.

مشاوره‌ای که بن سلمان از بن زاید می‌گیرد، مبتنی بر برنامه ریزی برای این هدف است که چگونه وی می‌تواند جای پدر خود را گرفته و به پادشاه بعدی آل سعود تبدیل شود. این در حالی است که بر اساس سلسله مراتب، محمد‌بن نایف، ولیعهد، قبل از وی قرار داشته و قاعدتاً وی باید به این جایگاه دست پیدا کند.

هرچند هم اکنون ملک سلمان رسماً پادشاه عربستان است، محمد که محبوب‌ترین فرزند وی به شمار می‌رود، از قدرت زیادی برخوردار است و در بسیاری از مراسم رسمی نیز حضور پیدا می‌کند.

گفته می‌شود که بن‌ سلمان تلاش دارد برای رسیدن به پادشاهی، حمایت آمریکا را نیز جلب کند. به عقیده وی، جلب حمایت آمریکا بدین معناست که وی می‌تواند تا پایان سال جاری، به پادشاهی برسد.

طی حدود یک سال اخیر، محمد بن سلمان شناخته شده‌ترین چهره خاندان آل سعود در رسانه‌های غربی بوده است. وی در این مدت بار‌ها با رسانه‌ها و مطبوعات غربی، از جمله «اکونومیست» و «بلومبرگ» گفت‌و‌گو کرده است. وی تلاش دارد از طریق این مصاحبه‌ها، چهره جدیدی از عربستان سعودی را به غرب ارائه کند.

در جریان مصاحبه با بلومبرگ که پنج ساعت طول کشید، محمد بن سلمان محورهای طرح جدید خود با نام «چشم انداز 2030» را ارائه کرد که هدف از آن، قطع «اعتیاد» عربستان به درآمدهای نفتی و انجام اصلاحات در ساختار اقتصادی و اجتماعی عربستان عنوان شده است.

پس از آن و در مصاحبه با «العربیه»، بن سلمان برنامه مذکور را کامل ارائه نمود. در جریان این مصاحبه، وی درباره افزایش موجودی صندوق سرمایه عمومی کشور به مبلغ دو تریلیون دلار صحبت کرد و گفت، این امر می‌تواند عربستان را به محور سرمایه گذاری خارجی تبدیل کند. واگذاری سهام شرکت «آرامکو» نیز در همین راستا در برنامه عربستان سعودی قرار گرفت.

این حجم بالای فعالیت رسانه‌ای بن سلمان، سبب شد بسیاری از ناظران و مفسران این گمانه را مطرح کنند که وی تلاش دارد، پادشاه بعدی عربستان شود و اکنون با این گزارش‌های جدید، به نظر می‌رسد این گونه تفسیر‌ها صحیح بوده است، حال آنکه هنوز مدت زمان زیادی از پادشاهی پدر وی که در ژانویه 2015 به قدرت رسید، نمی‌گذرد.

۱۳۹۵/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...