نسخه چاپی

خطای اصلاح طلبان

دكتر اسدالله بادامچیان

پس از انتخابات هفتم اسفند از طرف جریان اصلاحطلبی و برخی از اصولگرایان واژه (پارلمان در سایه) مطرح شد.
1- آقای حجاریان که او را اصلاحطلبان – تئوریسین خود میدانند (نظریهپرداز)
در مصاحبهای گفت که نیاز به پارلمان در سایه است تا به نمایندگان مجلس نظر بدهد و خانم فائزه هاشمی در دیدار با 30 نفر نماینده تهران، گفت اینان فاقد تجربه هستند، نیاز به اتاق فکر دارند. طرح این واژه یک خطای بزرگ اصلاحطلبان بود زیرا:
1- در واقع هر دو نفر اذعان دارند که نمایندگان اصلاحطلب و اعتدالی که جریان آنها معرفی کردهاند، دارای ویژگی لازم برای ایفای وظایف نمایندگی ملت نیستند و شایستگی لازم را برای اداره قوه مقننه ندارند و محتاجند تا یک پارلمان (مقصود همین مجلس است) یا یک مجلس در سایه از اصلاحطلبان تجربهدار تشکیل شود که امور مجلس و قانونگذاری و نظارت و سایر وظایف نمایندگان مجلس را بررسی و طراحی و برنامهریزی نموده به نمایندگان ابلاغ نماید تا آنها را اجرا نمایند.
2- این یک توهین آشکار به نمایندگان مجلس دهم است؛ زیرا با کمی دقت میتوان گفت که پارلمان در سایه، یعنی اینکه این رأیآوردههای اصلاحطلب و اعتدالی نیاز به قیم دارند و قیمومیت آنها هم با اصلاحطلبان خارج از مجلس است که به دلیل عدم احراز صلاحیت یا رأی نیاوری یا محکومیتهای حقوقی یا علل دیگر نتوانستند از طرف اصلاحطلبان نامزد شوند.
3- همچنین این یک اقدام غیرقانونی است؛ زیرا قانون مسئولیت امور نمایندگی ملت قائم به شخص نماینده میداند و غیر نماینده نمیتواند قیمومیت و رهبری نمایندگان رأی آورده را داشته باشد و نماینده حق ندارد از دیگران در مسئولیت نمایندگی مردم تبعیت بلا اراده داشته باشد.
4- مهمتر آنکه این تفکر خطرناکی است که عدهای بخواهند نمایندگان ملت را تابع نظرات خارج از مجلس توسط کسانی که هیچ مسئولیتی را قانون به عهده آنها نگذاشته است، بنمایند. این به معنای سلب اختیارات قانونی نمایندگان مجلس و بیاعتبارکردن مجلس و قوه مقننه است که باید در رأس امور باشد.
از این رو، بود که نمایندگان مجلس دهم، در انتخابات هیئت رئیسه مجلس و رؤسای کمیسیونها به آنچه خود نظر داشتند، رأی دادند و خواستهها و اهداف اصلاحطلبان را ندیده گرفتند. خطای بزرگ دیگر اصلاحطلبان این بود که از رأی نمایندگان مجلس، عصبانی و ناراحت شدند و در مصاحبههایی این نمایندگان که رأی خود را مطابق تشخیص خود داده بودند به بدعهدی متهم نمودند و گلایه کردند که چرا آنها مطابق نظرات گروهی و تشکیلاتی خارج از مجلس عمل کردهاند و بیوفایی نمودهاند!!
البته اصلاحطلبان خطاها و اشتباهات دیگری هم در این انتخابات و مجلس دهم داشتند که یکی از آنها اصرار بلاجهت برای ریاست مجلس بود.
امید آنکه اصلاحطلبان با تجربهآموزی، اجازه دهند که نمایندگان منتخب ملت ولو معرفی شده از طرف آنها بودهاند در مجلس به وظایف نمایندگی خود عمل کنند و از دخالت در کار نمایندگان مردم خودداری نمایند.

پارلمان اصولگرایی
برخی از اصولگرایان نیز در پی تشکیل مجلس دهم در پی پارلمان اصولگرایی برآمدند. آنها مانند اصلاحطلبان نیستند؛ زیرا نمایندگان خود را باور دارند و نمیخواهند پارلمان اصولگرایی در سایه داشته باشند.
آنها چون ملاحظه کردند که در تهران در 30 نفر نماینده تهران، از نامزد ائتلاف اصولگرایان کسی راه به مجلس نیافته است. در نظر داشتند که آن ائتلاف را حفظ کنند و آن مجموعه به صورت مجموعهای در سایه، برای مجلس دهم طراحیهای لازم را داشته باشد و نمایندگان تهران یکسویه نشوند که فقط نمایندگان رأی دهندگان به خودشان باشند و رأی دوم مردم تهران به 30 نفر ائتلاف را ندیده نگیرند.
و اینان بتوانند با 30 نفر نماینده تهران ارتباط فکری و کاری پیدا کنند و این کار پراکنده نباشد، بلکه به صورت مجموعهای باشد.
این نگاه دارای نیّت خیر و قانونی بود؛ ولی راه صحیحی نبود، یا واژه بهکاررفته ناقص بود.
زیرا در هر حال اکثریت رأی مردم تهران بهطور نسبی 30 نفر نماینده فعلی را به مجلس فرستاده است. صحیح است که فاصله بین رأی معرفی شدههای اعتدالی و اصلاحطلب با ائتلاف اصولگرایان 30درصد است یعنی از 400/3 میلیون ردی ف 500 هزار رأی تفاوت است؛ ولی بههرحال این
30 نفر نمایندگان مجلس دهم در تهران هستند.
اگر خود آنها خواستند که بجای آنکه یک طرفه و یک سویه تلقی شوند. با احترام به رأی دوم مردم تهران به فهرست 30 نفره ائتلاف اصولگرایان بهعنوان نماینده کل مردم تهران، خواستهها و نگرشهای بخش دوم یعنی اصولگرایان تهران و نیز آنها که در رأی شرکت نکردهاند را در مسئولیت نمایندگی رعایت کنند خود باید از مجموعههای اصولگرا بخواهند که با هم تفاهم داشته باشند. نه اینکه یک مجلس ولو بنام مجلس اصولگرایان در بیرون مجلس تشکیل شود که بخواهد وظایف نمایندگی مردم را اجرا کند که در این صورت، باز اقدامی غیرصحیح است. اصولگرایان از 30 نفر نماینده تهران و از همه نمایندگان مجلس دهم انتظار دارند مانند دو مجلس سوم و ششم، یک سویه و یک طرفه و باندی عمل نکنند و خود را نماینده کلی ملت بدانند.

۱۳۹۵/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...