نسخه چاپی

گریژمان از مدرسه اسپانیایی تا مركز ثقل تیم ملی فرانسه؛

مارهایی كه در آستین لالیگا و كالچو پرورش می یابند

رقابت های یورو 2016 در جریان است و چهره 4 تیم راه یافته به نیمه نهایی مشخص شده است. در این میان ابرستارگانی در حال درخشش در تیم ملی كشور خود هستند كه بلوغ فوتبالی خود را مدیون دوران كودكی و نوجوانی و سیستم آموزشی مدارس فوتبال هستند.

به گزارش نما به نقل از مشرق - واضح است که فوتبال پایه بسیار مهم است و تیم ملی باشکوه کشور در خلا به وجود نمی آید و بازیکنان بزرگ، یک شبه بزرگ نمی شوند اما از این جملات بدیهی و شاید تکراری که بگذریم با واقعیتی روشن به بهانه یورو 2016 روبرو می شویم.

ستارگانی تعیین کننده و کلیدی در تیم های ملی انگلیس، لهستان، کرواسی، پرتغال، ترکیه و حتی آلمان که در دوران نوجوانی خود به دلایل مختلف از جمله مهاجرت خانواده، اصرار یک دلال فوتبال و یا حتی پیشنهاد مدرسه بومی، در یکی از آکادمی های فوتبال نوجوانان اسپانیایی یا ایتالیایی رشد کرده و با فوتبال حرفه ای آشنا شده اند.

البته که آکادمی فوتبال تقریبا در همه جای دنیا هست و کشور فرانسه از داشتن مدرن ترین آکادمی های فوتبال دنیا محروم نیست اما ستارگان کلیدی تیم ملی این کشور به عنوان یک مثال دم دست و روشن، از جمله کانته، گریژمان و پایه در بخشی از زندگی فوتبالی خود به خصوص در دوران نوجوانی در آکادمی های فوتبال اسپانیا به خصوص در آندلوسیا و مادرید حضور داشته اند.

ستارگان دیگری هم از آلمان و کرواسی و لهستان در جریان یورو 2016 خوش درخشیده اند که آنها نیز در آکادمی های فوتبال اسپانیا و ایتالیا رشد کرده اند. مساله مهم سبک آموزشی و سیستم های نوین تربیت بازیکن فوتبال است که اسپانیا و ایتالیا را در این خصوص منحصر به فرد می سازد، وگرنه مگر می شود در آلمان مشکل آکادمی فوتبال داشه باشیم؟

تمرکز نویسنده گاردین، سید لو در ادامه این گزارش معطوف به گریژمان می شود و در این خصوص می نویسد:
گریژمان از مدرسه اسپانیایی تا مرکز ثقل تیم ملی فرانسه

این روزها ستاره ای مثل گریژمان در ترکیب اصلی فرانسه خودنمایی می کند و می درخشد اما آنها که فوتبال اروپا را حرفه ای پیگیری می کنند خیلی خوب می دانند که او تا سن 13 سالگی در آکادمی فوتبال رئال سوسیه داد پرورش پیدا کرد و تا 16 سالگی نیز در آکادمی اتلتیکومادرید به عنوان بازیکن ثابت تیم نوجوانان بازی می کرد. خانواده او که از اهمیت پرورش پسرشان در فوتبال اسپانیا با توجه به اصرار مدیر برنامه هایش آگاه بودند حتی به خاطر آینده فرزندشان راهی اسپانیا شده و تا قبل از رسیدن گریژمان به سن قانونی، در کنار او و در اسپانیا ماندند.
آلن و ایزابل پدر و مادر آنتوان تعطیلات تابستانی خود را در تونس سپری می کردند که درباره پسر 16 ساله آنها تماس تلفنی برقرار و از آنها خواسته شد برای مذاکره با باشگاه اتلتیکومادرید اسپانیا میهمان باشگاه مردمی پایتخت اسپانیا باشند.

پسری متولد آلساک فرانسه، با نامی که آلمانی به نظر می رسد و ریشه های پرتغالی در ژنتیکش، اکنون در خاک اسپانیا به دنیا یک آینده درخشان می گشت.
گریژمان از مدرسه اسپانیایی تا مرکز ثقل تیم ملی فرانسه

ترک خانه در سن 13 سالگی شاید زیاد تکان دهنده نباشد، چندان هم تاثیر گذار نیست، تا حدی که گریژمان در دفتر خاطرات خود درباره سفر از اسپانیا به فرانسه می نویسد: خانه را به مقصد فرانسه ترک کردیم، دلم خیلی زود برایش تنگ می شود، خدا کند زود برگردیم!

نویسنده در ادامه به فرهنگ اسپانیایی گریژمان اشاره می کند و می نویسد: او لهجه فرانسوی عجیبی دارد، گویا از یک اسپانیایی که عادت به صحبت با صدای بلند دارد بخواهید فرانسوی حرف بزند، آرام و پر از آرامش و در یک کلمه فرانسوی! این برای گریژ بسیار سخت است، اوحتی از تلفط نام خود نزد فرانسوی ها تعجب می کند و می گوید: من گریسمان هستم!

البته که حق دارد و خوب می داند که اسپانیایی ها حرف Z ندارند و دلیلی ندارد به آن "ژ" بگویند.
گریژمان از مدرسه اسپانیایی تا مرکز ثقل تیم ملی فرانسه

اکنون پرورش یافته مدارس فوتبال اسپانیا در باسک، آندلوسیا و اتلتیکومادرید در قلب تیم ملی فوتبال فرانسه خوش می درخشد و نقش قابل توجهی هم در موفقیت های تیم ملی فرانسه فارغ از نتایج پایان کار داشته و دارد. این موضوع از دید سید لو، نویسنده بخش ورزشی گاردین، به مثابه پرورش مار در آستین است، فوتبال باشگاهی اسپانیا ابرستارگان غیر بومی زیادی را به دنیای فوتبال تحویل داده و تیم ملی این کشور اما تقریبا همیشه عاری از ابرستاره است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون دیگر منبعی است که گاردین انگلیس در گزارش خود به آن اشاره کرده و می نویسد: گریژمان در ترکیب اتلتیکومادرید خیلی کلیدی تر و بهتر بازی می کرد تا در ترکیب تیم ملی فوتبال فرانسه، دلیلش هم واضح است، او در مکتب فوتبال اسپانیا رشد کرده و چگونه می تواند با اندیشه های دشان انطباق پیدا کند.

۱۳۹۵/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...