نسخه چاپی

نگاهی به فیلم ایستاده در غبار؛

آیا غباری فرو نشست؟

عکس خبري -آيا غباري فرو نشست؟

از جمله ویژگی‌های متفاوت و متنوع این فیلم نوع ساخت و دیالوگ‌های آن بود. این فیلم در واقع مستندی از زندگی احمد متوسلیان است و اغلب كلماتی كه در فیلم شنیده می‌شود برگرفته از مستنداتی است كه صدای واقعی متوسلیان بر روی آن قرار دارد

زینب حیدری- وقتی خبر ساخت فیلم ایستاده در غبار منتشر شد و شرحی بر آن آمد خوشحالی و شادمانی در عرصه فیلم‌سازی دفاع مقدس به‌وجود آمد. حتی مخاطبان از شنیدن این خبر ابراز رضایت می‌کردند. موضوعی که انتخاب شد هوشمندانه و قابل پرداخت بود؛ زندگی حاج احمد متوسلیان.

این فیلم بعد از اکران در روزهای اول با استقبال خوبی مواجه شد از جمله ویژگی‌های متفاوت و متنوع این فیلم نوع ساخت و دیالوگ‌های آن بود. این فیلم در واقع مستندی از زندگی احمد متوسلیان است و اغلب کلماتی که در فیلم شنیده می‌شود برگرفته از مستنداتی است که صدای واقعی متوسلیان بر روی آن قرار دارد؛ این سبک از فیلمسازی را اصطلاحا «داکیودرام» می‌نامند. کارگردان ایستاده در غبار پیش از این، این سبک و سیاق از روایت را در اثری مستند به نام «روزهای آخر زمستان» که درباره زندگی شهید باقری بود، به‌کار گرفته بود و حالا در اولین تجربه سینمایی‌اش بار دیگر از این فرمول استفاده کرده است. شیوه متفاوت روایت داستان این سردار پر افتخار باعث می‌شود تا مخاطب اثر به دو دسته مخالف و موافق تقسیم شوند که در مورد لذت تماشای فیلم نظرات متفاوتی خواهند داشت.

اما غیراز تجربه‌گرایی کارگردان در مدل فیلمسازی نامتعارفش، باید به تصویر ارزشمندی که مهدویان از حاج احمد متوسلیان ترسیم کرده اشاره کرد که در میان آثار مرتبط با دفاع مقدس، تصویری به مراتب واقعی‌تر و ملموس‌تر است. در «ایستاده در غبار»، مهدویان، حاج احمد متوسلیان را فردی زمینی معرفی می‌نماید که خصوصیات اخلاقی خود را دارد و گهگاهی به تندخویی و بداخلاقی شهره بوده. این ویژگی ارزشمند باعث شده تا «ایستاده در غبار» از حیث نزدیک‌شدن به قهرمان داستان، از دیگر آثار سینمای جنگ ایران پیشی بگیرد. کارگردان در این اثر توانسته حاج احمد متوسلیان را با تمام اخلاق‌های خوب و بد در فیلم به نمایش درآورد و از قدیس‌نمودن او پرهیز کرده است. این تصمیم قاطعانه باعث شده تا مخاطب احساس لذت بیشتری از ملاقات قهرمان داستانش بر پرده سینماها داشته باشد. قهرمانی که از جنس خود اوست و جدا از مردم متصور نمی‌شود؛ اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد که شاید نتوان از آن به راحتی گذشت و آن این است که پرداخت به همه وجوه این شخصیت انجام نشده است و برخی پرداخت‌های نصفه و نیمه کار را آسیب‌پذیر کرده. برای نمونه فیلم در مقطع مهمی از روایت داستان زندگی سردار به مشکل برمی‌خورد. نخست زمانی است که متوسلیان در بیمارستان بستری شده و انقلابی می‌شود. در این برهه متوسلیان به جای استراحت ترجیح می‌دهد به مطالعه کتاب اقدام نماید که در نهایت تفکر وی را تغییر داده و روحیات او را دگرگون می‌کند؛ اما فیلمساز به سرعت از کنار این اتفاق عبور می‌کند و هرگز اشاره‌ای نمی‌کند که تحول حاج احمد متوسلیان به واسطه چه کتابی یا چه اتفاقی اینچنین شگرف شکل گرفت یا نکته دیگری که وجود دارد حضور حضرت امام در این تغییر تقریبا نادیده گرفته می‌شود؛ با اینکه به گفته اغلب کسانی که حضور امام را درک کرده‌اند و حضور او و انقلاب اسلامی را در شخصیت همه آحاد جامعه به خصوص رزمندان و شهدا گواهی می‌کنند در این بین چنین اصلی عملا مغفول مانده است.

با همه این توصیف‌ها به نظر می‌رسد دیدن این فیلم را از دست ندهید.

۱۳۹۵/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...