نسخه چاپی

جعفر قنادباشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، پروژه ای آمریكایی است/ اقدام تركیه، به نفع جبهه مقاومت خواهد بود

عکس خبري -عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي، پروژه اي آمريکايي است/ اقدام ترکيه، به نفع جبهه مقاومت خواهد بود

كارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص علل عادی سازی روابط تركیه با رژیم صهیونیستی گفت: این طرحی است كه آمریكایی ها به دنبال پیاده كردن آن هستند و انگلیسی ها هم آن را تقویت می كنند؛ لذا این اقدام تركیه، به معنای یك قطعه از پازلی است كه طراحی شده است. عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، پروژه ای است كه در این مرحله نیاز به همسویی تركیه با این رژیم دارد.

جعفر قنادباشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، اقدام دولت اردوغان در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ناشی از سیاست های غلط پیشین این دولت دانست و گفت: درواقع این اشتباه، واکنشی است که برای جبران اشتباهات قبلی آنها صورت گرفته است. ترکیه در حال حاضر احساس می کند که با هیچ کدام از همسایگان خود نمی تواند وارد تعامل و دوستی جدی بشود؛ چرا که سوریه و عراق را به دلیل مداخلات و حمایت از گروه های تروریستی این کشورها، از خود بدبین کرده است و در مورد ایران نیز هیچگاه پیام های دوستی ما را جدی نگرفته است و از طرفی با داعش و گروه های تروریستی همکاری کرده است.

وی با بیان اینکه پایگاه اردوغان در داخل کشور به خاطر اتخاذ سیاست های غلط، کاملاً سست شده است، اظهار داشت: ترکیه قبل از ورود به مسئله سوریه و عراق، یک سیاست اقتصادی- سیاسی را دنبال می کرد؛ درواقع محور و شالوده حرکت این کشور، سیاسی- اقتصادی بود؛ اما بعد از دخالت در مسائل عراق و سوریه، محور اصلی سیاست های ترکیه، به «نظامی- سیاسی» تغییر یافت و معمولا هرگاه حرکات نظامی محور می شوند، اقتصاد جایگاه خودش را از دست می دهد و از رونق می افتد. بنابراین ترکیه در کنار تخریب روابط با همسایگان، رویکرد نظامی پیدا کرد و این به معنای مرگ رویکرد اقتصادی آنها بود.

قنادباشی ادامه داد: ترکیه اکنون احساس می کند که تنها است و چون توان تصمیم گیری در داخل کشور را از دست داده است، این قدرت های بیرونی هستند که برای آن تصمیم می گیرند؛ به عبارتی، در شرایطی که پایه های داخلی اردوغان ضعیف است، آمریکایی به آن فشار می آوردند که با اسرائیل رابطه داشته باشد. یکی دیگر از دلایل این اقدام ترکیه، به سیاست های عربستان بر می گردد؛ چون ترکیه الان نقش مواجب بگیر عربستان در حمایت از تروریس ها را بازی می کند و همسویی آنها با عربستان در حمایت از گروه های تکفیری، به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کشیده شده است؛ چون عربستان خواهان این موضوع است.

کارشناس مسائل غرب آسیا، موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سیاستی عربی- عبری- غربی عنوان کرد و تصریح کرد: اخبار عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، ابتدا از عربستان به گوش رسید و ابتدا این عربستان بود که به این رژیم نزدیک شد و حال به ترکیه رسیده است. این طرحی است که آمریکایی ها به دنبال پیاده کردن آن هستند و انگلیسی ها هم آن را تقویت می کنند؛ لذا این اقدام ترکیه، به معنای یک قطعه از پازلی است که طراحی شده است. عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی، پروژه ای است که در این مرحله نیاز به همسویی ترکیه با این رژیم دارد.

قنادباشی یکی دیگر از علل این اقدام ترکیه را مسائل اقتصادی این کشور عنوان کرد و گفت: اقتصاد ترکیه بر مبنای توریسم است و صنعت توریسم هم تحت تأثیر تبلیغات رسانه ای است. از آنجایی که رسانه های اروپایی در دست صهیونیست هاست، ترک ها با این اقدام میخواهند دروازه های تبلیغاتی بر روی آنها بسته نشود و از این طریق صنعت توریسم آنها رونق داشته باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که این عادی سازی، چه تأثیری بر مقاومت منطقه به جا می گذارد گفت: این اقدام، در مجموع و در درازمدت به نفع مقاومت است؛ زیرا از شش هفت سال گذشه، این کشور همواره سیاست دوگانه ای را در قبال مقاومت اتخاذ کرده است و خود را مدافع فلسطینی ها و مقاومت جلوه می داد و در تلاش بود تا به دروغ در رأس حرکت های ضد اسرائیلی قرار بگیرد؛ این حرکات ترکیه اصالت نداشت و اکنون با این اقدام، ماهیت آن ها آشکار می شود و این به نفع مقاومت است. حماس و نیروهای مقاومت نباید امیدی به ترکیه ای داشته باشد و این موضوع باعث انسجام داخلی بیشتر نیروهای مقاومت خواهد شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، در کوتاه مدت هم ضرری در پی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: ترکیه کشوری مسلمان و اسرائیلی ها یهودی هستند و دوستی این دو با هم نمی تواند ریشه ای و جدی باشد. این پیوند، هرگز نمی تواند پیوند بدنه دو کشور باشد، بلک روابط بیشتر به شکل پنهانی دنبال می شود؛ مانند کشور ما در زمان رژیم سابق، که سفارت اسرائیل در کشور ما وجود داشت، اما از ترس مردم فاقد تابلو و نشانه خاصی بود. اکنون نیز اینگونه خواهد بود و این روابط تابلو نداشت و پهانی بود. الان هم همینطور است و این روابط به شکل پنهانی ادامه خواهد داشت و این منجر به تضعیف دولت ترکیه و دور شدن مردم از آن می شود.

۱۳۹۵/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...