نسخه چاپی

كاهش 70درصدی اتكای اقتصاد به نفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت از كاهش 70 درصدی اتكای اقتصاد ایران به صادرات نفت خام خبر داد.

به گزارش نما به نقل از شاتا، مهدی غضنفری با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های ما بهبود تراز تجاری کشور است، گفت: در آمارهای بین‌المللی همواره تراز تجاری ایران مثبت است،‌ دلیل این موضوع هم این است که در تهیه آمار درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز مد نظر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تلاش‌های سال‌های اخیر در راستای بهبود تراز تجاری غیرنفتی بوده، به آمار منتشر شده از سوی گمرک در این خصوص اشاره کرد و گفت: طی 4 ماهه نخست سال جاری، تراز تجاری غیرنفتی کشور بدون در نظر گرفتن میعانات گازی، منفی 7.4 میلیارد دلار بود که در مقایسه با چهار ماه نخست سال 89 که منفی 11 میلیارد دلار بود بیش از 30 درصد و همچنین نسبت به مدت مشابه سال گذشته که منفی 8.3 میلیارد دلار بود بالغ بر 10 درصد کاهش کسری داشته‌ایم که در واقع نشان دهنده روند بهبود تراز تجاری غیرنفتی کشور است.

وی با تاکید بر این‌که یکی از برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه بسترسازی برای افزایش صادرات غیرنفتی است، افزود: با این کار به دو هدف دست خواهیم یافت، یکی آنکه تراز تجاری غیرنفتی کشور یعنی تفاضل صادرات غیرنفتی و واردات به مرور زمان به سمت عدد صفر حرکت می‌کند و دیگر آنکه زمینه حذف اتکا به درآمدهای نفتی از اقتصاد کشور فراهم می‌شود و به این ترتیب فشارهای ناشی از تحریم‌های نفتی از بین می‌رود.

وزیر صنعت با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی که در مباحث مربوط به تجارت کشور مورد توجه قرار گرفته و بررسی می‌شود نسبت واردات به صادرات است، تصریح کرد:‌ در ابتدای انقلاب نسبت واردات به صادرات 19 به یک بود یعنی 19 برابر صادرات، واردات صورت می‌گرفت که این رقم در سال 83، به حدود پنج برابر رسید.

وی با تاکید بر عزم وزارت صنعت برای برابر شدن این رقم و بهبود آن، گفت: در چهار ماه نخست سال ‌جاری با احتساب میعانات گازی 12 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و در مقابل حدود 17.2 میلیارد دلار نیز واردات صورت گرفته است. از همین رو نسبت واردات به صادرات به کمتر از 1.5 برابر کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار گمرک، می‌توان نتیجه گرفت که طی 4 ماهه اول سال با احتساب میعانات گازی حدود 70 درصد و بدون احتساب آن نزدیک به 60 درصد از ارز مورد نیاز برای واردات از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تامین شده است و این یعنی کاهش اتکاء واردات به منابع مالی حاصل از فروش نفت خام.

وی با تاکید بر این‌که در اقتصاد مقاومتی باید اتکا به «یک محصول» و به نوعی اقتصاد تک‌محصولی را از بین ببریم، گفت: دولت مجلس باید با در نظر گرفتن برخی مشوق‌های صادراتی زمینه افزایش سرمایه‌گذاری در تولیدات صادرات گرا را فراهم کنند. یقینا این تمهیدات اتکای کشور به درآمدهای نفتی را کاهش می‌دهد و منجر به بهبود تراز تجاری خواهد شد.

وزیر صنعت با اشاره به این‌که ایران قابلیت‌های بزرگ معدنی، کشاورزی، توانمندی‌های صنعتی و دانش صدور خدمات فنی مهندسی دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مکانیزم‌های تاثیرگذار در اقتصاد هر کشور استفاده از ابزار و راهکارهای متنوع است.

وی افزود: از این رو چند سالی است برنامه‌ریزی گسترده‌ای بر اساس قابلیت‌های کشور برای افزایش صادرات غیرنفتی صورت گرفته است تا سبد اقتصادی کشور متنوع شود.

۱۳۹۱/۵/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...