نسخه چاپی

بررسی دیدار رهبر انقلاب، رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص با دانشجویان

كدام دیدارهای مسئولین مهندسی شده‌اند؟

بررسی دیدارهای دانشجویان با مسئولین مختلف كشور و طرح مسائل مطرح شده به خوبی بیانگر دیدگاه‌های مسئولین و قدرت تحمل شنیدن انتقادات از جانب آن‌ها را نمایان می‌سازد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، «این دیدار مهندسی شده است!» جمله‌ای که در وهله اول ذهن را درگیر رابطه میزبان و لابی گری افرادی می‌کند که در این دیدار حضور پیدا کرده‌اند. دیداری که به زعم مناسبتی خاص برای عده‌ای حکم یک دورهمی با رنگ و بوی تعریف و تمجیدهای به ظاهر انتقاد گونه را دارد. محفلی که به ظاهر برای عرضه طرح دغدغه‌ها و انتقادات جدی نسبت به مسؤولان کشور است و باید جدی‌ترین نقدها و مهم‌ترین سوالات درباره عملکرد دستگاه‌های مختلف از قوای سه‌گانه گرفته تا مجموعه‌ها و نهادهای نظامی و اقتصادی و… در آن مطرح شود اما جای تنها کسانی که در این نوع محافل خالی ست جای منتقدین است!

طبق رسم هر ساله ماه مبارک رمضان دیدارهای مختلفی با حضور دانشجویان و مسئولان برگزار می‌شود که هر کدام دارای بار خبری، محتوا و حاشیه‌های خاص خودش است. امسال نیز مسئولین کشور در دیدارهایی با دانشجویان شنونده سخنان این قشر تاثیر گذار در جامعه بودند.

«باید یاد بگیریم به هر حزب، تفکر یا پایگاهی که معتقد هستیم انصاف را رعایت کنیم. هیچ‌کدام از مدیران و مسئولان دانشگاه آزاد حق ندارند بین دانشجویان تبعیض قائل شوند.» این بخشی از سخنان چند روز پیش طه هاشمی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد در نشست فعالان تشکل‌های دانشجویی با رییس دانشگاه آزاد است.

درست پس سخنان طه هاشمی در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام، محفلی برای دیدار هاشمی رفسنجانی با فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد شکل گرفت. محفلی که علاوه بر سوالات و ابهاماتی پیرامون گرایش خاص دعوت شوندگان (دانشجویان)، دغدغه‌های مطرح شده از جانب آنان نیز مورد سوال جدی است.



فعالین دانشجویی از برخوردهای سلیقه‌ای موجود در دانشگاه و تبعیض‌های موجود بین بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌های دانشجویی گله‌مند بودند که هاشمی رفسنجانی در پاسخ به ایجاد این محدودیت‌ها برای تشکل‌ها و نشریات دانشجویی گفت: که این محدودیت ها باعث رشد و مورد توجه قرار گرفتن شما می‌شود وگرنه شما هم مانند بسیج دانشجوی می‌شدید.

همچنین یکی دیگر از دانشجویان در سخنان خود به وضعیت نامناسب یک متهم امنیتی که سال گذشته دستگیر شده بود اشاره کرد که با تشویق پر شور حضار همراه شد. زیر سوال بردن دیگر دیدارهای دانشجویان توسط یکی دیگر از نمایندگان دانشجویی و طرح این ادعا که این دیدارها از قبل مهندسی می‌شوند و کسانی که در آن سخنرانی می‌کنند از جنس دانشجویان نیستند نیز از دیگر حواشی این دیدار به شمار می‌رود.

همه این صحبت‌ها و ادعاها در حالی مطرح شد که در این دیدار هیچ خبری از دانشجویانی با گرایش سیاسی غیر از هاشمی و اطرافیانش نبود. همه وقت سخنرانی دانشجویان در این دیدار به تقدیر از هاشمی، دولت و اطرافیان و انتقاد از بقیه طیف های مخالف گذشت.



دیدار دانشجویان با هاشمی یک میتینگ سیاسی بود

کاشانی مسئول بسیج دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در خصوص دیدار هفته گذشته هاشمی رفسنجانی با جمعی از فعالین تشکل‌های دانشجویی گفت: هفته گذشته تعدادی از اقشار مختلف دانشجویی با آقای هاشمی دیدار داشتند اما لازم است در این باب چند نکته را یادآور شوم اول اینکه این دانشجویانی که طبق سایت اقای هاشمی و سایر خبرگزاری‌ها از اقشار مختلف دانشجویی بوده اند باید روشن شود که از چه طیف‌هایی بوده اند چرا که در دیدار آن روز قشر خاصی از دانشجویان حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: ما در طیف مدعوین این مراسم، تشکل‌های مختلف دانشجویی را مشاهده نمی‌کنیم شاید بهتر بتوان گفت که این جلسه بیشتر شبیه یک میتینگ سیاسی بوده تا دیدار با تشکل‌های دانشجویی.

کاشانی در خصوص سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که آن روز مقابل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایراد سخنرانی پرداخته‌اند خاطر نشان کرد: این دانشجویان با افکاری خاص و در راستای دو قطبی سازی در درون دانشگاهها به بیان دغدغه‌های خود پرداخته اند اگر از تشکل های مختلف دعوت می‌شد آن وقت می توان گفت این جلسه ماهیت یک دیدار دانشجویی داشته است.

مسئول بسیج دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار داشت: حتی به برخی از نمایندگانی که به اسم فعالین تشکلی در جلسه آن روز حضور پیدا کردند نیز صراحتا نمی‌توان گفت فعال تشکلی چرا که نماینده ای که از دانشگاه آزاد مشهد به این دیدار رفته بود دانشجویی است که سه ترم در دانشگاه مشروط شده است و نامه اخراجی برای آن صادر شده و اصلا دبیر انجمن اندیشه‌های دانشجویی نیستند که به عنوان دبیر این انجمن به تهران رفته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای هاشمی دانشگاه آزاد را حیات خلوت سیاسی خود می داند. هم چنین نمی توان این تشکل‌ها را تشکل هایی دانست که در راستای جنبش دانشجویی حرکت و تلاش می کنند چرا که آنها را در مواقع حساس نمی‌بینیم.

چند ساعت پس از این دیدار که ظهر روز چهارشنبه نهم تیرماه برگزار شد برای صرف افطار مراسمی به میزبانی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می شود که در آن هیچ یک از ۵ تشکل بزرگ انقلابی و دانشجویی کشور دعوت نشده و حضور پیدا نکرده‌اند و جالب این جاست که مدعوین دیدار هاشمی مستقیما به دیدار رئیس جمهور می روند.


تمامی نمایندگانی که پشت تریبون می‌روند هم صدا، مدح و ستایش دولت تدبیر و امید و تشکر از رئیس جمهور به پاس اهتمام و ضرورت بخشیدن عمل به تمامی وعده های انتخاباتی را سر می‌دهند تا روحانی در فاصله یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری با شنیدن این حرف ها قدری پشتش گرم شود. اما نشنیدن صدای منتقدانی که به گفته خودش باید عرصه برای نقد دلسوزانه آنها باز باشد و می‌توانست واقعیت‌های دیگری را برایش نمایان سازد، موجبات زیر سوال رفتن شعار انتخاباتی دولت را فراهم کرد.

هیچ گوش شنوایی نیست

منصور سمائی، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه امام حسین(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ضمن ابراز تاسف از گزینشی بودن دیدار اخیر دانشجویان با رئیس جمهور بیان داشت: کم محلی به دانشجویان انقلابی در دوران ریاست روحانی کاملا مشخص است.

وی ادامه داد: با اینکه روحانی در این سخنرانی های خود می‌گوید صدای نقد و شنیده میشود، اما اصلا چنین چیزی در عمل به اتفاق نيفتاده است. از سال گذشته دانشجویان پیشنهادات زیادی برای تولید و اقتصاد مقاومتی دادند، اما هیچ گوش شنوایی آن را نشنید.

رئیس جمهور نیاز به تشکل هایی دارد که در انتخابات سال 96 برای وی کار کنند

متین منتظمی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سراسر کشور نیز در این خصوص می‌گوید: سال گذشته رهبر انقلاب تاکید زیادی روی تشکل‌های یک بار مصرف داشتند و خواستار عدم حمایت از آنها شدند؛ اما متاسفانه شاهد هستیم هم در ایام انتخابات از آنها حمایت شد و هم عده ای در وزارت علوم خواستار گسترش و زنجیره ای کردن آنها هستند. رییس جمهور نیاز به تشکل‌هایی دارد که در انتخابات سال 96 برای وی کار کنند، اما تشکلی که دارای سابقه چندین دهه فعالیت انقلابی است، چنین باجی را نمي دهد.

وی تصدیق کرد: تشکل‌های انقلابی از فردی حمایت می‌کند که خادم انقلاب و مردم باشد؛ اما دولت سعی دارد برخی تشکل‌ها را زنده نگه دارد تا در انتخابات سال آینده از آنها استفاده کند. دعوت از تشکل های فصلی به ضیافت افطار ريس جمهور و استفاده ابزاری از دانشجویان غیر از اخلاق است. عمر برخی از این تشکل‌های فصلی به چند ماه بیشتر نميرسد و قطعا بدنبال جذب حمایت آنها برای انتخابات آینده هستند.

دیدار دیشب روحانی فقط با جوانان و طرفداران دولت بود

زینلیان، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سراسر کشور با اشاره به عدم دعوت رئيس جمهور از نمایندگان پنج تشکل بزرگ و انقلابی دانشجویی در دیدار و ضیافت افطاری با جوانان و دانشجويان تصریح کرد: این رفتار رئيس جمهور باعث می‌شود وی تنها شاهد تعریف و تمجید از سوی طرفداران خود باشد و صدای منتقدین را نشنود.

این فعال دانشجویی ادامه داد: جلسه رئيس جمهور با جوانان و دانشجویان نبوده است، زیرا تمام سلیقه‌ها در این دیدار حضور نداشته‌اند؛ بلکه جلسه بین جوانان و طرفداران دولت تدبیر و امید با آقای روحانی بوده است.

دبیر کل جامعه دانشجویان سراسر کشور اظهار داشت: این نوع رفتار دولت و رئیس جمهور در سه سال گذشته نیز وجود داشته است و اگر مطالبه گری دانشجویان انقلابی نبود، حتی جلسه 16 آذر سال گذشته نیز فرمایشی بود.

انتقادات صریح دانشجویان از صدر تا ذیل نظام در دیدار رهبری

شنبه ۱۲ تیر ماه فرا رسید و دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب طبق رسم هر ساله در نیمه‌های ماه مبارک رمضان برگزار شد. این دیدار همانند سال گذشته به خاطر طولانی بودن مباحث و حرف‌ها به بعد از نماز و افطار موکول شد. دانشجویان درباره هر آنچه در کشور و منطقه رخ می‌دهد سخن گفتند از آموزش عالی، وضعیت فرهنگ در دانشگاه، آمار نگران کننده ازدواج جوانان تا بحث پر حاشیه حقوق‌های نجومی، سیستم غیر انتفاعی آموزش و پرورش، سربازی، پرونده ناتمام بورسیه‌ها، اقتصاد مقاومتی و ...

در دیدارهای رهبری علاوه بر تشکل‌های انقلابی و انتقادات بی پروای آنها از صدر تا ذیل نظام و مسئولین، انتقاداتی از جنس دیگز نیز مطرح می‌شود. امسال نیز حرف‌های نماینده نشریات دانشجویی وزارت علوم مقابل رهبر از این دست بود: « امروز پس از گذشت 37 سال از عمر افتخارآمیز نظام جمهوری اسلامی، تحدیدها و استثنائات و یا ارائه تفاسیر ناصواب از این اصول، در بعضی حوزه‌ها جای اصل و استثناء را عوض نموده است. برای نمونه بعضاً انتقاد از وضعیت برخی نهادهای تحت نظر جنابعالی یا پرسش از برخی نظرات حضرتعالی منجر به برخورد با نشریات شده و مدیرمسئول و سردبیر و نویسنده را راهی راهروهای پرپیچ و خم دادسرا و دادگاه می کند.

تحلیل علمی و کارشناسانه آسیب های اجتماعی، مصداق سیاه نمایی دانسته شده و منجر به برخورد با نشریات می‌گردد. برخی مقامات قضایی اختیار خود را آنچنان بالا می بینند که بر خلاف اصل 24 قانون اساسی، عملاً در جایگاه قانونگزار نشسته و حقوق عمومی را تحدید و تضییق می‌کنند.

یا به عنوان نمونه‌ای دیگر، اعمال محدودیت‌های روزافزون بر روند تأسیس و یا فعالیت برخی تشکل های دانشجویی با سلایق سیاسی-اجتماعی متفاوت و یا منتقد، شوراهای صنفی و کانون‌های فرهنگی-هنری و... در دانشگاه‌ها، آن هم با برچسب زنی های ناصواب، مخل حقوق اجتماعی دانشجویان و مانعی در مسیر اعتلای فرهنگی دانشگاه‌ها شده است.

همین مسأله باعث شده که حتی جلسه حاضر نیز بازنمای همه تفکرات و سلایق حاضر در دانشگاه نباشد. لذا تدبیر راهکارهای قانونی و اجرایی برای تأمین حقوق مهمی همچون تأسیس و یا عضویت در تشکل ها و احزاب و گروه های با سلایق سیاسی- فرهنگی- اجتماعی متفاوت و یا تشکیل اجتماعات، امری ضروری به نظر می آید.

با برخی نظرات حضرتعالی اختلاف نظر دارم...

رهبر انقلاب! من سه ساله بودم که پدرم در عملیات کربلای 5 در شلمچه شهید شدند و یقین دارم که اگر خدای ناکرده روزی هر قدرت خارجی، حتی گوشه چشمی به خاک ایران بیندازد، در دفاع از تمامیت ارضی و کیان نظام جمهوری اسلامی ذره ای تردید نمی‌کنم.

من ضمن اعتقاد به دیدگاه‌های جنابعالی در عرصه هایی مانند استکبارستیزی یا عدالت اقتصادی، با برخی نظرات حضرتعالی در حوزه سیاست داخلی و یا عملکرد برخی نهادهای زیرمجموعه رهبری، اختلاف نظر دارم.»

بیان صریح این انتقادات در دیدار رهبری نشان دهنده چشم انداز وسیع عرصه آزادی بیان مقابل شخص اول مملکت است. اگر قرار به مهندسی شدن چنین دیداری بود قطعا کسی همانند این نماینده نه تنها حق صحبت که حق حضور در این محفل را هم نباید می داشت. همچنین صدا و سیمای کشور نیز باید با تاکتیک دروازه بانی خبر صحبت‌های این دانشجو را با سانسور به خورد مردم جامعه می‌داد تا مبادا زیر پوسته باورهای مردم انتقاد از شخص اول نظام شکل بگیرد!

کامفیروزی پس از پایان سخنانش مثل بقیه سخنرانان پیش رهبر می‌رود و از نزدیک حرف می‌زند و از ایشان می‌خواهد که دستخطی برایش بنویسند و کاغذی را که در دست دارد جلو می‌برد؛ رهبری می‌گویند: باشه... می‌نویسم... اما پشت کاغذ نه، قرآن باشه یا کتاب باشه...

حضرت آیت الله خامنه‌ای در قرآن اهدایی به دانشجوی منتقد محمدعلی کامفیروزی نوشتند: «در سایه قرآن زندگی کنید ان‌شاالله»

بررسی دیدارهای دانشجویان با مسئولین مختلف کشور و طرح مسائل مطرح شده به خوبی بیانگر دیدگاه‌های مسئولین و قدرت تحمل شنیدن انتقادات از جانب آنها را نمایان می‌سازد. جایی که مدعیان برابری حقوق تشکل‌ها و دانشجویان در دیدارهایشان از یک طیف خاص و همسو با خود دعوت می‌کنند و یا در جایی دیگر جنس سخنان همگی در تقدیر و تشکر خلاصه می‌شود باید رد پای خودکامگی و خودرایی را مشاهده کرد.

۱۳۹۵/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...