نسخه چاپی

طرح سنا برای جلوگیری از اجرای قرارداد بوئینگ با ایران

یك سناتور آمریكایی طرحی ارائه كرده كه خواستار جلوگیری از تسهیل مبادلات مالی مربوط به قرارداد چند میلیارد دلاری شركت بوئینگ با ایران هستند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، رهبری این حزب در مجلس سنا برای جلوگیری از فروش هواپیمای بوئینگ به ایران را به عهده گرفته است.

بنا به گزارش «واشنگتن‌تایمز»، آقای «روبیو» روز پنجشنبه طرحی معرفی کرده که هر گونه احتمال مبنی بر اینکه «بانک صادرات-واردات آمریکا» وظیفه تأمین مالی توافق بالغ بر 17 میلیارد دلاری بین بوئینگ و دولت ایران را به عهده بگیرد را ممنوع می‌کند.

«تام کاتن»، «جان کورنین» و «تد کروز»، سه نماینده جمهوری‌خواه در مجلس سنا، حامیان این طرح هستند.

در همین حال، نماینده‌های جمهوری‌خواه کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان نیز روز پنجشنبه به بررسی طرح‌هایی پرداختند که در مسیر فروش هواپیمای بوئینگ به ایران مانع‌تراشی می‌کند.

بانک «صادرات-واردات آمریکا»، یک سازمان رسمی دولت فدرال ایالات متحده برای تسهیل خرید کالاهای این کشور از سوی مشتریان خارجی، هفته گذشته تصریح کرد که طبق قوانین واشنگتن مجاز به کمک به فروش کالا به ایران نیست.

نمایندگان جمهوری‌خواه علی‌رغم این می‌گویند که در قوانین فعلی، یک شکاف وجود دارد: ایران می‌تواند از یک شرکت واسطه برای خرید هواپیماها استفاده کند، و این شرکت واسطه می‌تواند هواپیماها را طی فرایندهایی کاملاً قانونی به ایران منتقل کند. طرح قانونی روبیو، این شکاف را برطرف می‌کند.

شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» اخیراً به توافقی برای فروش بیش از 100 فروند هواپیما به «ایران‌ایر» دست یافته، اما دولت آمریکا باید برای اجرای آن مجوز صادر کند.

در هفته‌های گذشته چندین نفر از نمایندگان کنگره آمریکا به شرکت بوئینگ نامه نوشته و خواستار لغو این توافق شده‌اند.

۱۳۹۵/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...