نسخه چاپی

جاده ای كه زیبایی هایش در ترافیك گم شد

مسیر گردشگری كرج - چالوس كه ازآن به عنوان یكی از جاده های زیبای جهان نام برده می شود در ایام تعطیل سال یافصل تابستان گاهی حجم ترافیك آن به حدی می رسد كه زیبایی های جاده در گریزبرای یافتن مفرگاه از دیده ها محو و خاطرات ناخوشایند در عمق وجود گردشگران جا خشك می كند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، هر سال درروزهای نوروزی یا زمان سفرهای تابستانی ترافیک آنچنان در جاده چالوس درهم تنیده می شود که استراحتگاهی کوچک برای تازه کردن نفس باقی نمی ماند چه برسد به آنکه گریزگاهی برای خلاصی از ترافیک پیدا کرد.

خاطرات تلخ ترافیکی این جاده هر سال و هرماه تکرار می شود تا شاید مسئولان امر برای جایگزینی و تکمیل مسیر جدید دست بجنانند و مردم را از این کلاف سردرگم ترافیک رهایی بخشند.

تازه ترین مشکل حاد ترافیکی جاده چالوس روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه بذر خستگی در عمق وجود هزاران گردشگر و مسافر کاشت، گره کوری که نه تنها مردم را برای بیش از هشت ساعت درارتفاعات شمالی و جنوبی البرز گرفتار کرد بلکه تعدادی را در درون تونل ها به حبس کشاند.

شدت ترافیک جاده گاهی به حدی است که امکان امداد و نجات برای آسیب دیدگان احتمالی بسیار دشوار است و ازهمه مهمتر ده ها خانوار روستایی را در حاشیه این جاده خانه نشین می کند و امکان خدمات دهی به آنان نزدیک به صفر می شود.

موضوع ترافیک جاده کرج - چالوس ازهر منظر که مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد چندین کتاب قطور می شود نوشت چراکه مشکلات ترافیکی این باریک راه چنان جانکاه و نفس گیر است که باید در گرداب آن گرفتار شد تا حال و روز مسافران و گردشگران جاده را درک کرد.

پایان یک ماه روزه داری و عبادت فرصتی پیش آمد تا ساکنان دو کلانشهر تهران و کرج برای گرفتن نفسی تازه راه بهشت شمال را درپیش گیرند اما غافل از اینکه بسیاری از آنان ساعت ها گرفتار ترافیکی شدند که مجال فرار از آن نبود.

با اینکه طی کردن مسافت کرج تا چالوس حدود چهار ساعتی در روزهای عادی زمان می برد اما برای مسافران روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه ، این مسیر ۱۶۰ کیلومتری بیش از ۱۲ ساعت آب خورد.

گرمای هوا ، آلودگی تونل ها ، محدودیت سوخت و مواد غذایی آنچنان عرصه را برمردم تنگ کرد که در چنین روزهایی هوای شمال به سرشان نزند.

شدت آلودگی هوا در داخل تونل ها به حدی بود که ۲۳ نفر از سرنشینان خودروها در تونل کندوان دچار مشکل تنفسی و مسموم شدند که امدادگران هلال احمر به اکسیژن تراپی آنان پرداختند.

در این وضعیت سخت و نفس گیر برای گردشگران و مسافران مجالی باقی نمی ماند تا از زیبایی های طبیعی جاده چالوس مانند رودخانه کرج و سد امیر کبیر و چندین جاذبه طبیعی آن لذب ببرند.

با این حال جاده تاریخی و گردشگری چالوس که به گفته مسئولان اجرایی موقعیت سخت کوهستانی امکان گشاده رویی را ازآن سلب کرده تنها در سال جاری به دست پیمانکاران آسفالت سپرده شده و خبری در تعریض و شانه سازی آن نیست.

به گفته عباس صفری معاون راهداری استان البرز طی سال گذشته و امسال حدود ۴۰ کیلومتر از این جاده در حوزه استحفاظی البرز آسفالت شده و آسفالت مابقی مسیر در البرز در دست اقدام است.

وی می گوید: اعتبار کافی برای نگهداری راه های استان البرز نداریم چه برسد به اینکه جاده چالوس را تعریض کنیم.

با این حال فقط یک دسترسی محلی در محدوده روستاهای نوجان ، آتشگاه و جاده چالوس برای فرار از ترافیک و عبور و مرور مردم طی ۲ سال گذشته احداث شد که البته این مسیر تنها بخش کوچکی از ترافیک را روان سازی می کند.

آنچه به هزاران شهروندان تهرانی و البرزی و گردشگران کشور به رفت وآمد در مسیر شمال امید بخشیده است، ساخت آزاد راه تهران - شمال است که به موازات جاده چالوس ، گردشگران را به مازندان می رساند.

اما اکنون چند سالی است که این آزاد راه توسط پیمانکاران داخلی وخارجی این دست و آن دست می شود و به علل مختلف روند اجرایی آن زمانبر شده است.

اگرچه بازدید اخیر معاون اول رئیس جمهوری از این طرح بزرگ ملی، امید مردم را به تکمیل بزرگراه شمالی بیشتر کرد اما مردم انتظار دارند با بکارگیری شرکت های پیمانکاری متعدد این مسیر هرچه زودتر به سرانجام برسد.

به هرحال تا احداث آزاد راه تهران شمال انتظار می رود مسئولان انتظامی و اجرایی با استفاده از شیوه های اصولی و اطلاع رسانی دقیق ، ترافیک سنگین جاده کرج - چالوس را مدیریت کنند تا شاهد حوادث ناگواری در این مسیر پرگردشگر نباشیم.

۱۳۹۵/۴/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...