نسخه چاپی

لاله افتخاری در گفتگو با نما:

خواص اگر صریح موضع می گرفتند، خسارات فتنه پایین می آمد/ حساسیت رهبر انقلاب به فتنه، به خاطر حضور فتنه گران در قالب های مختلف است

عکس خبري -خواص اگر صريح موضع مي گرفتند، خسارات فتنه پايين مي آمد/ حساسيت رهبر انقلاب به فتنه، به خاطر حضور فتنه گران در قالب هاي مختلف است

اگر خواص ما زودتر و صریح تر موضع گیری می كردند، نه این همه خسارت داخلی و خارجی به نظام تحمیل می شد و نه 9دی به تأخیر می افتاد. خواص می توانستند نقش محوری ایفا كنند و در همان ابتدای فتنه اطلاعات لازم را به جامعه بدهند، ولی این تأخیر باعث شد كه هم خسارات زیادی ببینیم و هم تحریم ها تشدید شوند؛ به نحوی كه الان داریم بار آن تحریم ها را تحمل می كنیم.

اشاره: با وجود سپری شدن 7 سال از فتنه سال 88، همچنان شاهدیم که رهبر انقلاب به مناسبت های مختلف از آن یاد می کنند و حساسیت های خود را به انحاء مختلف در این خصوص اعلام می دارند. در دیدارهای رمضانی امسال معظم له، حداقل در دو نوبت ایشان به موضوع فتنه اشاره مستقیم داشتند؛ نخست در دیدار اعضای هیئت دولت و نوبت بعد در دیدار با دانشجویان. در مورد اخیر، رهبر انقلاب به صراحت فرمودند که بنده نسبت به فتنه حساس هستم و در خصوص آن مواضع صریح اتخاذ می کنم. ایشان همچنین از رسمی یاد کردند که در آن، برخی خواص، با اینکه ادعای طرفداری از امام و انقلاب را دارند اما در مقابل فتنه موضع گیری نمی کنند. خبرنگار نما  پیرو این موضوع، گفتگویی را با سرکار خانم لاله افتخاری نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی انجام داده است که ماحصل آن را در ادامه می خوانید.



 رهبر انقلاب فرمودند رسم شده است که برخی ها در عین اینکه نسبت به امام و انقلاب اظهار ارادت می کنند اما در مقابل فتنه موضع نمی گیرند. به نظر شما علت بوقوع پیوستن چنین پدیده ای چیست؟
 با عرض قبولی طاعات و تبریک عید فطر. رهبر انقلاب بر اساس سیره انبیاء و رسل الهی و این آیه قرآن که می فرماید: «أَدعو إِلَى اللَّهِ عَلى بَصيرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَني» حرکت می کنند؛ یعنی با بصیرت و بینش حرکت می کنند و به نور قرآن و عترت، راه را روشن می بینند. ولی برخی افراد، چون در مسیر شفافی حرکت نمی کنند و برنامه مشخصی ندارند؛ رفتار، تفکرات و موضع گیری های آنها از حالت ثبات برخوردار نیست. این افراد به دلیل اینکه از پشتوانه الهی و قرآن و عترت و پشتوانه منطقی برخوردار نیستند، شجاعت موضع گیری ندارند؛ پشتوانه مواضع آنها گاهی اوقات در فتنه و گاهی هم به خارج از کشور بر می گردد. اینگونه افراد مصداق آیه شریفه قرآن هستند که می فرماید: « وَإِذَا لَقُواْ الَّذِينَ آمَنُواْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ إِلَى شَيَاطِينِهِمْ قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ»؛ یعنی با گروه مؤمنین به یک گونه رفتار می کنند و زمانی که با گروه فتنه گران همراه می شوند، به گونه ای دیگر رفتار می کنند؛ منافقین نیز اینگونه هستند. این دسته از افراد رنگ و صبغه الهی ندارند تا هم درخشان و هدایت گر باشند و هم بتواند برای خودشان یک صراط مستقیم و مسیرو اضحی را ترسیم کنند. بنابراین اینها دارای تذبذب هستند؛ همان چیزی که قرآن می فرماید: «مذبذبین بین ذالک»؛ یعنی حرکت آنها زیکزاکی است و در بین خودشان هم اختلاف وجود دارد.




 به طور کلی، سکوت خواص در شرایط فتنه، چه خسارات و لطماتی را ممکن است در پی داشته باشد؟
 سکوت خواص در فتنه، باعث جری شدن بیشتر فتنه گران می شود و باعث می شود که مردمی که چهره واقعی فتنه گران را نمی شناسند، به تبع آنها دچار اشتباه و یا شبهه شوند و مشکلاتی برایشان بوجود آید. اما اگر همه کسانی که صاحب بینش و بصیرت هستند، با صراحت و شجاعت موضع گیری کنند، هم فتنه و فتنه گران تضعیف می شوند و عرصه جولان پیدا نمی کنند و هم افرادی که دچار فتنه شده اند راه خودشان را پیدا می کنند. همچنان که دیدیم که حضرت آقا با بصیرت و روشنگری هایی که انجام دادند، مردم را با خود همراه کردند و در نهایت منجر به ایجاد 9دی شد. اگر مواضع شفاف و روشنگری های حضرت آقا نبود، 9 دی بوجود نمی آمد. بنابراین، همانطور که رهبر انقلاب فرمودند؛ خواص اگر به موقع به میدان می آمدند حسین بن علی ها به قربانگاه نمی رفتند. تعلل خواص و رودربایستی و مصلحت اندیشی هایی که به خرج می دهند، باعث می شود که هم خود و مردم آسیب ببینند و هم نظام اسلامی خسارت ببیند.




 در فتنه سال 88 اگر خواص زودتر اعلام موضع می کردند، فتنه زودتر ختم نمی شد؟
 قطعا همینگونه می شد؛ اگر خواص زودتر موضع گیری می کردند، 9 دی زودتر رخ می داد. 9 دی نماد بصیرت جامعه ما بود؛ درواقع کسانی که در گذشته روبروی هم ایستاده بودند، در 9دی کنار هم قرار گرفتند؛ چه کسانی که مفتون فتنه بودند و چه کسانی که فریب فتنه را نخورده بودند، همه در این روز در کنار هم قرار گرفتند. اما اگر خواص ما زودتر و صریح تر موضع گیری می کردند، نه این همه خسارت داخلی و خارجی به نظام تحمیل می شد و نه 9دی به تأخیر می افتاد. خواص می توانستند نقش محوری ایفا کنند و در همان ابتدای فتنه اطلاعات لازم را به جامعه بدهند، ولی این تأخیر باعث شد که هم خسارات زیادی ببینیم و هم تحریم ها تشدید شوند؛ به نحوی که الان داریم بار آن تحریم ها را تحمل می کنیم.



 با وجود اینکه 7 سال از فتنه 88 سپری شده است، علت یادآوری مکرر این موضوع از سوی رهبر انقلاب و تأکید مجدد بر موضع گیری در شرایط فتنه چیست؟

همانطور که حضرت علی علیه السلام می فرمایند؛ اصحاب نفاق و فتنه و امثالهم، اگر از یک طرف سرشان زده بشود، از طرف دیگر سر بیرون می آورند. تأکیدات حضرت آقا روی مسئله فتنه، به خاطر همین موضوع است؛ یعنی اگر از یک روزنه بیرون رانده شوند، از راه میانبر و از کانال دیگری وارد می شوند. فتنه گران همچنان هستند، اما ممکن است قالب و چهره آنها عوض شده باشد. مسیری که حضرت آقا در پیش گرفته اند، مسیر اهلبیت علیهم السلام است که فتنه گران را به جامعه معرفی می کردند و جوانان را از همراهی با آنان برحذر می داشتند.

۱۳۹۵/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...