نسخه چاپی

وقوع ۷۲۰ پس‌لرزه در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان مدیریت بحران كشور با اشاره به اینكه در سه روز اخیر ۷۲۰ پس‌لرزه آذربایجان شرقی را لرزانده است، گفت: تاكنون ۵۴ هزار نفر اسكان اضطراری یافتند.

به گزارش نما به نقل از فارس، حسن قدمی در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در آذربایجان شرقی اظهار داشت:‌ تاکنون 720 پس‌لرزه آذربایجان شرقی را لرزانده است که از این تعداد 257 پس‌لرزه بالای 2.5 ریشتر و 27 پس‌لرزه بیش از 4 ریشتر بوده است.

وی ادامه داد:‌ شهرستان اهر طی 50 سال گذشته سابقه وقوع زلزله بالای 3 ریشتر سه بار داشته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان داشت: در حال حاضر با توجه به وضعیت و تعریفی که از امدادرسانی داریم اسکان موقت شروع شده است.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر اصلی‌ترین ارگان در زلزله‌ها و حوادث طبیعی است، بیان داشت: در روزهای نخست حادثه نارضایتی‌هایی وجود داشت که پس از بازدید مسئولان ارشد و تأکیدات آنها اقدامات امدادی با شتاب بیشتری انجام می‌شود.

قدمی افزود: پس از گذشت 80 ساعت از وقوع زلزله آذربایجان شرقی بیش از 14 هزار چادر، 37 هزار پتو، 35 هزار بسته غذایی، 142 هزار کنسروجات و 40 هزار قرص نان از سوی کمیته امداد خمینی (ره) در این مناطق توزیع شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت:‌ تاکنون 54 هزار نفر از زلزله‌زدگان اسکان اضطراری یافته‌اند.

وی درباره تشکیل کارگروه و وظایف محوله آن بیان داشت: به دنبال تأکیدات رئیس جمهور مسئولان ارشد دولت از این زلزله بازدید و دستورات لازم را پس از تشکیل کارگروه اعلام کردند.

قدمی با اشاره به اینکه ۲ ماه پس از اسکان اضطراری، اسکان موقت آغاز می‌شود، گفت:‌دولت در تلاش است که مرحله اسکان موقت را حذف کند و پس گذشت 2 ماه از این حادثه اسکان دائمی آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه سازمان مدیریت بحران کشور نظارت بر دستگاههای امدادی در بحران است، گفت:‌ در این حادثه 240 روستا آسیب دیدند که تاکنون 155 روستا شناسایی و برای ساخت 9 هزار و 384 واحد مسکونی اقدام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پیشگیری باید مقدم بر آمادگی و مقابله قرار گیرد، گفت‌: در صورتی که پیشگیری و امکاناتی برای مقاوم‌سازی خانه‌ها ایجاد می‌شد قطعاً‌ شاهد از بین رفتن 250 تا 260 نفر از هموطنان نبودیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چرا تاکنون آمارهای متفاوتی از تلفات این حادثه اعلام شده است، گفت: متأسفانه ارگان‌های مختلفی آمارهای فوتی را اعلام می‌کنند که تناقض‌هایی دارد.

قدمی درباره مصدومان این حادثه گفت: بر اساس آمار رسمی هزار و 620 نفر مصدوم شدند که از این تعداد 500 نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری و مابقی ترخیص شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بعد از گذشت 12 ساعت از حادثه اخیر کار امداد و نجات به اتمام رسید، گفت: پیدا شدن 2 نفر در زیر آوارها را تکذیب می‌کنیم و براساس گزارش‌های مدیریت بحران این موضوع صحت ندارد.

وی به آموزش مردم قبل از وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: معتقدیم یکی از عوامل پیشگیری آموزش‌های مردمی است و در این خصوص کلاس‌های امداد و نجات توسط جمعیت هلال احمر تشکیل می‌شود.

قدمی به بیمه مسکن در قبال حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند با حدود 13 هزار تومان منازل خود را در مقابل حوادث طبیعی بیمه کنند.

۱۳۹۱/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...