نسخه چاپی

عربستان آماده جنگ نفتی با روسیه‬

خبرگزاری اسپوتنیك روز شنبه در گزارشی از آمادگی عربستان برای آغاز جنگ نفتی علیه روسیه در بازار آسیا خبر داد.

به گزارش نما ، ایرنا به نقل از اسپوتنیک نوشت: روسیه بزرگترین صادر کننده نفت خام به چین برای مدت سه ماه بوده و در این مسیر از عربستان پیشی گرفته است.
اما ریاض به این اقدام روسیه با کاهش بهای رسمی نفت در بازار آسیا واکنش نشان داده و آماده است در این بازار با روسیه وارد جنگ شود.
براساس آمار منتشر شده در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر ماه)، روسیه در ماه می (اردیبهشت - خرداد) به عنوان بزرگترین عرضه کننده نفتی به چین از عربستان جلو افتاد.
چین در ماه می پنج میلیون و ۲۴۵ تن تقریبا یک میلیون و ۲۴۰ هزار بشکه در روز نفت خام از روسیه وارد کرد و رکورد قبلی یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه در روز را شکست.
اما واردات نفت چین از عربستان در همین ماه به ۹۶۱ هزار بشکه در روز رسید که کمتر از یک میلیون بشکه در روز در ماه قبل از آن بود.
هر دو کشور روسیه و عربستان، چین را به عنوان بازار ارجح خود تلقی می کنند.
از سویی شرکت های پالاینده مستقل چین نفت کم گوگرد روسیه را ترجیح می دهند، زیرا حجم محموله های نفتی این کشور کوچکتر بوده و روسیه به لحاظ جغرافیایی به این شرکت ها نزدیکتر است.
اما نفت عربستان و عراق با گوگرد بیشتر برای این شرکت ها چندان مناسب نیست، زیرا حجم این محموله های نفتی، بزرگ است.
چین همکاری بین شرکت های پالاینده مستقل خود و روسیه را با سرعت بخشیدن به صدور مجوزهای واردات نفت خام و تعیین سهمیه برای پالایندگان مستقل ترویج می کند.
در این میان، عربستان سعودی اعلام کرد بهای رسمی نفت برای خریداران آسیایی و آمریکایی را کاهش می دهد.
شرکت دولتی نفت سعودی موسوم به آرامکو قیمت رسمی فروش نفت سبک به آسیا را کاهش داده است.
در نوشتاری که در روزنامه الشرق الاوسط منتشر شده، آمده است: اقدام عربستان در کاهش قیمت فروش نفت، بر شدت رقابت با رقبایی چون روسیه و امارات متحده عربی که خواستار سهم بیشتری در بازار آسیا هستند، می افزاید.
عربستان مقادیر بیشتری نفت را تولید و صادر کرده، اقدامی که به گفته تجار نفتی، ممکن است فشار بر رقبای این کشور همچون روسیه و امارات را بیشتر کند و بهای نفت در بازار آسیا را پایین آورد.

۱۳۹۵/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...