نسخه چاپی

پشت پرده های ایجاد فراكسیون های جدید در مجلس

پیش از انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس، از ما خواسته شد در جلسه‌ای به دعوت دكتر لاریجانی حاضر شویم كه بعداً اعلام شد، این جلسه فراكسیون ولایت بوده و ما هم به شدت اعتراض كردیم. در واقع جلسه «فراكسیون ولایت» به ‌عنوان «دوستداران لاریجانی» برگزار شد.

به گزارش نما به نقل از تابناک، اکنون در آستانه تشکیل جلسه فراکسیون امید، زمزمه‌های تشکیل فراکسیون سوم در راهرو‌های مجلس به گوش می‌رسد و شاید بتوان گفت، این روز‌ها پیگیری ایجاد فراکسیون سوم در مجلس و یارگیری مستقلین، یکی از اصلی ترین دغدغه‌ها در روند جریان‌سازی‌های مجلس دهم است.

از سوی دیگر، حضور یافتن لاریجانی در این فراکسیون و نامگذاری آن به فراکسیون «اعتدال» یا «رهروان ولایت»، علامت سؤال‌هایی هستند که در چند روز آینده، پاسخ آن‌ها روشن خواهد شد.

هم اکنون مجلس دارای دو فراکسیون اصلی است؛ فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون امید که با اضافه شدن فراکسیون سوم ممکن است تغییرات اساسی در صف بندی جناح‌ها در دو فراکسیون ایجاد شود. با این حال، چندین دیدگاه درباره ادامه کار فراکسیون‌ها در مجلس وجود دارد.

برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که اعضای فراکسیون ولایت یا فراکسیون اصولگرایی، از آنجا که خود را اکثریت مطلق در مجلس می‌داند، بعد از اولین تکانه‌ها برای تشکیلات جدید، بیشترین واکنش‌ها را به این موضوع از خود نشان خواهد داد؛ واکنش‌هایی که‌ گاه ممکن است همراه با نوعی عصبانیت باشد، چون این احتمال وجود دارد، تشکیل فراکسیون سوم، بیشترین ریزش اعضا را در میان ولایتی‌ها داشته باشد.

درباره فراکسیون امید نیز دو دیدگاه وجود دارد؛ یکی تغییر نام فراکسیون به فراکسیون امید و حامیان دولت تا با ورود افرادی مثل بهروز نعمتی و دیگر چهره‌های اعتدالی مجلس، تبدیل به فراکسیون صد و پنجاه تا صد و هشتاد نفره و بدل به فراکسیون اکثریت مجلس شود. دیدگاه دوم اینکه با خروج چهره‌های میانه‌رو، یک فراکسیون هشتاد تا صد نفری از نمایندگان صد درصد اصلاح‌طلب مجلس تشکیل شود.

با این حال، به نظر می‌رسد فراکسیون امید، وضعیت چندان مطلوبی در مجلس ندارد و اگر تغییرات همراه با دولت را نپذیرد، به احتمال زیاد این فراکسیون دچار تجزیه خواهد شد و عناصر حامی دولت در مجلس به همراه نیروهای اصولگرای حامی دولت که از فراکسیون ولایت جدا شده‌اند، فراکسیون جدیدی به نام فراکسیون مستقلین را شکل خواهند داد و در صورت ادامه این روند، ممکن است بدنه اجتماعی اصلاح طلبان نیز در آینده دچار ترک شود.

تشکیل فراکسیون سوم اجتناب ناپذیر است

با این حال، برخی نمایندگان مجلس بر این باور هستند که مشکلات اساسی در ساختار فراکسیونی وجود دارد و نمایندگان نمی توانند با برخی تندرو‌ها بر سر یک میز بنشینند؛ بنابراین، تشکیل فراکسیون سوم در مجلس اجتناب ناپذیر خواهد بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، قطعا یکی از پایه‌های اصلی تشکیل این فراکسیون است؛ فردی که در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها بار‌ها تمام قد از این اقدام دفاع کرد و ضمن تکذیب عضویتش در فراکسیون ولایت، فراکسیون اعتدال را فراکسیونی کارآمد در معادلات مجلس دانست.

وی صحبتش را از روز تشکیل فراکسیون ولایت آغاز کرد و گفت: پیش از انتخابات هیأت‌رئیسه مجلس، از ما خواسته شد در جلسه‌ای به دعوت دکتر لاریجانی حاضر شویم که بعداً اعلام شد، این جلسه فراکسیون ولایت بوده و ما هم به شدت اعتراض کردیم. در واقع جلسه «فراکسیون ولایت» به ‌عنوان «دوستداران لاریجانی» برگزار شد.

وی ادامه داد: از آنجا که این جلسه در شب قبل از انتخابات هیأت‌رئیسه برگزار شد و فکر کردیم، ادامه اعتراض ما ممکن است به ایجاد اختلاف میان نمایندگان بینجامد، صحبتی نکردیم و در هیچ جلسه دیگری نیز شرکت نکرده و نخواهیم کرد. در واقع آن جلسه نیز بدون هماهنگی با ما به ‌عنوان جلسه فراکسیون ولایت مطرح شد.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با وارد دانستن انتقاداتی به فراکسیون امید، بر لزوم فراکسیون اعتدال تأکید کرد و گفت: هیأت ‌مؤسس ۲۱ نفره فراکسیون مستقلان تشکیل شده است.

جعفرزاده با تأکید بر این‌که تشکیل فراکسیون مستقلان به ‌معنای تضعیف یا تقویت دو فراکسیون دیگر نیست، یادآور شد: ۲۱نفر از نمایندگان مستقل و اعتدالگرای مجلس دهم به‌ عنوان هیأت‌مؤسس فراکسیون مستقلان تصمیم دارند که فراکسیون سوم را تشکیل دهند و فکر می‌کنم به برخی بازی‌ها در صحن مجلس، نظم خواهد بخشید.

وقتی به اعضای فراکسیون ولایت نگاه می‌شود، این حقیقت موج می‌زند که تعداد قابل توجهی از اعضای فراکسیون ولایت را منتقدان جدی لاریجانی در بر می‌گیرد و طبیعی است، این احتمال در بزنگاه‌های حساس میثاق نانوشته فراموش شود.

اما در سوی دیگر این ماجرا، اعضای فراکسیون امید هستند. این نمایندگان، تشکیل فراکسیون جدید در مجلس را ناممکن ارزیابی و زمزمه‌های ایجاد شده در این باره را نوعی هدایت از بیرون برای تضعیف طیف اصلاح طلبان در مجلس قلمداد می‌کنند.

تجزیه فراکسیون امید نا‌ممکن است

سهیلا جلودارزاده نماینده مردم تهران در گفت‌و‌گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: فراکسیون امید با همین ترکیب کنونی، به کار خود ادامه خواهد داد و اینکه گفته می‌شود، افرادی تمایل دارند از فراکسیون جدا شوند، درست نیست؛ اما به هر حال افراد در تصمیم گیری مختارند و شاید برخی‌ تمایلاتی داشته باشند، ولی تجزیه فراکسیون امید نا‌ممکن است.

این نماینده مجلس گفت: به هر حال، این روز‌ها فراکسیون تنها به فکر تشکیل جلسه برای انتخاب اعضای هیأت رئیسه دائم است و تا کنون صحبتی در خصوص تجزیه این فراکسیون نشده و اگر هم صحبت‌هایی شده، احتمالا در فراکسیون ولایت بوده است.

همچنین عبدالکریم حسین‌زاده، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: این حرف‌ها زمزمه است و بعید است چنین چیزی رخ دهد.

اعضای فراکسیون جدید از فراکسیون اصولگرایان جدا می‌شوند

این نماینده مجلس گفت: از لحاظ سیاسی تصور من بر این است که مجلس ظرفیت تشکیل فراکسیون جدید را ندارد. همین فراکسیون‌های موجود تا کنون نتوانسته‌اند کاملا ظرفیت‌های خود را بروز دهند. اگر قرار است فراکسیون جدیدی در مجلس شکل گیرد، اعضای آن یا باید از فراکسیون اصولگرایان جدا شوند و یا از فراکسیون امید.

نماینده مردم نقده گفت: من این ظرفیت را در فراکسیون امید نمی‌بینم که تبدیل به دو فراکسیون شود، لذا اگر فراکسیون جدید هم بخواهد تشکیل شود به منزله حضور یک گفتمان جدید در مجلس نیست و می‌توان گفت، همه نمایندگان یک شکل فکر می‌کنند و تنها کاری که باید کرد، این است که با یک صدا شدن در مجلس نظارت‌های خود را بالا‌تر ببریم.

وی گفت: صحبت‌ها درباره تشکیل شدن فراکسیون جدید در مجلس همیشه بوده و اگر به یاد داشته باشید در مجلس گذشته نیز از این حرف‌ها زیاد زده می‌شد و در آن مجلس نیز عده‌ای از نمایندگان صحبت از تشکیل فراکسیون‌های جدید می‌کردند، یک روز خبر تشکیل فراکسیون اعتدال به گوش می‌رسید و یک روز دیگر خبر تشکیل فراکسیون حامیان دولت به گوش می‌رسد؛ اما تا روز آخر چنین اتفاقی رخ نداد.

وی گفت: بنابراین چنین فراکسیونی تشکیل نخواهد شد و اساسا نیاز به تشکیل چنین فراکسیونی نیست. به نظر می‌رسد، این انشقاق مربوط به فراکسیون امید نباشد و نهایتا این امکان هست که افرادی از فراکسیون ولایت جدا شده و به فراکسیون امید بپیوندند.

این نماینده در پایان گفت: فضاسازی‌ها همیشه بوده و تصور من این است که این تکانه‌ها بیشتر از بیرون هدایت می‌شوند و هدف تضعیف شرایط موجود است. تشکیل فراکسیون جدی، باعث ریزش هر دو فراکسیون خواهد شد که در کل به صلاح مجلس نیست. اگر هم هدف حمایت از دولت است که در شرایط موجود نیز مجلس و به طور کلی هر دو فراکسیون تمام تلاش خود را می‌کنند که دولت را در پیشبرد اهداف کمک کند؛ بنابراین، لزوم تشکیل فراکسیون جدید وجود ندارد.

۱۳۹۵/۴/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...