نسخه چاپی

اختصاصی نما/ به بهانه درگذشت بانو مهدیه الهی قمشه ایی:

هرچه كردم، همه از دولت قرآن كردم

عکس خبري -هرچه کردم، همه از دولت قرآن کردم

آنچه را كه مهدیه الهی قمشه ای در طی سالها تدریس می كرد، در تار و پود وجودش آمیخته شده بود. بیانات این بانوی بزرگ و تاثیرسخنانش یادآور خاطره پدر بزرگوارشان بود و همیشه كلامشان حاكی از این بود كه به پشتوانه خانواده ایی بزرگ و عالم و با ذوق و هنر والای خودشان به این درجه از كمال و فهم رسیده اند

مهدیه الهی قمشه ایی محقق بزرگ کشورمان که از ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ به دلیل مشکل تنفسی و عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود در ۱۹ تیر جان فانی را وداع و به دعوت حق لبیک گفت.

 نازنینا ملک دل تسخیر توست / پای جان بی قید در زنجیر توست
جرعه ای از جام هستی ریختی / عشق ما با عشق خویش امیختی

 مهدیه الهی قمشه‌ای شاعر، مولوی‌شناس و محقق ادبیات عرفانی، متخلص به آتش بود. او در سال 1316 در تهران به دنیا آمد. از سن 5 سالگی در خدمت پدر حکیم و فرزانه خود مرحوم آیت اللّه الهی قمشه ای درس می آموخت، مهدیه الهی قمشه ای از هفت سالگی با مثنوی «الاطفال» آشنا شده و در این راه علاوه بر محضر پدر از محضر اساتیدی چون «جلال همایی»، «شهابی»، «صدرالدین محلاتی»، «دکتر شفق» و «علامه جعفری» بهره برد. او سالها به تحقیق و تفحص در مثنوی مولوی و به تحلیل و تفسیر اشعار مثنوی و تطبیق آن با موضوعات قرآن کریم پرداخته بود و حدود 6000 بیت از ابیات مثنوی را در سینه سپرده و حفظ بود.
او بسیار به مولوی علاقه داشت در یکی از مصاحبه های خود گفته بود: "مثنوی مولانا تجلی قرآن است و ما تمام ظرایف دلبری شاعران را در کلام قرآن می بینیم.

مثنوی یا شاهنامه پیش تو / همچو قرآن است از جهل عدو
ما همه خاکیم و احمد کیمیاست / گرچه می ماند به ما او کی ز ماست

 آثار این مرحومه فاضله شامل: "بهار عشق" منتخب اشعار او به چاپ نشر خط زرین است. "معبد عشق"، مجموعه اشعارمهدیه الهی قمشه‌ای به چاپ نشر علم است و "کربلا وادی عشق" که سروده مهدی الهی قمشه‌ای برادر ایشان است و خانم مهدیه الهی قمشه‌ای آن را بازسرایی کردند. و آخرین اثر ایشان " خاطرات من با پدرم" است.
علی دهباشی، سردبیر و مدیرمسئول مجله بخارا، در گفتگو با پایگاه خبری نما درباره این بانوی بزرگوار گفت: خانم مهدیه الهی قمشه ایی از تبار علم و دانش و عرفان بودند. ایشان برکشیده از خانواده ایی هستند که پدری عارف آنها را تربیت کرده بود. پدر ایشان مترجم قرآن، روحانی بزرگ و به نامی بودند که از همان نخستین سالهای کودکی فرزندانشان را با مبانی فرهنگ اسلامی، ایرانی و عرفانی آشنا می کردند. بنابراین آنچه را که مهدیه الهی قمشه ای در طی سالها تدریس می کرد، در تار و پود وجودش آمیخته شده بود. بیانات این بانوی بزرگ و تاثیرسخنانش یادآور خاطره پدر بزرگوارشان بود و همیشه کلامشان حاکی از این بود که به پشتوانه خانواده ایی بزرگ و عالم و با ذوق و هنر والای خودشان به این درجه از کمال و فهم رسیده اند، یادشان گرامی باد.

۱۳۹۵/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...