نسخه چاپی

اختصاصی نما/ آیا طرح ترافیكی جدید در قلب تاریخی تهران با شكست زودهنگام مواجه شده است؟

مردمی كه ناراضی هستند؛ سامانه شهرداری ای كه پاسخگوی ثبت اعتراضات نیست

عکس خبري -مردمي که ناراضي هستند؛ سامانه شهرداري اي که پاسخگوي ثبت اعتراضات نيست

در حالی كه حدود 3 روز از اجرای این طرح سپری می شود، زمزمه های شكست این طرح همه جا پیچیده است. آغاز این زمزمه ها از آنجایی بود كه در روزهای پنجشنبه و جمعه كه مصادف با عید سعید فطر بود و خیابان ها به طور طبیعی خلوت تر از قبل بود، كلید خوردن این طرح منجر به ایجاد گره های شدید ترافیكی در خیابان هایی شد كه مشمول این طرح شده بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نما ، قلب تاریخی و اقتصادی تهران بزرگ؛ یعنی منطقه 12، این روزها کانون اخبار و تغییر و تحولات ترافیکی است. تغییراتی که به گفته مسئولین ذیربط قرار بود منجر به بهبود اوضاع ترافیکی این منطقه و در نهایت ارتقای کیفیت زندگی ساکنان شود. اما در حالی که حدود 3 روز از اجرای این طرح سپری می شود، زمزمه های شکست این طرح همه جا پیچیده است. آغاز این زمزمه ها از آنجایی بود که در روزهای پنجشنبه و جمعه که مصادف با عید سعید فطر بود و خیابان ها به طور طبیعی خلوت تر از قبل بود، کلید خوردن این طرح منجر به ایجاد گره های شدید ترافیکی در خیابان هایی شد که مشمول این طرح شده بودند.

این طرح در صدد آن بود تا با ایجاد تغییر مسیر در خیابان های مجاهدین اسلام، ناطقی، اجانلو و ابن سینا، ترافیک سنگین منطقه 12 که موجب سلب آرامش از ساکنان شده بود را کاهش دهد؛ اما اکنون مردم ساکن این منطقه نه تنها رضایتی از اجرای این طرح ندارند بلکه معتقد هستند که اجرای آن، منجر به ایجاد گره های ترافیکی شده است.
وقتی اجرای این طرح در دو روز تعطیل، چنین باعث قفل شدن معابر و ایجاد گره های ترافیکی می شود، می توان اطمینان داد که در روزهای عادی، این مشکلات بیشتر شود؛ حداقل می توان اذعان داشت که این طرح نمی تواند به هدف اصلی خودش که همانا ایجاد انضباط شهری است دست پیدا کند.

از طرفی دیگر، سردرگمی مردم در ترافیک و معابر که ناشی از اجرای این طرح است، در روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان مشکلات را دوچندان کرده است و این موضوع متأسفانه موجبات نارضایتی مردم از مسئولین را در پی خواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که این طرح با خود به همراه آورده است از این قرار است که خودروهایی که از جنوب(امین حضور، شوش و...) قصد تردد به سمت میدان سپاه را دارند و خودروهایی که از میدان سپاه راهی میدان شهدا و پیروزی می شوند و نیز خودروهایی که از غرب و جمهوری به سمت میدان شهدا و پیروزی حرکت می کنند، باید در چهارراه آبسردار(تقاطع خیابان مجاهدین و خیابان ایران) تجمع کنند و از آنجا به سمت مسیر مورد نظر حرکت کنند. این در حالی است که این چهارراه، نمی تواند گنجایش این حجم انبوه خودرو را داشته باشد و طبیعتاً گره های کور ترافیکی را در پی خواهد داشت.

از جمله نقاط ضعف این طرح، باید به اصلی شدن دو خیابان کوچک و فرعی «ناطقی» و «قائن» اشاره کرد که به هیچ وجه ظرفیت تبدیل شدن به خیابان اصلی را ندارند. یکی از ساکنین در این خصوص می گوید: « گسیل داشتن حجم بالای خودرو به این دو خیابان که تاکنون فرعی بوده اند، امنیت جانی ساکنین را به خطر انداخته است؛ مخصوصاً که این دو خیابان فاقد پیاده رو هستند و در هر دو نیز مدرسه واقع شده است. درواقع مردم و دانش آموزانی که از منزل و مدرسه بیرون می آیند با حجم انبوهی از خود رو و موتور سیکلت مواجه می شوند که این امر، بسیار خطرناک است».


یکی دیگر از ساکنان به بگومگوهایی که در پی اجرای این طرح بین مردم ایجاد شده است اشاره می کند و می گوید: «مردم از صبح مشغول جر و بحث هستند و به شدت از مسئولین شهرداری شاکی هستند. ای کاش مسئولین با تدبیر بهتری در خصوص این طرح اقدام می کردند».

با این همه، جالب تر اینکه سامانه نظارت همگانی شهرداری تهران که با شماره 1888 فعال است، در خصوص ثبت اعتراض نسبت به این طرح غیر فعال است و چنانچه شهروندان بخواهند اعتراضات خود از این طرح را در این سامانه به ثبت برسانند، با این پیغام مواجه می شوند که مهلت ثبت اعتراضات در خصوص این طرح به پایان رسیده است!


به نظر می رسد که شهرداری تهران باید دست به کار شود و در صدد اصلاح این طرح برآید وگرنه ادامه یافتن آن، علاوه اینکه بر گره های ترافیکی منطقه 12 خواهد افزود، منجر به بهبود کیفیت زندگی مردم نیز نخواهد شد و نارضایتی ها را تشدید خواهد کرد.

۱۳۹۵/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...