نسخه چاپی

درماندگی اوباما در مبارزه با مسئله نژادپرستی

یك روزنامه آلمانی از شكست و درماندگی اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریكا در كاهش شكاف‌ها در جامعه آمریكا و حل مسئله نژادپرستی خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" در گزارشی به مسئله نژاد پرستی در آمریکا پرداخته و به اظهار نظر اوباما در نشست ورشوی ناتو درباره خشونت‌های اخیر در برخی ایالت‌های آمریکا اشاره کرده نوشت: اوباما هیچ شکی در این مسئله ندارد که اینکه یک نفر با چه سختگیری توسط پلیس و دستگاه قضائی رفتار می‌شود به‌شدت همچنان به رنگ پوست آن فرد بستگی دارد.

به‌نوشته این روزنامه آلمانی شکاف‌هایی که جامعه آمریکایی را از هم جدا کرده است کاملاً عمیق هستند و اوباما نتوانسته است آنها را از بین ببرد.

شاید بتوان این اظهارات یک رئیس جمهور را اعتراف به شکست از طرف وی دانست وقتی که می‌گوید: هنگامی که چنین حوادثی رخ می‌دهد (تیراندازی‌های اخیر به پلیس آمریکا) بنابراین خیلی از شهروندان ما این احساس را دارند که به‌خاطر رنگ پوستشان طور دیگری با آنها رفتار می‌شود و این دردآور است و این وضعیت باید همه ما را نگران کند.

اوباما در نشست اخیر ناتو در ورشو باید یک بار دیگر درباره دو حادثه اظهار نظر می‌کرد که در آن پلیس‌های سفیدپوست بدون دلیل آشکاری این بار در مینه‌سوتا و لوئیزیانا مردانی سیاه‌پوست را به‌ضرب گلوله کشته بودند. اوباما از کلمه منفور نژاد پرستی گریزان است. البته همچنین هشت سال بعد از اینکه یک سیاه‌پوست بر آمریکا حکومت می‌کند همچنان این مسئله که انسان‌ها چگونه از طرف دستگاه قضایی و پلیس رفتار می‌شوند به رنگ پوست آنها بستگی دارد و رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا هم در این باره شکی ندارد.

نویسنده در ادامه این مطلب نوشت تنها چند ساعت بعد از شروع نشست ناتو اوباما بار دیگر باید درباره یک حمام خون دیگری در آمریکا اظهار نظر می‌کرد که در این حادثه نیز رنگ پوست افراد نقش تعیین کننده‌ای داشت.

در جریان اعتراضات علیه تیراندازی مأموران پلیس آمریکا به سیاه‌پوستان در دالاس تیراندازی‌هایی رخ داد که در آن حداقل پنج نفر از کارکنان پلیس کشته و هفت نفر دیگر مجروح شدند و این حمله‌ای بی‌سابقه در آمریکا محسوب می‌شد که به‌گفته اوباما یک حمله شرم‌آور و وحشتناک به پلیس آمریکا بود.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: این وضعیت البته آن‌گونه که نیویورک پست روز جمعه اعلام کرده است یک جنگ داخلی نیست، البته خشونت بین پلیس و سیاه‌پوستان در جامعه آمریکا ظاهراً غیر قابل کنترل شده است و این وضعیت درست در روزهای پایانی ریاست جمهوری اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا رخ می‌دهد که وعده داده بود برخی شکاف‌ها و گودال‌های عمیقی را که در جامعه آمریکا ایجاد شده است پر می‌کند.

اما این وعده اوباما همچنان برآورده نشده باقی مانده است. آمریکایی‌ها دوبار اوباما را با اکثریت قریب به اتفاق به‌عنوان رئیس جمهور کشورشان انتخاب کردند. همزمان جامعه آمریکا همچنان بیش از گذشته دچار جدایی می‌شود و از بالا رفتن ارزش و احترام برای جمعیت سیاه‌پوست آمریکا هم کمتر اثری هست.

بعد از گذشت هشت سال از ریاست جمهوری اوباما که در آن موارد بیشتری از خشونت‌های مرگبار پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان جامعه آمریکا را متزلزل کرده است نتایج نظرسنجی‌ها بسیار دلسرد کننده است.

بر اساس نتایج نظرسنجی مؤسسه گالوپ شمار آمریکایی‌هایی که نگرانی بالایی درباره روابط بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان دارند در سال جاری میلادی رکورد بالای 35 درصد را به دست آورده است، این در حالی است که در سال 2010، 13 درصد این نگرانی‌ها را داشتند. همزمان شمار شهروندانی که از رفتار با پلیس‌های سیاه‌پوست راضی هستند کاهش پیدا کرده و از 69 درصد در سال 2013 به 49 درصد در دو سال بعد از آن کاهش پیدا کرده که البته در بین سیاه‌پوستان 33 درصد این‌گونه اظهار نظر کرده‌اند.

این آمارها نشان دهنده امیدهای به یأس بدل‌شده در جامعه آمریکا است. در نوامبر سال 2008 و در روز بعد از اولین پیروزی انتخاباتی باراک اوباما از هر 10 آمریکایی هفت نفر اظهار داشته بودند که انتظار بهبود روابط بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان را در دوران ریاست جمهوری اوباما دارند.

البته اوباما همواره رنگ پوست خود و مشکلات آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را به‌صورت محتاطانه موضوع و در دستور کار قرار می‌داد. اولین رئیس جمهور سیاه‌پوست آمریکا هرگز خیلی علاقمند نبود به‌عنوان رئیس جمهور سیاه‌پوستان مطرح شود. طبیعتاً وی از این آمارها آگاهی دارد که بر اساس آن برای مردان سیاه‌پوست احتمال اینکه کشته و یا بازداشت شوند خیلی بیشتر از سفیدپوستان در جامعه آمریکا است.

۱۳۹۵/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...