نسخه چاپی

جنگ تمام عیار رسانه ای چین علیه آمریكا

روند تحولات دریای جنوبی و تشدید مناقشه میان چین و برخی كشورها و همچنین فعالیت های جانبدارانه آمریكا در این مناقشه بر علیه پكن، فضای رسانه ای چین را به صحنه نبردی آشكار علیه كاخ سفید تبدیل كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، شرایط کنونی نشان می دهد که روابط چین و آمریکا بتدریج در حال تیرگی فزاینده است و این تیرگی روابط با موج سنگین حملات ضد غربی توسط رسانه های این کشور به خوبی قابل مشاهده است.

بیشترین حجم حملات از سوی چین را رسانه های دولتی و حزبی این کشور هدایت می کنند و این باعث شده است تا افکار عمومی نیز نسبت به غرب و بخصوص آمریکا بدبین تر شوند.

هجمه سنگین رسانه ای چین علیه غرب بخصوص از یک ماه پیش آغاز شد و طی یک هفته اخیر بویژه امروز دوشنبه شدت بیشتری یافت و تیتر نخست، سرمقاله ها، عنوان ها و اصلی ترین بخش های خبری و گزارشی آنها به مطالب ضدآمریکایی اختصاص یافته است.

به ندرت دیده شده است که برای نمونه روزنامه «مردم»، مهمترین نشریه حزب حاکم کمونیست، چهار ستون اولیه اخبار و گزارش های خود را به حمله به سیاست های غرب و آمریکا در دریای جنوبی اختصاص داده باشد، اما این اتفاق امروز دوشنبه رخ داد.

بیشتر نشریات چین امروز به شکل یکپارچه حملات گسترده ای را به سوی غربی ها و آمریکا تدارک دیده اند و در بسیاری از گزارش ها بر ایستادگی در برابر زورگویی و قلدرمآبی واشنگتن در دریای جنوبی تاکید شده است.

رسانه های کشور چین تاکید کرده اند که اگر آمریکایی ها پیشرفته ترین تجهیزات خود را هم به این دریا بفرستند این کشور تسلیم خواسته های آنها نخواهد شد.

در حالی که روز سه شنبه (فردا) رای دادگاه لاهه در باره شکایت سال 2013 فیلیپین در خصوص منازعات با چین در دریای جنوبی صادر می شود، چین اعلام کرده است زیر بار فشار آمریکا این رای را نمی پذیرد.

در همین حال افکار عمومی در چین این روزها بحث دریای جنوبی را به طور جدی دنبال می کنند و گرایش های ضد آمریکایی در چین در حال افزایش است.

وضعیت امروز در چین یادآور سال های 1999 است زمانی که سفارت چین در بلگراد از سوی جنگنده های آمریکا هدف سه موشک قرار گرفت و چند چینی جانشان را از دست دادند و نهایتا با پرداخت 28 میلیون دلار غرامت و عذرخواهی رسمی آمریکا غائله خاتمه یافت.

چین و آمریکا یک بار دیگر در سال 2001 میلادی زمانی که یک جنگنده چینی با یک هواپیمای شناسایی آمریکا برخورد کرد و پس از سقوط جنگنده خلبان آن کشته شد و جنگنده در استان «های نن» در جنوب چین مجبور به فرود شد با یکدیگر بشدت درگیر شدند تا جایی که ارتباطات نظامی آنها برای مدت طولانی قطع شد.

به نظر می رسد اما درگیری دریای جنوبی به مراتب شدیدتر از موارد مذکور باشد و هر نوع مناقشه نظامی ممکن است آتش جنگ را به کشورهای دیگر نیز بکشاند.

ناوهای جنگی و جنگنده های چین از هم اکنون در دریای جنوبی آرایش داده شده اند و در حال برگزاری رزمایش هایی هستند. پیشتر نیز سامانه های دفاعی این کشور در منطقه مستقر شده و در آن سوی دریا؛ ناوها، جنگنده ها و بمب افکن های آمریکا دیده می شوند و اوضاع به هیچ وجه خوشایند نیست.

دریای جنوبی اکنون به مهمترین کانون منازعه و تیرگی روابط چین و غرب و از جمله پکن و واشنگتن تبدیل شده است و به نظر می رسد هیچیک از این دو طرف قصد ندارند از مواضع خود عدول کنند و همین مسئله به باور کارشناسان، خطر بروز درگیری را بیشتر افزایش می دهد.

رسانه های چین هم این بار یکه تاز شده اند و روزی نیست با انتشار گزارش های تند و سرسختانه خود آتش ضد آمریکایی در کشورشان را شعله ورتر نکنند.

روزنامه های «چاینا دیلی»، «مردم» و «گلوبال تایمز» که زیر نظر حزب کمونیست چین اداره می شوند و تارنماهای حزبی این کشور به طور یکپارچه در یک هفته گذشته مطالب اصلی و مقالات و اخبار و گزارش های خود را به حمله رسانه ای حساب شده و مدون به غرب و آمریکا اختصاص داده اند.

وزارت خارجه چین هم از قول «وانگ یی» وزیر خارجه این کشور آورده است که چین زیر فشار آمریکا در برابر رای دادگاه لاهه سر فرود نخواهد آورد.

۱۳۹۵/۴/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...